Business & Finance Δευτέρα 16/05/2022, 18:56
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ν/σ για προστασία των καταναλωτών: Κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων ζητούν οι φορείς

Ν/σ για προστασία των καταναλωτών: Κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων ζητούν οι φορείς

Κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων ζήτησαν οι φορείς εκπροσώπησης των καταναλωτών, στο πλαίσιο ακρόασης για το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης με την ενσωμάτωση της Οδηγίας για την προστασία των καταναλωτών. Σε γενικές γραμμές, οι φορείς δήλωσαν ότι νομοσχέδιο κινείται σε θετική κατεύθυνση, ζητώντας όμως γενναιότερες διατάξεις για την προστασία των καταναλωτών.

Αναλυτικά, τι δήλωσαν οι φορείς:

Ο Αντώνης Μέγγουλης, νομικός σύμβουλος και διευθυντής της ΕΣΕΕ, τάχθηκε υπέρ της ενσωμάτωσης της Οδηγίας για την προστασία των καταναλωτών, «ειδικά σήμερα που στην ψηφιακή εποχή έχουν μεγαλύτερη ανάγκη προστασίας από παραπλανητικές πρακτικές», τονίζοντας όμως ότι απουσιάζει το πάγιο αίτημα του φορέα για την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων. «Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, όχι μόνο έχουν μηδενική απόδοση, αλλά ζημιώνουν γενικότερα τον θεσμό των εκπτώσεων. Προκαλούν σύγχυση στον καταναλωτή, ο οποίος περιμένει εκπτώσεις και δεν τις βλέπει, αφού οι δυνατότητες εξ ορισμού των επιχειρήσεων σε αυτή την εποχή να κάνουν εκπτώσεις μεσούσης της σεζόν, είναι εξαιρετικά περιορισμένες». Ο κ. Μέγγουλης είπε επίσης ότι η ΕΣΕΕ συμφωνεί με την επανεργοποίηση του δικαιώματος του υπουργού να προβλέπει την έκδοση Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, επισήμανε ωστόσο ότι πλέον με τη νέα διάταξη, ο υπουργός εκδίδει τον κώδικα δεοντολογίας, ως υπουργική απόφαση, χωρίς να προχωράει σε διάλογο με τους φορείς της αγοράς.

Ο Μιχάλης Μητσόπουλος, διευθυντής στον Τομέα Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος και Ρυθμιστικών Πολιτικών του ΣΕΒ είπε ότι ο Σύνδεσμος επικροτεί κάθε προσπάθεια που έχει στόχο τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου εντός του οποίου λειτουργούν καθημερινά και συναλλάσσονται οι επιχειρήσεις, χαρακτηρίζοντας όμως δρακόντεια τα πρόστιμα που προβλέπει το νομοσχέδιο.

Η Βασιλική Μπώλου, αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή, είπε ότι η Ανεξάρτητη Αρχή «βλέπει με θετικό μάτι την ενσωμάτωση της Οδηγίας στο Εθνικό Δίκαιο» που κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση για την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών. Η ίδιας ενημέρωσε ότι η Αρχή έχει πολλές αναφορές καταναλωτών, που αγόραζαν προϊόντα μέσω πλατφορμών, οι οποίες απαντούσαν, όταν υπήρχαν προβλήματα ότι δεν φέρουν καμία ευθύνη διότι είναι μεσάζοντες.

Ο Παντελής Λεγάτος, εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσής Επιμελητήριων Ελλάδος στο Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτή, είπε ότι είναι σε θετική κατεύθυνση ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου για την προστασία του καταναλωτή.

