START UPS

Στα «σκαριά» ελληνικό hub στη Silicon Valley

Ποια είναι η ομάδα «Silicon Valley Greek Hub» και τι στόχο έχει - Πώς θα ενισχύσει την εξωστρέφεια των ελληνικών startups

Φωτ. Shutterstock

Ένα σημαντικό πρότζεκτ με πολλαπλό αντίκτυπο ετοιμάζεται να υλοποιήσει η ελληνική πλευρά στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» και του «MR» στο επικείμενο ταξίδι του υφυπουργού Εξωτερικών Κώστα Φραγκογιάννη στις ΗΠΑ, που θα λάβει χώρα από τις 11 έως τις 18 Δεκεμβρίου, θα συζητηθούν και τα επόμενα βήματα για τη δημιουργία ενός GreekHub στη Silicon Valley. 

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Κ» και του «MR» – η ιδέα έχει ήδη κάνει τα πρώτα της βήματα. Τον περασμένο Φεβρουάριο διεξήχθη η πρώτη εναρκτήρια συνάντηση που έγινε διαδικτυακά από τη νεοσυσταθείσα Ομάδα, ονόματι «Silicon Valley Greek Hub» (SVGH), η οποία αποτελείται από έγκριτα μέλη της τοπικής ομογένειας που δραστηριοποιούνται στο ευρύτερο πεδίο της καινοτομίας. Τα πρόσωπα που συναπαρτίζουν την ομάδα είναι εμπορικοί ακόλουθοι καθώς και επιλεγμένοι εκπρόσωποι της αμερικανικής ακαδημαϊκής, επιχειρηματικής και τεχνολογικής κοινότητας.  

sta-skaria-elliniko-hub-sti-silicon-valley0
Φωτ. Shutterstock

 

Η στόχευση

Στις επιδιώξεις της πλατφόρμας «Silicon Valley Greek Hub» περιλαμβάνεται: 

  • η προώθηση δράσεων δικτύωσης και διασύνδεσης τόσο με την Ελλάδα, όσο και με έτερες οργανώσεις προερχόμενες από τις ΗΠΑ ή το εξωτερικό
  • η παροχή τεχνογνωσίας και καθοδήγησης (mentoring) σε ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις και
  • η διοργάνωση συζητήσεων για επίκαιρα ζητήματα οικονομικού και τεχνολογικού ενδιαφέροντος. 

Από τις συναντήσεις που έχουν ήδη γίνει έχει εξαχθεί ένας πρώτος «οδικός χάρτης» για το τι είναι και τι θέλει να πετύχει η SVGH, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Κ» και το «MR». 

Η σύστασή της, θα λειτουργεί εν είδει πυρήνα που συνδέει την Ελλάδα με το παγκόσμιο κέντρο τεχνολογίας της Silicon Valley. Σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, αυτό συνιστά μία αναγκαιότητα που επιβάλλεται από την τρέχουσα συγκυρία, καθώς η πανδημία μετασχηματίζει παγκοσμίως όλες τις οικονομίες. Παράλληλα το τελευταίο διάστημα η περιοχή του Σαν Φρανσίσκο συγκεντρώνει πολύ μεγάλη ρευστότητα που δημιουργεί πολύ μεγάλες επιχειρηματικές ευκαιρίες. 

Όπως έχει αποφασιστεί οι ενέργειες της SVGH θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από ρεαλισμό και πρακτικό πνεύμα και οι ευρύτερες δράσεις θα έρθουν – όταν έρθουν – σε δεύτερο χρόνο. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως στόχος είναι να καλλιεργηθούν επαφές των μελών SVGH με ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις και ακαδημαϊκούς φορείς προκειμένου να παρασχεθούν εξειδικευμένες υπηρεσίες καθοδήγησης και να υπάρξουν άμεσα αποτελέσματα. 

Παράλληλα, κρίνεται σκόπιμη η δραστηριοποίηση προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης της κινητικότητας επαγγελματιών και εταιρικών σχημάτων από και προς την Ελλάδα μέσω της παροχής χρήσιμων πληροφοριών (διαθέσιμες θέσεις εργασίας, νομοθετικό πλαίσιο, κ.ο.κ.) και ευρύτερης υποστήριξης. Το «από και προς» αποτελεί, όπως θα δείτε παρακάτω έναν βασικό στόχο της προσπάθειας. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θωρεί πως η κινητικότητα και η ευελιξία που δίνει η τεχνολογία είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα από το οποίο δεν μπορεί να απουσιάζει η Ελλάδα. 

