Start Ups Σάββατο 9/04/2022, 20:01
START UPS

Q-commerce: Οι startups του αλλάζουν τα δεδομένα στο last mile delivery

Q-commerce:  Οι startups του αλλάζουν τα δεδομένα στο last mile delivery

Η συμπεριφορά του καταναλωτή στο κομμάτι των αγορών έχει αλλάξει σημαντικά την τελευταία διετία. Οι αναγκαστικές σε πολλές περιπτώσεις, online αγορές λόγω των περιορισμών και της κοινωνικής αποστασιοποίησης άλλαξαν πολύ γρήγορα τις αγοραστικές συνήθειες, όμως εξίσου γρήγορα έγινε αντιληπτό και κάτι επιπλέον: η μεγάλη ευκολία του να έχει κάποιος άμεσα στον χώρο του, πραγματοποιώντας παραγγελίες από τον καναπέ του σπιτιού του, τα προϊόντα που του είναι απαραίτητα, χωρίς να χάνει ώρες σε διαδρόμους σουπερμάρκετ, μετακινήσεις, στάθμευση και λοιπές καθυστερήσεις. 

Οι αδυναμίες στο last mile έφεραν νέους παίκτες στην αγορά 

Φτάνουν, όμως, σε όλες τις περιπτώσεις, όσο γρήγορα θέλει ο καταναλωτής στο σπίτι οι online αγορές και ειδικά όσες αφορούν είδη πρώτης ανάγκης, όπως τρόφιμα και είδη παντοπωλείου; Ειδικότερα την περίοδο της καραντίνας, παρατηρήθηκαν μεγάλες καθυστερήσεις σε παραγγελίες, καθώς το κομμάτι του last mile (το τελευταίο τμήμα της διαδρομής του προϊόντος από την αποθήκη ως την παράδοσης στον πελάτη) εμφάνισε σημαντικές αδυναμίες. Η ανάγκη για ταχύτερες παραδόσεις έφερε σύντομα στην αγορά νέες υπηρεσίες από επιχειρήσεις που ανταποκρίθηκαν άμεσα στα νέα δεδομένα. Στον χώρο μπήκαν τόσο υπηρεσίες από ώριμες εταιρείες και startups της αγοράς, όσο και φρέσκες προτάσεις από νεοφυείς επιχειρήσεις οι οποίες είχαν την τεχνογνωσία να προσφέρουν καινοτομία πολύ γρήγορα και, κάπως έτσι, ένας νέος όρος έκανε την εμφάνισή του στον κόσμο του εμπορίου: Το quick commerce (q-commerce) ήρθε με την υπόσχεση παράδοσης μικρών παραγγελιών μέσα σε λιγότερο από μία ώρα – ή και ακόμη λιγότερο, καθώς, σε πολλές περιπτώσεις, οι εταιρείες υπόσχονται delivery ακόμη και σε μόλις 15 λεπτά ( σε αυτήν την περίπτωση χρησιμοποιείται συχνά ο όρος instant delivery ως διαφοροποίηση από το quick delivery).

Q-commerce:  Οι startups του αλλάζουν τα δεδομένα στο last mile delivery-1

Πρόκειται για μία αγορά με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Σύμφωνα με στοιχεία του researchandmarkets.com, το 2020 η αγορά του last-mile delivery για τρόφιμα και είδη παντοπωλείου επέφερε έσοδα περίπου 25 δισ. δολαρίων, ενώ αναμένεται να ξεπεράσει τα 72 έως το 2025. Όσο για την παγκόσμια αγορά του q-commerce, διαθέτει ήδη 5 unicorns, τις Flink και Gorillas (Γερμανία), Getir (Τουρκία), Gopuff και Jokr (ΗΠΑ). Η δεύτερη (Gorillas), με έδρα το Βερολίνο, έγινε η ταχύτερη εταιρεία που πέτυχε να φτάσει σε καθεστώς μονόκερου στην Ευρώπη μόλις εννέα μήνες από το λανσάρισμά της, ενώ η τελευταία (Jokr) αξίζει να σημειώσουμε ότι έχει στην ομάδα των μετόχων της την Ελληνίδα Άσπα Λέκκα και, παρόλο που δεν δραστηριοποιείται ακόμη στην Ελλάδα (αν και υπήρξαν κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση μέσα στο 2021, οι οποίες ωστόσο, εγκαταλείφθηκαν), έχει διανύσει σημαντική πορεία στην αμερικανική ήπειρο.   

