BUSINESS & FINANCE

Με ανοιχτά χαρτιά η μάχη για την Αττική Οδό

Με ανοιχτά χαρτιά η μάχη για την Αττική Οδό

Στη δημοσιοποίηση του ύψους των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών των υποψηφίων που λαμβάνουν μέρος στον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού θα προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ, επιδιώκοντας να εξασφαλίσει τη διαφάνεια της διαδικασίας αξιοποίησης ενός από τα πολυτιμότερα περιουσιακά στοιχεία του χαρτοφυλακίου του. Η αποσφράγιση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών έχει προγραμματιστεί να γίνει πριν από την έναρξη της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης, που θα γίνει στις 9 Σεπτεμβρίου.

Το ΤΑΙΠΕΔ, όχι μόνο θα δώσει στη δημοσιότητα το ύψος των δεσμευτικών προσφορών, αλλά θα καλέσει και όσους υποψηφίους τυχόν έχουν υποβάλει προσφορά που υπολείπεται έως και 5% από την υψηλότερη, να υποβάλουν μαζί με τον πλειοδότη βελτιωμένες προσφορές. Στόχος είναι προφανώς η διασφάλιση του υψηλότερου δυνατού τιμήματος.

Με βάση τον σχετικό προγραμματισμό, έως τα μέσα του επόμενου μήνα θα έχει ανακηρυχθεί προτιμώμενος επενδυτής.

Στην τρέχουσα τελική φάση του διαγωνισμού συμμετέχουν έξι από τα οκτώ επενδυτικά σχήματα που είχαν προκριθεί. Πρόκειται για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ισπανική Abertis Infraestructuras, την κοινοπραξία των Brisa Autoestradas de Portugal και Rubicone Bidco από την Πορτογαλία και τη Μεγάλη Βρετανία αντίστοιχα, μαζί με την Intrakat, την κοινοπραξία της Macquarie με τη Fincop Infrastructure συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, την κοινοπραξία των Mytilineos, Vinci Highways, Vinci Concessions και Mobility Partner και, τέλος, την κοινοπραξία των σημερινών παραχωρησιούχων Ακτωρ Παραχωρήσεις και Αβαξ, με τη Meridiam Eastern Europe.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 25 ετών και σύμφωνα με πηγές της αγοράς το τίμημα αναμένεται να ξεπεράσει εύκολα τα 2 δισ. ευρώ και ενδεχομένως να προσεγγίσει τα 2,5 δισ. Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο λόγω των αποδόσεων που εξασφαλίζει ο άξονας αυτός για τους διαχειριστές του. Οι μέτοχοι της σημερινής παραχωρησιούχου, δηλαδή οι Ελλάκτωρ (65,7%) και Αβαξ (34,2%) –όπως και άλλοι μέτοχοι μειοψηφίας που έχουν αποχωρήσει πλέον πουλώντας τα μερίδιά τους στους προαναφερθέντες– έχουν εισπράξει από το 2016 μέχρι και τη χρήση του 2022 κεφάλαια της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ με τη μορφή μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου. Για τη χρήση του 2022 τα διανεμόμενα μερίσματα είναι της τάξεως των 46,8 εκατ. ευρώ, πέραν του προμερίσματος ύψους 30 εκατ., ήτοι συνολικά 76,8 εκατ. Το 2021 το συνολικό ποσό από μερίσματα είχε ανέλθει σε 84,4 εκατ. ευρώ, ενώ είχε καταβληθεί και επιστροφή κεφαλαίου της τάξεως των 82,8 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, το 2020 είχαν διανεμηθεί 82,6 εκατ. ευρώ και 100,3 εκατ. ευρώ το 2019.

Βασικά στοιχεία της νέας σύμβασης παραχώρησης είναι η μείωση των διοδίων στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ σήμερα, αλλά και το δικαίωμα του παραχωρησιούχου να αιτηθεί αύξηση του τιμήματος των διοδίων μετά την παρέλευση των πρώτων πέντε ετών της σύμβασης, κατόπιν υποβολής σχετικής –τεκμηριωμένης με κυκλοφοριακές μελέτες και άλλα δεδομένα– αίτησης.

Η Αττική Οδός έχει μήκος περίπου 70 χλμ., κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Περαιτέρω αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), καθώς συνδέει την Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Εχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την ελεύθερη λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ. και τη δυτική περιφερειακή λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική οδό εντάσσεται και τμήμα της δυτικής περιφερειακής λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Διαβάστε επίσης:

ΤΑΙΠΕΔ: Έξι προσφορές για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού

Αττική Οδός: «Κλείδωσαν» στα 2,5 ευρώ τα διόδια στη νέα σύμβαση

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News