Στο σκεπτικό δράσης της SVGH περιλαμβάνεται ακόμα και η διεξαγωγή συζητήσεων επί θεμάτων τεχνολογικού και οικονομικού ενδιαφέροντος προκειμένου να εμπλουτισθεί η παρεχόμενη ενημέρωση σε εξειδικευμένο κοινό και συγχρόνως, να ενισχυθεί το δίκτυο και η αναγνωρισιμότητα της όλης πρωτοβουλίας, ενώ στα σχέδια είναι και η συνεργασία με διαφόρους φορείς της ελληνικής ομογένειας αλλά και με παρόμοιου αντικειμένου δίκτυα προερχόμενα από έτερες χώρες, καθώς και με πανεπιστημιακά ιδρύματα. 

Ο τελικός στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι να πετύχει παραπάνω εξωστρέφεια για τις νεοφυείς ελληνικές επιχειρήσεις που μπορεί να τους φέρει είτε χρηματοδοτήσεις, είτε διεθνείς επαφές, είτε συνεργασίες και κερδοφόρες εξαγορές. Για το τελικό σχέδιο της ελληνικής πλευράς που θα παρουσιαστεί στο Σαν Φρανσίσκο βρίσκονται σε συνεχή επεξεργασία ο Κώστας Φραγκογιάννης με τον πρωθυπουργό, ενώ κομβικό ρόλο στο πρότζεκτ έχει και ο σύμβουλος επί των Οικονομικών του κ. Μητσοτάκη, ο Αλέξης Πατέλης.   

sta-skaria-elliniko-hub-sti-silicon-valley1

Ελληνοαμερικανοί: Όχι μόνο για… διακοπές  

Το ένα σκέλος του πρότζεκτ είναι όπως αποτυπώθηκε παραπάνω: δηλαδή ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις να βρουν δίοδο σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού. Ταυτόχρονα όμως το πρότζεκτ έχει και μια ακόμα ενδιαφέρουσα πλευρά. H Silicon Valley, ως το αρχετυπικό οικοσύστημα νεοφυών εταιρειών, προσφέρει επί δεκαετίες γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών και κατά συνέπεια προσελκύει επιστήμονες και νέους επιχειρηματίες από όλο τον κόσμο. Από αυτό το άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, δεν λείπει το ελληνικό στοιχείο, με πολλούς Έλληνες και Ελληνοαμερικανούς ιδρυτές νεοφυών εταιρειών να δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Μάλιστα κατά τα τελευταία χρόνια αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των startups με Έλληνες ιδρυτές που έχουν αναπτύξει δραστηριότητα γενικά στις ΗΠΑ, κυρίως σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, η Βοστώνη, το Λος Άντζελες και το Όστιν (Τέξας). 

Τα «success stories» ορισμένων εξ αυτών των εταιρειών κατά τα τελευταία χρόνια που εξασφάλισαν σημαντικά ποσά χρηματοδοτήσεων από Venture Capital funds της περιοχής και εν τέλει εξαγοράστηκαν από μεγαλύτερες εταιρείες του εκάστοτε κλάδου, είναι πολλά και αξιοσημείωτα. Σε πολλές περιπτώσεις οι ιδρυτές των εταιρειών αυτών μετά την εξαγορά προχωρούν στην ίδρυση νέων εταιρειών (serial entrepreneurs), ασχολούνται με τις επενδύσεις (είτε ως angel investors είτε ιδρύοντας επενδυτικά funds) ή ακόμα δραστηριοποιούνται ως σύμβουλοι σε νεοφυείς εταιρείες τεχνολογίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2011 είχε δημιουργηθεί το Silicon Valley Greek Seed Fund από μια ομάδα επιτυχημένων επιχειρηματιών της ελληνικής κοινότητας με σκοπό την επένδυση σε ελληνικές startups στην Silicon Valley. Δυστυχώς το επενδυτικό αυτό σχήμα ήταν βραχύβιο και πραγματοποίησε ουσιαστικά μόνο μία αξιόλογη επένδυση (στην εταιρεία BugSense). 