Ο Γιώργος Θανόπουλος, επιστημονικό στέλεχος του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, είπε πως ο φορέας αξιολογεί θετικά το νομοσχέδιο διότι ρυθμίσεις υπέρ της καλύτερης ενημέρωσης και προστασίας των καταναλωτών από αθέμιτες πρακτικές ενισχύουν την εμπιστοσύνη τους στον υγιή και θεμιτό ανταγωνισμό, βελτιώνοντας στο σύνολο το επιχειρηματικό περιβάλλον. Υπογράμμισε όμως ότι «ο παρωχημένος θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων θα πρέπει να καταργηθεί, διότι δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά». Ανέφερε επίσης ότι τα ισχύοντα πρόστιμα, είναι αρκετά αυστηρά και μπορούν να καλύψουν το κομμάτι της αποτροπής από την προσπάθεια παραπλάνησης των καταναλωτών και την στρέβλωση της αγοράς με αθέμιτες πρακτικές.

Ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος του ΔΣ του ΙΝΚΑ της Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδας, αναφέρθηκε στην αύξηση των καταγγελιών για εξαπάτηση των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές. Ειδική αναφορά επεφύλασσε και στο ζήτημα των συμβάσεων που συνάπτουν οι καταναλωτές με τις εταιρείες ενέργειας: «Υπάρχουν προβλήματα με τις διάφορες συμβάσεις που γίνονται μεταξύ καταναλωτών και των εταιρειών ενέργειας που αθετούν πρακτικές και εναρμονίζουν τις δικές τους πρακτικές και μάλιστα όχι υπέρ του καταναλωτή, είπε και πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει πρόνοιες για τη διασφάλιση των καταναλωτών στις περιπτώσεις αυτές. «Το νομοσχέδιο προβλέπει πολλά υψηλά πρόστιμα. Σωστά. Από την άλλη, όμως, δεν δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να έχουν κάποιο κέρδος, έτσι ώστε όταν καταγγέλλω εγώ μία παράβαση ή μία αθέμιτη πρακτική μιας εταιρείας ως καταναλωτής, δεν έχω καμία απολαβή. Η μόνη απολαβή είναι να πάω δικαστικώς. Αν είναι να ξεκινήσω έναν δικαστικό αγώνα και να πληρώσω 1.000 ευρώ για 200 ευρώ, δεν πρόκειται να το κάνω. Αυτό το γνωρίζουν οι εταιρείες».

Ο Αντώνης Μακρής, πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, είπε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην αγορά είναι η φοροδιαφυγή και η φοροαποφυγή και γι΄αυτό απαιτούνται εντατικότεροι έλεγχοι. «Αν δεν μπούμε στη λογική ο καθείς στην αγορά να έχει ευθύνη για αυτό που παρουσιάζει, για την πρόταση που παρουσιάζει στον καταναλωτή, και το Υπουργείο να ελέγχει μόνο την αλήθεια της πρότασης, όλα τα υπόλοιπα που θα λέμε θα είναι «κουστουμιά στο σακάκι. Θα κόβουμε κάτι από εδώ, θα ράβουμε κάτι από εκεί», είπε επίσης ο κ. Μακρής, αναφερόμενος στο ζήτημα των προσφορών.

Ο Παναγιώτης Σγούρας, νομικός σύμβουλος της Ένωσης Καταναλωτών, «Η Ποιότητα της Ζωής» ΕΚΠΟΙΖΩ, και Εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών «Η Παρέμβαση», εξέφρασε την ικανοποίηση του φορέα για την ενσωμάτωση της Οδηγίας. Επισήμανε ωστόσο πως στο νομοσχέδιο παρά την εισαγωγή διατάξεων σχετικά με τις πρόσθετες ειδικές υποχρεώσεις ενημέρωσης από τον πάροχο επιγραμμκής αγοράς, εντούτοις, δεν ρυθμίζεται ειδικότερα η ευθύνη του παρόχου σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων αυτών ή ανώμαλης εξέλιξης της σύμβασης. Παρατήρησε εξάλλου πως ενώ αυξάνονται τα πρόστιμα, περιορίζονται οι δυσμενείς επιπτώσεις στους προμηθευτές, με κίνδυνο να ενθαρρύνονται οι παραπλανητικές πρακτικές. Μεταξύ άλλων, επισήμανε ότι το νομοσχέδιο προβλέπει την επιβολή κυρώσεων, μετά από γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδος, για περιπτώσεις όπου η παράβαση έχει διαπραχθεί από πιστωτικά ιδρύματα και άλλους χρηματοπιστωτικούς φορείς. «Θεωρούμε ότι η δυνατότητα αυτή θα έπρεπε να είναι προαιρετική και να λειτουργεί μόνο συμπληρωματικά, καθώς η ιστορία έχει δείξει ότι οι αποφάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος σπάνια ακυρώνουν τις πρακτικές των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων», είπε ο κ. Σγούρας.