Tο q-commerce στην Ελλάδα

Μεγάλη κινητικότητα παρατηρείται, ειδικότερα τον τελευταίο χρόνο, και στην ελληνική αγορά όσο αφορά το q-commerce. Έτσι τον Φεβρουάριο του 2021, είδαμε την πρεμιέρα του e-food market, της πρώτης σχετικής υπηρεσίας, η οποία παρέχεται μέσα από το e-food, ιδιοκτησίας πλέον της γερμανικής Delivery Hero, ενός ομίλου που μέσω εξαγορών (clickdelivery, deliveras, efood, InstaShop, Kiosky’s, delivery.gr, e-table) έχει αποκτήσει ηγετική θέση στην αγορά του online delivery στην χώρα μας. Το Wolt, ακόμη ένας μεγάλος «παίκτης» της ελληνικής αγοράς στο κομμάτι του delivery που ανήκει πλέον στον αμερικανικό κολοσσό DoorDash, απάντησε τον Απρίλιο του ίδιου έτους με το Wolt Market, όμως ακόμη περισσότεροι παίκτες έχουν κάνει την εμφάνισή τους στην αγορά, διεκδικώντας το δικό τους μερίδιο, όπως το κυπριακής προέλευσης Pop Market (έχοντας εξασφαλίσει επένδυση 3,5 εκατομμυρίων δολαρίων μέσα στο 2021), το Ferto (που έλαβε πρόσφατα χρηματοδότηση ύψους 400.000 ευρώ και αναμένεται να ανακοινώσει μέσα στο 2022 επιπλέον συμφωνίες) αλλά και το InstaShop, που, όπως προαναφέραμε, ανήκει στον όμιλο Delivery Hero, και εξακολουθεί να κρατά το ρεκόρ της μεγαλύτερης εξαγοράς ελληνικής startup (το exit της εξασφάλισε 307 εκατομμύρια ευρώ το 2020).

Το κλειδί για μία επιτυχημένη υπηρεσία q-commerce

Τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει επιτυχημένη μία υπηρεσία q-commerce; Η χρήση της τεχνολογίας, οι σωστές υποδομές, καθώς και τα κατάλληλα logistics μπορούν να κάνουν τη διαφορά στον χώρο. Για να μπορέσει μία εταιρεία να εξασφαλίσει παράδοση στον τελικό καταναλωτή μέσα σε μερικά μόλις λεπτά, είναι απαραίτητο να διαθέτει ένα λειτουργικό σύστημα όσον αφορά την ανάπτυξη των καταστημάτων της, να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στο κομμάτι της παραγγελιοληψίας, αλλά και στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και, φυσικά, ό,τι αφορά τη διανομή. Η γρήγορη παράδοση εξασφαλίζεται σε πολλές περιπτώσεις μέσω «dark stores» (χώροι που λειτουργούν χωρίς εξυπηρέτηση κοινού), αλλά και σε συνεργασία με τοπικά καταστήματα που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση. Βέβαια, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι οι τιμές των εταιρειών που προσφέρουν σχετικές υπηρεσίες είναι σχετικά ανεβασμένες, ενώ το εύρος των προσφερόμενων κωδικών είναι μικρότερο σε σχέση με αυτούς που θα βρει κάποιος στο ράφι ενός μεγάλου σουπερμάρκετ.

Το μέλλον του q-commerce

Το q-commerce φαίνεται να αποτελεί μία σημαντική επενδυτική ευκαιρία, που παρουσιάζει προοπτικές για ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη. Ήδη έχει ξεκινήσει η επέκτασή του πέρα από τη λιανική πώληση ειδών παντοπωλείου, καθώς οι σχετικές υπηρεσίες συνεργάζονται με καταστήματα όπως κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ανθοπωλεία, βιβλιοπωλεία και φαρμακεία, ακόμη και ηλεκτρονικά είδη και αξεσουάρ, αλλά και πραγματοποιούν συνέργειες με επώνυμες αλυσίδες για γρήγορες παραδόσεις των προϊόντων τους. Σίγουρα, ένα μεγάλο μέρος της εξέλιξης της υπηρεσίας σχετίζεται με την εξέλιξη της προσωποποιημένης εμπειρίας που μπορεί να προσφερθεί στον καταναλωτή βάσει των δεδομένων που συλλέγουν οι πλατφόρμες, με την ενσωμάτωση τεχνολογιών όπως η τεχνητή νοημοσύνη, το IoT, τα predictive analytics κ.ά. να έχουν ξεκινήσει να αποτελούν τάση σε μία πολύ υποσχόμενη αγορά.

*Το Found.ation γράφει για το MoneyReview

Διαβάστε επίσης:

Startups: Οι ιδρυτές πίσω από τα μεγάλα deals

Pop Market: Χρηματοδότηση 3,5 εκατ. δολαρίων για τον νέο παίκτη του delivery

Food Delivery: Η απώλεια 6 δισ.δολαρίων «κακός οιωνός» για τις μετοχές τους

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News