ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αττική Οδός: Η κούρσα των έξι και το τίμημα για τη νέα σύμβαση

Αττική Οδός: Η κούρσα των έξι και το τίμημα για τη νέα σύμβαση

Εξι από τα οκτώ επενδυτικά σχήματα που συμμετείχαν στην τελική φάση του διαγωνισμού για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού κατέθεσαν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ έως την εκπνοή της προθεσμίας, τη Δευτέρα το απόγευμα.

Ετσι, στην τελική ευθεία για την ανακήρυξη παραχωρησιούχου βρίσκονται πλέον η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ισπανική Abertis Infraestructuras, η κοινοπραξία των Brisa Autoestradas de Portugal και Rubicone Bidco, από την Πορτογαλία και τη Μεγάλη Βρετανία αντιστοίχως, μαζί με την Intrakat, η κοινοπραξία της Macquarie με τη Fincop Infrastructure, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, η κοινοπραξία των Mytilineos, Vinci Highways, Vinci Concessions και Mobility Partner και, τέλος, η κοινοπραξία των σημερινών παραχωρησιούχων «Ακτωρ Παραχωρήσεις» και «Αβαξ» με τη Meridiam Eastern Europe.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 25 ετών και σύμφωνα με πηγές της αγοράς το τίμημα αναμένεται να ξεπεράσει εύκολα τα 2 δισ. ευρώ και ενδεχομένως να προσεγγίσει τα 2,5 δισ.

Η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών, σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικών προσφορών, θα εκκινήσει άμεσα, γνωστοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ. «Οι οικονομικές προσφορές των επενδυτών που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού θα αποσφραγιστούν σε μελλοντική συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου, ακολουθώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.

Βασικά στοιχεία της νέας σύμβασης παραχώρησης είναι η μείωση των διοδίων στα 2,5 ευρώ, από 2,8 ευρώ σήμερα, αλλά και το δικαίωμα του νέου παραχωρησιούχου να αιτηθεί αύξηση του τιμήματος των διοδίων μετά την παρέλευση των πρώτων πέντε ετών της σύμβασης. Προϋπόθεση είναι η τεκμηριωμένη, με κυκλοφοριακές μελέτες και άλλα δεδομένα, αιτία αύξησης των διοδίων.

Τα δύο υποψήφια επενδυτικά σχήματα που είχαν προκριθεί στην τελική φάση του διαγωνισμού αλλά δεν κατέθεσαν τελικά προσφορές και τέθηκαν έτσι εκτός κούρσας είναι η ιταλική κοινοπραξία των Gruppo Fininc και INC SPA και η γαλλική κοινοπραξία των Vauban, DIF και Egis.

Η Αττική Οδός έχει μήκος περίπου 70 χλμ., κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Περαιτέρω αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), καθώς συνδέει την Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Εχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Οι μέτοχοι της σημερινής παραχωρησιούχου, δηλαδή οι όμιλοι Ελλάκτωρ (65,7%) και Αβαξ (34,2%), όπως και άλλοι μέτοχοι μειοψηφίας που έχουν αποχωρήσει πλέον πωλώντας τα μερίδιά τους στους προαναφερθέντες, έχουν εισπράξει από το 2016 μέχρι και τη χρήση του 2022 κεφάλαια της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ με τη μορφή μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου. Για τη χρήση του 2022 τα διανεμόμενα μερίσματα είναι της τάξεως των 46,8 εκατ. ευρώ, πέραν του προμερίσματος ύψους 30 εκατ., ήτοι συνολικά 76,8 εκατ. ευρώ.

Το 2021 το συνολικό ποσό από μερίσματα είχε ανέλθει σε 84,4 εκατ. ευρώ, ενώ είχε καταβληθεί και επιστροφή κεφαλαίου της τάξεως των 82,8 εκατ. ευρώ. Αντιστοίχως, το 2020 είχαν διανεμηθεί 82,6 εκατ. ευρώ και 100,3 εκατ. ευρώ το 2019.

Διαβάστε επίσης: 

ΤΑΙΠΕΔ: Έξι προσφορές για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News