Business & Finance Παρασκευή 12/05/2023, 11:34
ΒUSINESS & FINANCE

Οι μεγιστάνες της ναυτιλίας σπεύδουν να επενδύσουν τον πλούτο της πανδημίας

Οι μεγιστάνες της ναυτιλίας σπεύδουν να επενδύσουν τον πλούτο της πανδημίας

Πολλές από τις περιουσίες που δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας έχουν από καιρό καταρρεύσει. Ωστόσο, υπάρχει μία που παρουσίασε μία «εκρηκτική άνοδο» 95 δισ. δολαρίων στον χώρο της ναυτιλίας και η οποία κατάφερε να επικρατήσει, προκαλώντας μια τεράστια «δίψα» για επενδύσεις αλλά και διαφοροποίηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και πέραν της ναυτιλίας.

Ο λόγος για την Yildirim Holding AS, την τουρκική εταιρεία που έχει υπερτριπλασιαστεί σε αξία τα τελευταία τρία χρόνια, καθιστώντας τα μέλη της οικογένειας που βρίσκεται από πίσω της δισεκατομμυριούχους.

Με επικεφαλής τον 61χρονο Robert Yuksel Yildirim, η οικογένεια έχει κάνει μια τεράστια περιουσία που εκτείνεται από το εμπόριο άνθρακα με τη Ρωσία μέχρι την εξόρυξη χρωμίου στο Καζακστάν και σιδηρονικελίου στο Κόσοβο. Τώρα ετοιμάζεται να δαπανήσει 10 δισ. δολάρια – περισσότερα από την εκτιμώμενη αξία της επιχειρήσεις – για να κάνει άνοιγμα σε αιολικά πάρκα, βιομηχανίες λιπασμάτων στις ΗΠΑ και άλλους τομείς. Τα κεφάλαια για αυτό το τολμηρό σχέδιο προέρχονται από ένα απροσδόκητο κέρδος που προέκυψε από μία απόφαση ζωής: ένα στοίχημα το 2010 σε μια δύσκολη γραμμή μεταφοράς κοντέινερ που απέδωσε πάνω από 800%.

Η συνολική καθαρή περιουσία των δέκα πλουσιότερων μεγιστάνων του κλάδου είναι 155 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Bloomberg, από περίπου 60 δισ. δολάρια στις αρχές του 2020. Στους πλουσιότερους του κλάδου συμπεριλαμβάνεται και η Μαρία Αγγελικούση με περιουσία 5,8 δισ. δολαρίων. 

Οι χαμηλού προφίλ οικογενειακές δυναστείες των θαλάσσιων μεταφορών αγωνίζονται τώρα για να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους – τόσο για να εδραιώσουν τη θέση τους όσο και για να διαφοροποιήσουν τις περιουσίες τους – αλλά ο δρόμος για αυτές τις σεισμικές αλλαγές στενεύει μέρα με τη μέρα.

Οι πλουσιότεροι πλοιοκτήτες του πλανήτη

Η καθαρή αξία της των πλουσιότερων εφοπλιστών και οικογενειών της ναυτιλίας (με βάση στοιχεία του Μαρτίου 2023)

Source: Bloomberg Billionaires index

Οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ή το ποσό που μπορούν να χρεώσουν οι πλοιοκτήτες για να μεταφέρουν εμπορεύματα, υποχώρησαν 77% τον περασμένο χρόνο μετά την εκτίναξη στα ύψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Την ίδια στιγμή, οι διεθνείς κανόνες που περιορίζουν την παραγωγή άνθρακα των πλοίων τίθενται γρήγορα σε ισχύ, απαιτώντας δαπανηρές αναβαθμίσεις και μείωση των περιθωρίων κέρδους την ώρα που μειώνονται οι τιμές των φορτίων.

Για την οικογένεια Yildirim ο χρόνος είναι ουσιαστικός για να αναλάβει επιθετική δράση. Μεταξύ άλλων δισεκατομμυριούχων του χώρου που κάνουν ανάλογες κινήσεις είναι η οικογένεια Saade της Γαλλίας, η οποία ηγείται της CMA CGM – τον ίδιο τον ναυτιλιακό γίγαντα που τροφοδότησε την περιουσία των Yildirims.

Στο χείλος της κατάρρευσης

Πριν από 14 χρόνια, η CMA CGM βρισκόταν στο χείλος της κατάρρευσης. Ο γαλλικός όμιλος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με επικεφαλής τον ιδρυτή Jacques Saade, έπεσε θύμα μιας παρατεταμένης ύφεσης και αναγκάστηκε να επαναδιαπραγματευτεί το χρέος αναζητώντας νέο κεφάλαιο.