Ο Νίκος Τσεμπερλίδης, πρόεδρος του ΔΣ του ΚΕΠΚΑ είπε ότι με το νομοσχέδιο εισάγονται φίλτρα προστασίας κακών επιχειρήσεων. «Το πρόβλημα στην Ελλάδα, αυτήν τη στιγμή, δεν είναι η ακρίβεια. Το πρόβλημα είναι η αισχροκέρδεια και η αισχροκέρδεια δεν αντιμετωπίζεται μέσω δικαστικής οδού. Η αισχροκέρδεια αντιμετωπίζεται όταν θίξουμε τη φήμη, που είναι το ισχυρότερο εργαλείο των επιχειρήσεων. Αυτό πάει να προστατέψει όλη η ιστορία των κυρώσεων», είπε επίσης ο κ. Τσεμπερλίδης και πρόσθεσε ότι με το νομοσχέδιο, θα ανακοινώνεται το όνομα επιχείρησης, σε 5 ημέρες, εφόσον το πρόστιμο είναι 50.000 ευρώ, όμως ο νόμος, που ισχύει ως σήμερα, δίνει το δικαίωμα στον Υπουργό Οικονομικών να δίνει στη δημοσιότητα όλες τις παραβάσεις, ακόμα και τη σύσταση. «Γιατί το θέλουν αυτό το ΚΕΠΚΑ και οι Ενώσεις Καταναλωτών; Διότι δεν έχουμε διέξοδο δικαστική για μια υπόθεση, η οποία έχει τη δυνατότητα να λυθεί με έναν απλό φόβο από την επιχείρηση ότι η φήμη τους μπορεί να πληγεί. Αν γίνει μια σύσταση, οι επιχειρήσεις υποχωρούν. Το 80% των εξωδικαστικών επιλύσεων διαφορών γίνεται με αυτόν τον τρόπο. Εάν πάμε σε αυτό το μοντέλο, τότε και η ουσία της λειτουργίας -ακόμα και του Συνηγόρου του Καταναλωτή- θα καταργηθεί», είπε ο κ. Τσεμπερλίδης.

Ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του ΔΣ του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, ζήτησε επίσης την κατάργηση του θεσμού του ενδιάμεσων εκπτώσεων. Όσον αφορά τα πρόστιμα δήλωσε: «Ο διπλασιασμός των προστίμων, αλλά και κάθε πρόστιμο που λειτουργεί τιμωρητικά το μόνο που κάνει είναι να βγάζει υγιείς παραγωγικές δυνάμεις από την οικονομία. Το πρόστιμο πρέπει να είναι εδώ για να τιμωρήσει τον οποιοδήποτε παραβάτη. Το πρόστιμο πρέπει να είναι τέτοιο που να δίνει τη δυνατότητα η επιχείρηση να μπορεί να διορθώσει αυτό το λάθος που έκανε. ‘Αλλωστε, να ξέρετε ότι οι περισσότερες φορές αυτοί που πληρώνουν το πρόστιμο είναι οι πολύ μικροί, οι οποίοι, κατά λάθος δεν μπόρεσαν να ακολουθήσουν την Οδηγία».

Διαβάστε επίσης:

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την προστασία των καταναλωτών

Τι αλλάζει σε λιανεμπόριο και καταναλωτική νομοθεσία

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News