Start Ups Παρασκευή 9/04/2021, 07:04
START UPS

Woli: Η ελληνική startup με στόχο την οικονομική εκπαίδευση των παιδιών

Woli: Η ελληνική startup με στόχο την οικονομική εκπαίδευση των παιδιών

Η Woli είναι μια fintech startup η οποία εισέρχεται στον χρηματοπιστωτικό σύστημα, με ένα όραμα ιδιαίτερα φιλόδοξο και αρκετά πρωτοποριακό: να αποκτήσουν τα παιδιά από νωρίς στη ζωή, οικονομικό «αλφαβητισμό». Η εν λόγω startup προσφέρει στα παιδιά το πρώτο τους τραπεζικό app -μια έξυπνη εφαρμογή διαχείρισης χρημάτων που υποστηρίζεται από μια προπληρωμένη Mastercard- παρέχοντας οικονομική ελευθερία και πρόσβαση στις ψηφιακές πληρωμές. Μαζί αποκτούν και ένα εξαιρετικό εργαλείο που τους βοηθά να μαθαίνουν τις κατάλληλες δεξιότητες σωστής οικονομικής διαχείρισης. Στην εμπειρία της Woli, οι γονείς έχουν ένα ρολο διαχειριστή, θέτοντας κατάλληλα όρια εξόδων και ρυθμίσεις ασφαλείας.

Μια ολοκληρωμένη τραπεζική λύση

Η Woli προσφέρει σε παιδιά 10-18 ετών έναν λογαριασμό που συνδέεται με τη mobile εφαρμογή και μια προπληρωμένη κάρτα της Mastercard. Στη διαχείριση του λογαριασμού πρόσβαση έχουν μόνο οι γονείς και οι καταθέσεις σε αυτόν πραγματοποιούνται μόνο από αυτούς.

Μέσα από την εφαρμογή οι γονείς μπορούν:

  • Σε προκαθορισμένο διάστημα να ανανεώνουν το χαρτζιλίκι των παιδιών.
  • Να κάνουν καταθέσεις στον λογαριασμό του παιδιού αυτόματα, άμεσα, οποτεδήποτε, και οπουδήποτε (χωρίς να χρειάζονται μετρητά και ΑΤΜ).
  • Τα όρια των δαπανών για την κάρτα των παιδιών ορίζονται από εκείνους και ο έλεγχος των δαπανών γίνεται με εύκολο και έξυπνο τρόπο.
  • Οι ενημερώσεις για όλες τις πληρωμές γίνονται με real-time notifications.
  • Να ανταμείβουν τα παιδιά με διασκεδαστικό τρόπο (π.χ. για μια δουλειά στο σπίτι) ώστε να αρχίσουν να αντιλαμβάνονται το οικονομικό όφελος της εργασίας.

Από την άλλη πλευρά, τα παιδιά κινούνται αυτόνομα με τους εξής τρόπους:

  • Αποκτούν την πρώτη προσωπική έξυπνη προπληρωμένη κάρτα, από την Mastercard.
  • Μπορούν να παρακολουθούν τα έσοδα και τα έξοδά τους μέσω της εφαρμογής (και στατιστικά για όλο το μήνα).
  • Να πραγματοποιούν αγορές online & offline με απόλυτη ασφάλεια.
  • Έχουν τη δυνατότητα να θέσουν στόχους αποταμίευσης.
  • Και κυρίως, αποκτούν ένα εργαλείο εκμάθησης οικονομικής διαχείρισης, με εκπαιδευτικό υλικό όπως mini-courses, quiz γύρω από τον χρηματοοικονομικό «αλφαβητισμό».

