Business & Finance Σάββατο 9/09/2023, 16:23 ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΝΤΗ
BUSINESS & FINANCE

Πνίγηκε στη λάσπη το σιδηροδρομικό δίκτυο

Πνίγηκε στη λάσπη το σιδηροδρομικό δίκτυο

Εκτεταμένες ζημιές στο πολύπαθο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, το οποίο κυριολεκτικά κόπηκε στα δύο, καταστρέφοντας εξοπλισμό και έργα –που έπειτα από πολυετείς καθυστερήσεις ολοκληρώθηκαν πριν από μερικούς μήνες–, προκάλεσε στο πέρασμά της, μεταξύ άλλων, η κακοκαιρία «Daniel». Αυτό μεταφέρουν στελέχη του ΟΣΕ που βρέθηκαν στις πληγείσες περιοχές (Δομοκός, Δοξαράς, Παλαιοφάρσαλος κ.λπ.) για να γίνει μια πρώτη αποτίμηση του κόστους των ζημιών, να καταρτιστούν σχετικές εκθέσεις και να ζητήσει η χώρα οικονομική στήριξη από την Ε.Ε. Επί του παρόντος, συνεργεία του ΟΣΕ χρησιμοποιούν drones για να καταγράψουν την κατάσταση του δικτύου και επιθεωρούν τη γραμμή περπατώντας κατά μήκος της. Αγνωστο ωστόσο παραμένει πότε θα επαναλειτουργήσουν τα τρένα, π.χ. Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα, τα δρομολόγια των οποίων τις τελευταίες ημέρες έχουν σταματήσει λόγω διακοπής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας μεταξύ Λιανοκλαδίου – Λάρισας.

«Χωρίς να θέλω να υπερβάλω, 40 χρόνια δουλεύω στα τρένα και γενικώς στο επάγγελμα του μηχανικού. Τέτοια έκταση και τέτοια ένταση ζημιών δεν έχω ξαναδεί. Στον σιδηρόδρομο οι λέξεις είναι φτωχές για να περιγράψουν τι έχει γίνει πραγματικά», τονίζει στην «Κ» από τη Λάρισα ο Παναγιώτης Τερεζάκης, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ. «Δεν είναι μόνο η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, έχει διαλυθεί η σιδηροδρομική γραμμή σε μήκος πάνω από 3540 χλμ., στο τμήμα από Δομοκό έως Λάρισα. Δεν υπάρχει ουσιαστικά γραμμή, έχει φύγει το χαλίκι, έχουμε ζημιές στον εξοπλισμό της σηματοδότησης κ.λπ.». «Οταν υποχωρήσει το νερό και αποκαλυφθούν όλες οι ζημιές, τότε θα είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε το ακριβές κόστος τους. Μια πολύ πρόχειρη εκτίμηση, με όλη τη γραμμή καλυμμένη με νερό, ανεβάζει το ποσό στα 35-45 εκατ. ευρώ», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Τερεζάκης, προσθέτοντας πως δεν είναι μόνο το κόστος αλλά και ο χρόνος έναρξης αποκατάστασης των ζημιών.

«Ο σταθμός του Δοξαρά που είναι διαλειτουργικός, ενώνει δηλαδή την τηλεδιοίκηση του Λιανοκλαδίου με την τηλεδιοίκηση της Λάρισας, απλά δεν υπάρχει. Τα τεχνικά δωμάτια με πανάκριβο εξοπλισμό που τοποθετήσαμε 1,5 μήνα πριν, έχουν πλημμυρίσει. Βρίσκονται μέσα σε δύο μέτρα λάσπη», λέει ο ίδιος κατά την επίσκεψή του στην περιοχή. Οι ζημιές επεκτείνονται και σε εξοπλισμό, όπως το ETCS, το οποίο ενισχύει την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο και τοποθετείται τόσο στα τρένα όσο και στη γραμμή. Το σύστημα μεταδίδει πληροφορίες για την κίνηση του τρένου και διαθέτει συστήματα αυτόματης πέδησης. Το παρατρόχιο τμήμα του εν λόγω εξοπλισμού στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα έχει ολοκληρωθεί και πρόσφατα έλαβε πιστοποίηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ωστόσο λόγω της πλημμύρας είναι πιθανόν να χρειάζεται αντικατάσταση. «Το κομμάτι Δομοκός – Λάρισα ήταν το πιο προωθημένο κομμάτι του δικτύου. Το ETCS είναι εξειδικευμένος εξοπλισμός που για να έρθει στη χώρα μας χρειάζεται τουλάχιστον 8-10 μήνες», εξηγεί ο ίδιος. Ζημιές έχουν σημειωθεί και στο εργοστάσιο συντήρησης βαρέων μηχανημάτων που διατηρεί ο οργανισμός στον Βόλο, καθώς πολλά από τα μηχανήματα έχουν πνιγεί στη λάσπη. Σε ό,τι αφορά την επανεκκίνηση των τρένων, ο κ. Τερεζάκης διαμηνύει πως «θα κάνουμε το μέγιστο δυνατό ώστε να μπορέσουμε ένα κομμάτι του δικτύου να το δώσουμε σε κυκλοφορία. Εστω να πραγματοποιείται με τρένα το τμήμα μέχρι το Λιανοκλάδι. Από Λιανοκλάδι μέχρι Λάρισα να τοποθετηθούν λεωφορεία και έπειτα από Λάρισα Θεσσαλονίκη πάλι τρένα».

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News