GREEN ECONOMY

Mονόδρομος για τις αερομεταφορές οι «πράσινες» πτήσεις – H θέση της Aegean

Πώς με ορίζοντα το 2050 ο κλάδος των αερομεταφορών θα καταστεί περιβαλλοντικά ουδέτερος

Φωτ. unsplash (Artur Tumasjan)

Ο στόχος για μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050 αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για τις αερομεταφορές και τις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Aegean, στην εποχή μετά το τέλος της πανδημικής κρίσης. Υπολογίζεται εξάλλου, ότι οι εκπομπές CO2 μειώθηκαν το 2020 από τα 600 εκατ. τόνους σε 200 εκατ. τόνους σε συνέχεια της υποχώρησης, σε παγκόσμιο επίπεδο, της αεροπορικής κίνησης λόγω της πανδημίας. Επέστρεψαν, δηλαδή, στα επίπεδα του 1990.

Χωρίς όμως, να χρειαστεί τα αεροπλάνα να παραμείνουν…προσγειωμένα, σύμφωνα με έκθεση του Eurocontrol, με βάση την υφιστάμενη τεχνολογία, μέχρι το 2030, είναι δυνατή η εξοικονόμηση, ανά πτήση, μέχρι 4.286 κιλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σε σχέση με το 2019, με τον μέσο όρο (ανά πτήση) εκπομπών CO2 να διαμορφώνεται σε 16.632 κιλά. Όταν, σύμφωνα με το Eurocontrol, τεθούν σε εμπορική λειτουργία τα αεροπλάνα που είναι υβριδικά ή καταναλώνουν ηλεκτρική ενέργεια και υδρογόνο, οι εκπομπές θα συρρικνωθούν ακόμη περισσότερο. Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) θα μπορούσαν να διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο για την επίτευξη του στόχου της απανθρακοποίησης των αερομεταφορών. Υπολογίζεται ότι εάν το 10% του καυσίμου των αερομεταφορών προέλθει από τα SAF μέχρι το 2030, οι εκπομπές θα περιοριστούν κατά 8%. Γι’ αυτό, το Eurocontrol υποστηρίζει ότι οι επενδύσεις σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα θα πρέπει να ενταθούν.

Καταλυτικής σημασίας για την απανθρακοποίηση του κλάδου είναι ο εκσυγχρονισμός και η αντικατάσταση του στόλου ηλικίας 15 ετών και άνω με καινούργια αεροσκάφη, γεγονός που θα μπορούσε να περιορίσει τις εκπομπές CO2 κατά 7% ή κατά 1.164 κιλά.

Άμεσα όμως, η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα μπορούσε να προέλθει μέσω της αποτελεσματικότερης διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας που επιτρέπει την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, ενώ και το επιπρόσθετο βάρος αυξάνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αεροπλάνων. Υπολογίζεται ότι επιπλέον βάρος 500 κιλών σε μία πτήση διάρκειας δέκα ωρών οδηγεί σε επιπρόσθετη κατανάλωση από 125 έως 225 κιλά καυσίμου και σε αύξηση των εκπομπών CO2 από 390 έως 710 κιλά.

Η Aegean

Η Aegean, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας στην Ελλάδα, βάσει αριθμού επιβατικής κίνησης, με στόχο τον περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματός της, αντικαθιστά το στόλο της με 46 αεροσκάφη A320neo (από τα οποία οκτώ παρελήφθησαν μέσα στο 2020). Οι νέες μηχανές (Pratt & Whitney GTF Turbofan) της νέας γενιάς αεροσκαφών προσφέρουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου σε ποσοστό 15%, ανά πτήση, μικρότερες, από 19% έως 23% εκπομπές ρύπων ανά επιβατοθέση, σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές αεροσκαφών.

Υπολογίζεται ότι από το 1990, οπότε η Aegean διέθετε αεροσκάφη RJ 100, έως σήμερα (2020), η αεροπορική έχει μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμά της, κατά 50%, σε περίπου 110 κιλά Co2, ανά θέση, έναντι 230 κιλών Co2.

 

Money Review