Woli: Η ελληνική startup με στόχο την οικονομική εκπαίδευση των παιδιών-1

Το εγχείρημα αν μη τι άλλο για τα δεδομένα της Ελλάδας είναι πρωτόγνωρο, δεδομένου ότι οι χρήστες του Woli βρίσκονται στην ηλικιακή ζώνη 10-18 ετών. Μπορεί ένα παιδί ή ένας έφηβος να έχει μια προπληρωμένη κάρτα και να διαχειρίζεται τα έξοδά του μέσω αυτής με σύνεση;

«Προφανώς ένα παιδί δεν μπορεί να κατανοήσει από μικρή ηλικία την αξία των χρημάτων όπως και τον τρόπο με τον οποίο αυτά αποκτούνται», υποστηρίζει στο MR ο συνιδρυτής της startup κ. Βασίλης Ζούπας. «Αυτό που προσπαθούμε να επιτύχουμε μέσα από την υπηρεσία μας, είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν από νωρίς τις βασικές αρχές διαχείρισης χρημάτων. Έτσι, όταν ενηλικιωθούν στόχος είναι να έχουν πλέον εξοικειωθεί με την οικονομική διαχείριση, τις ηλεκτρονικές πληρωμές και να μπορούν να «περιηγούνται» μέσα στο ψηφιακό περιβάλλον με ασφάλεια και άνεση. Χτίζουμε την υπηρεσία μας πάνω σε βασικές έννοιες-πυλώνες (κερδίζω, αποταμιεύω, καταναλώνω, επενδύω, δωρίζω κτλ.). Οραματιζόμαστε το Woli ως ένα βιωματικό εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει τους γονείς σε αυτή τη διαδικασία εκπαίδευσης γύρω από το χρήμα, η οποία αποτελεί πολλές φορές αντικείμενο “ταμπού” στα πλαίσια της οικογένειας».

Μιλώντας με τον Βασίλη Ζούπα η ερώτηση έρχεται από μόνη της: δεν ελλοχεύει ο κίνδυνος να προκύψει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, αντί τα παιδιά να μάθουν να διαχειρίζονται τα οικονομικά τους, να επιδοθούν σε άσκοπες και περιττές σπατάλες;

Σε αυτό το ερώτημα ο κ. Ζούπας είναι ξεκάθαρος. «Η υπηρεσία μας δεν είναι παρά ένα εργαλείο, και όπως κάθε εργαλείο η σωστή χρήση είναι αυτή που το κάνει πραγματικά χρήσιμο και εκπαιδευτικό. Στο ευαίσθητο ζήτημα της ανατροφής και της παιδείας μέσα από το σπίτι καμιά Woli και καμιά υπηρεσία δεν μπορεί να αναλάβει αυτή την ευθύνη. Γι’ αυτό από την πρώτη στιγμή καθιστούμε σαφές ότι όλη η εμπειρία είναι υπό τον έλεγχο των γονέων. Οι γονείς ρυθμίζουν τα όρια χρήσης, το ύψος και τη συχνότητα του για το χαρτζιλίκι ή αν πρέπει να προστεθούν εκ νέου χρήματα στο λογαριασμό του παιδιού.

Όσον αφορά την άσκοπη σπατάλη, αυτή σαφώς μπορεί να γίνει είτε με μετρητά είτε με ηλεκτρονικό τρόπο. Ωστόσο με λύσεις όπως το Woli, οι γονείς αλλά και τα παιδιά έχουν πλέον ένα εργαλείο ώστε να εντοπίζουν την άσκοπη σπατάλη και να την μειώνουν, ώστε σταδιακά τα παιδιά να αρχίσουν να αποταμιεύουν τμήμα του από το χαρτζιλίκι τους προς σημαντικότερους στόχους (π.χ. η αγορά ενός ποδηλάτου).

Εμείς θέλουμε να παρέχουμε ένα έξυπνο, σύγχρονο και ασφαλές εργαλείο “οικογενειακής τραπεζικής” και είναι στην ευχέρεια των γονέων να το χρησιμοποιήσουν σωστά για να βοηθήσουν τα παιδιά στην εκπαίδευση γύρω από την οικονομική διαχείριση!»