Ο Robert Yildirim, ο διευθύνων σύμβουλος του βιομηχανικού ομίλου δεύτερης γενιάς της οικογένειας, ήρθε προς διάσωση. Ο ίδιος τοποθέτησε 500 εκατ. δολάρια στην CMA CGM, αποκτώντας μερίδιο 20%, το οποίο αυξήθηκε στο 24% λίγα χρόνια αργότερα. Αυτό το ποσοστό έχει αποδώσει 600 εκατ. δολάρια σε μερίσματα με βάση μόνο τα αποτελέσματα του περασμένου έτους.

Τώρα, αποτελεί το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της Yildirim Holding με διαφορά και έχει αυξήσει την αξία της τουρκικής εταιρείας στα 6,7 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τον Δείκτη Πλούτου του Bloomberg, ο οποίος αποτιμά την καθαρή αξία της οικογένειας για πρώτη φορά. Η ιδιοκτησία μοιράζεται εξίσου μεταξύ του διευθύνοντος συμβούλου και του αδελφού του, προέδρου Ali Riza Yildirim.

Η CMA CGM αποτελεί τη βάση για τις παγκόσμιες φιλοδοξίες του Yildirim. Ήδη, διαθέτει 24 τερματικούς σταθμούς λιμένων, κατατάσσεται ως ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός σιδηροχρωμίου υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα στον κόσμο, είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξορύκτες μεταλλευμάτων χρωμίου και έχει επιχειρήσεις που εκτείνονται σε 56 χώρες. Το επενδυτικό της σχέδιο 10 δισ. δολαρίων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων επέκταση στο θαλάσσιο εμπόριο και ακόμη παραπέρα, με εργοστάσια αμμωνίας και ουρίας στις ΗΠΑ και μονάδες αιολικής ενέργειας στην Αλβανία, την Κροατία, το Ελ Σαλβαδόρ, το Κόσοβο και την Τουρκία.

Επενδυτικές δραστηριότητες

Τα τελευταία έξι χρόνια επένδυσε επίσης 70 εκατ. δολάρια στην τουρκική ποδοσφαιρική ομάδα Samsunspor, εξαγοράζοντας τους μειοψηφικούς μετόχους. Η ομάδα πρόκειται να κατακτήσει το φετινό κύπελο της δεύτερης κατηγορίας, προκρίνοντάς την για το κορυφαίο πρωτάθλημα της χώρας την επόμενη σεζόν.

Τολμηρές κινήσεις ανάλογες με αυτές του Yildirim επαναλαμβάνονται όμως και από άλλους δισεκατομμυριούχους εφοπλιστές σε διάφορα μέρη του πλανήτη. 

Αυτή την εβδομάδα ο Rodolphe Saade, διευθύνων σύμβουλος της CMA CGM και γιος του Jacques, συμφώνησε να αγοράσει την επιχείρηση μεταφορών και logistics του συναδέλφου Γάλλου δισεκατομμυριούχου Vincent Bollore αντί 5,5 δισ. δολαρίων. Οι Apontes, οι Ιταλοί ανταγωνιστές της Saade και ιδιοκτήτες του ναυτιλιακού κολοσσού Mediterranean Shipping Co., διέθεσαν 5,3 δισ. δολάρια για το εκτεταμένο λιμενικό δίκτυο της Bollore στην Αφρική πέρυσι.

Αυτοί οι μεγιστάνες έχουν στρέψει το βλέμμα τους και στους ουρανούς: ο Γερμανός δισεκατομμυριούχος Klaus-Michael Kuehne αύξησε το μερίδιό του στην αεροπορική εταιρεία Lufthansa τον Σεπτέμβριο, οι Saades αγόρασαν το 9% της Air France-KLM και η MSC του Aponte είχε επιχειρήσει να αποκτήσει τον διάδοχο της Alitalia. 

Οι περιουσίες των μεγιστάνων της ναυτιλίας εκτινάχθηκαν στα ύψη στη διάρκεια της πανδημίας 

Από το 2020 ο πλούτος τους έχει αυξηθεί τέσσερις φορές περισσότερο από τον αντίστοιχο πλούτο των 500 πλουσιότερων

Source: Bloomberg Billionaires Index

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

Οικονομικό Φόρουμ Δελφών: Δέσμευση στην απανθρακοποίηση από τη ναυτιλιακή κοινότητα

Ηγετικός ο ρόλος των γυναικών στην ελληνική ναυτιλία 

Τραυλού (ΕΕΕ): Ένα στα τέσσερα πλοία είναι ελληνικό

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News