Στη λίστα που έχει στην κατοχή της η «Κ» καταγράφεται πλήθος εταιρειών που έχουν ιδρυθεί από ελληνοαμερικάνους στη μεγάλη τους πλειονότητα στην Πολιτεία του Delaware (στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ) λόγω της ευνοϊκής νομοθεσίας που έχει θεσπίσει η συγκεκριμένη Πολιτεία αναφορικά με μια σειρά θεμάτων που απασχολούν τις startups (γραφειοκρατία, φορολογία, μετοχές, επενδύσεις, δικαστικό σύστημα, προστασία της προσωπικής περιουσίας των ιδρυτών σε περίπτωση αποτυχίας της startup, προστασία διανοητικής ιδιοκτησίας κλπ), διατηρούν ωστόσο την ουσιαστική τους δραστηριότητα και έδρα στις δυτικές Πολιτείες των ΗΠΑ. 

Και εδώ είναι το «κλειδί»: Πολλοί από αυτούς αν και ελληνικής καταγωγής, δεν κατέχουν την ελληνική υπηκοότητα, άλλοι δεν γνωρίζουν καν να μιλήσουν ελληνικά και φυσικά δεν είναι καθόλου ενήμεροι για τα αξιοσημείωτα βήματα προόδου του οικοσυστήματος καινοτομίας της Ελλάδας κατά τα τελευταία χρόνια. Αυτή η κατηγορία αποτελεί από μόνη της έναν πολύ σημαντικό στόχο για την Ελλάδα. Εάν αποκτήσουν γνώση τι γίνεται στην χώρα καταγωγής τους, ίσως κάποιοι από αυτούς πεισθούν για την επέκταση των δραστηριοτήτων στην Ελλάδα.  

Η ανάγκη από τη μία που είναι καταγεγραμμένη να κρατήσουν επαφή με τις ρίζες τους σε σε συνδυασμό βεβαίως με το διαρκώς βελτιούμενο επενδυτικό κλίμα στην Ελλάδα στον τεχνολογικό τομέα κατά τα τελευταία χρόνια, δημιουργούν τις προϋποθέσεις επιτυχούς προσέλκυσης στη χώρα μας κατά προτεραιότητα των ελληνικής καταγωγής επιχειρηματιών του εξωτερικού και να σταματήσει η Ελλάδα να αντιμετωπίζεται από αυτούς μοναχά ως ο τόπος διακοπών. Για να επιτευχθεί όμως αυτό πρέπει να αντιληφθούν τα επιχειρηματικά πλεονεκτήματα δραστηριοποίησής τους στην Ελλάδα όπως το υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό για την στελέχωση της εταιρείας τους και οι φιλικές προς την νεοφυή επιχειρηματικότητα συνθήκες, ώστε η επέκταση τους στη χώρα μας να μπορεί να εξελιχθεί ως επιχειρηματικά συμφέρουσα επιλογή. 

Τέλος, υπάρχει και μία τρίτη κατηγορία που μπορεί να επεκταθεί. Πρόκειται για αυτούς που έχουν παρουσία τόσο στη Silicon Valley όσο και στην Ελλάδα. Στις περιπτώσεις αυτές το εμπορικό τμήμα της εταιρείας βρίσκεται στην Silicon Valley (οι πωλήσεις) και το τεχνικό στην Ελλάδα (η έρευνα & ανάπτυξη του καινοτόμου προϊόντος ή της πρωτοποριακής υπηρεσίας). Όσον αφορά τους τομείς δραστηριότητας, όπως είναι φανερό από τα στοιχεία της αντίστοιχης στήλης του πίνακα, το εύρος είναι εκτενές και περιλαμβάνει ετερόκλητους, εξειδικευμένους κλάδους. Ως γενική παρατήρηση, στην πλειοψηφία τους οι εταιρείες ασχολούνται με ψηφιακές εφαρμογές που απευθύνονται σε άλλες εταιρείες (Β2Β) και όχι στον τελικό καταναλωτή (B2C). 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News