Woli: Η ελληνική startup με στόχο την οικονομική εκπαίδευση των παιδιών-2

Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία της Woli και πώς ήταν η διαδρομή μέχρι να πάρει την τελική της μορφή;

«Στο χώρο των ψηφιακών πληρωμών, οι εταιρείες έχουν αγνοήσει εδώ και πολλά χρόνια τις ανάγκες των παιδιών και των νέων, την ίδια στιγμή που οι neobanks κάνουν αισθητή την παρουσία τους στο ευρύ κοινό σε όλη την Ευρώπη. Μια fintech λύση για παιδιά και οικογένειες είναι κάτι που σκεφτόμουν από το 2017 όταν και ξεκίνησα να ασχολούμαι με τον κλάδο. 

Στις αρχές του 2020, μαζί με μια ομάδα καλών φίλων και συνεργατών πήραμε την απόφαση να το ξεκινήσουμε, σχεδιάζοντας μια πολύ στοχευμένη στρατηγική. Τον Ιούλιο του 2020 ιδρύσαμε και επίσημα την εταιρεία μας και τον Δεκέμβριο πήραμε την αδειοδότησή μας από την Τράπεζα της Λιθουανίας για να παρέχουμε την υπηρεσία μας πανευρωπαϊκά, όπως και την επίσημη έγκριση της Mastercard για την έκδοση των Woli cards. Η διαδρομή ήταν και είναι απαιτητική και με πολλές προκλήσεις, κάτι που όμως κάνει και τη δουλειά μας πολύ ενδιαφέρουσα! Τώρα είμαστε πλέον πολύ κοντά στο επίσημο λανσάρισμα στην ελληνική αγορά, που θα είναι και η πρώτη μας στην Ευρώπη».

«Oι γονείς αλλά και τα παιδιά έχουν πλέον ένα εργαλείο ώστε να εντοπίζουν την άσκοπη σπατάλη και να την μειώνουν»

Αν οι ηλεκτρονικές πληρωμές είναι η νέα κανονικότητα, η εξοικείωση με αυτές πιθανόν να καθίσταται αναγκαία. Στην Ελλάδα σε ποιο επίπεδο κρίνετε ότι βρισκόμαστε;

Συμφωνώ ότι οι ηλεκτρονικές πληρωμές είναι σε μεγάλο βαθμό η νέα κανονικότητα γιατί προσφέρουν ασφάλεια, ευκολία και πολύ καλύτερη εμπειρία συναλλαγής. Η σύνδεση του παγκόσμιου εμπορίου αλλά και η σύμπτυξη physical-digital τις κάνουν ακόμα περισσότερο αναγκαίες, και πολλές φορές αποτελούν μονόδρομο.

Η Ελλάδα είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση στο χώρο. Από τη μία είμαστε μια χώρα που παραδοσιακά εκτελούσε μεγάλο ποσοστό συναλλαγών σε μετρητά οπότε έχουμε μια φιλική τάση προς το cash. Από την άλλη (και μετά τα capital controls) είδαμε μια τεράστια ανάπτυξη τόσο στην αποδοχή καρτών (POS terminal, e-commerce growth) αλλά και στη χρήση κάρτας από τον κόσμο, που μας φέρνει πλέον πολύ κοντά στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πανδημία είναι προσθετικά ένας παράγοντας που επιταχύνει σημαντικά αυτή την αλλαγή στη συμπεριφορά των χρηστών ή οποία πιστεύω ότι ήρθε για να μείνει.

Με «βλέμμα» στην κοινωνία

Μια εταιρεία που ως τελικό αποδέκτη των υπηρεσιών της έχει τα παιδιά, οφείλει να προσφέρει δράσεις για τα ίδια τα παιδιά, σύμφωνα με τον κ. Ζούπα και το team της Woli εργάζεται προς αυτήν την κατεύθυνση.

«Στη Woli ήδη ετοιμάζουμε πολλές τέτοιες ενέργειες, σε συνεργασία με οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στην εκπαίδευση των παιδιών και σε συναφή θέματα όπως η νεανική επιχειρηματικότητα. Παράλληλά, έχουμε συμφωνήσει για τα πρώτα πιλοτικά σε ελληνικά σχολεία όπου θα συνδυάσουμε τη λειτουργία του Woli με μαθήματα (workshops) χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Τέλος, είμαστε σε επικοινωνία με ελληνικές ΜΚΟ για να τις εντάξουμε στη Woli και να επιτρέπουμε έτσι στα παιδιά μέσα από μικρο-δωρεές να κατανοήσουν τη δύναμη της υποστήριξης σε αυτούς που έχουν ανάγκη. (Όλα αυτά είναι μόνο η αρχή, έχουμε πολλές ιδέες για συνεργασίες).

Woli: Η ελληνική startup με στόχο την οικονομική εκπαίδευση των παιδιών-3
Ο εκ των ιδρυτών της Woli κ. Βασίλης Ζούπας

H Woli εισέρχεται σε έναν κλάδο σχετικά πρωτόγνωρο για την Ελλάδα όπως είναι αυτός του fintech και σίγουρα οι προκλήσεις είναι αρκετές. Για τον κ. Ζούπα υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης και ενδεχομένως λύσεις οι οποίες μπορούν να προκύψουν μέσα από τη συνεργασία.  

«Η χρηματοοικονομική τεχνολογία (fin-tech) αλλάζει ταχύτατα, επιτρέποντας σε εταιρείες όπως η Woli να παρέχουν υπηρεσίες που μέχρι πρότινος μπορούσαν να παρέχουν μόνο οι τράπεζες -με ασφάλεια, ταχύτητα και εξαιρετική λειτουργικότητα. Στην Ευρώπη, το γεγονός ότι ο Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος αποτελεί μια ενιαία αγορά με κοινό κανονιστικό πλαίσιο αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξη νέων startups, τόσο σε B2C όσο και σε B2B επίπεδο. Κάποιες χώρες (και κεντρικές τράπεζες) βλέπουμε ότι βγαίνουν μπροστά όπως η Λιθουανία και η Ιρλανδία. Επίσης, σταδιακά και οι καταναλωτές αρχίζουν να εμπιστεύονται αυτές τις νέες λύσεις vs legacy banks.

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει αντίστοιχη ανάπτυξη στο χώρο των fintech σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Κατά την προσωπική μου άποψη, πιστεύω ότι θα υπήρχαν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης αν οι μεγάλες ελληνικές τράπεζες συντόνιζαν από κοινού μια συνεκτική στρατηγική οργάνωσης, υποστήριξης και επένδυσης σε ελληνικές fintech προσπάθειες. Αυτή είναι και μια στρατηγική που ακολουθούν πολλές μεγάλες τράπεζες παγκοσμίως, δηλαδή να συνεταιριστούν με νεοφυείς fintech αντί να τις ανταγωνιστούν».

«Αυτό που προσπαθούμε να επιτύχουμε μέσα από την υπηρεσία μας, είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν από νωρίς τις βασικές αρχές διαχείρισης χρημάτων».

Κοιτώντας το μέλλον

Σε μια νέα πραγματικότητα όπου οι ηλεκτρονικές συναλλαγές κερδίζουν συνέχεια «έδαφος», η εξοικείωση με αυτές για τις νέες γενιές θα είναι σαν να μαθαίνουν να χειρίζονται ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Ο οικονομικός «αλφαβητισμός» σε λίγα χρόνια θα είναι απαραίτητος για τις νεαρές ηλικίες. Η Woli θέλει να βάλει από νωρίς τις βάσεις και «ανοίγει» το δρόμο στα νέα παιδιά, ούτως ώστε να «ενηλικιωθούν», σε μια συνθήκη την οποία θέλοντας και μη θα τη βρουν μπροστά τους.

Η πλατφόρμα της Woli θα βγεί live στην ελληνική αγορά μέσα στους επόμενους μήνες. Στη σελίδα www.woli.io γίνεται εγγραφή στη waitlist και όσοι εισέλθουν νωρίς στη λίστα αποκτούν μια πλαστική Woli κάρτα δωρεάν.

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News