Start Ups Παρασκευή 5/02/2021, 10:02 ΘΕΜΗΣ ΔΡΑΚΩΝΑΚΗΣ
START UPS

Η bluebook θέλει να βελτιστοποιήσει τη διαδικασία διαχείρισης πλοίων

Η bluebook θέλει να βελτιστοποιήσει τη διαδικασία διαχείρισης πλοίων

Ο Γιώργος Παπακίτσος, developer στο επάγγελμα και ο Θανάσης Παγώνης, πρώην αναλυτής και νυν product owner, δημιούργησαν την bluebook, μία εταιρεία που έχει σαν στόχο να αλλάξει το “αφήγημα” στο ναυτιλιακό λογισμικό.

Δύο geeks, όπως αποκαλούν τους εαυτούς τους, με πάθος για την ποιοτική δουλειά γύρω από τις τεχνολογίες λογισμικού ανοιχτού κώδικα και των θετικών επιπτώσεων που έχουν στην ποιότητας ζωής -εντός και εκτός εργασιακού περιβάλλοντος-, ξεκίνησαν την bluebook, την εταιρεία που έχει σαν στόχο να αλλάξει το “αφήγημα” στο ναυτιλιακό λογισμικό. Μιλούν στο neolaia.gr  για την πορεία και τα σχέδιά τους. Ο Γιώργος έχει πολυετή εμπειρία στις web τεχνολογίες, ενώ ο Θανάσης έχει περάσει από μια πληθώρα τεχνικών και διαχειριστικών ρόλων στην audiovisual παραγωγή, την ανάλυση αγοράς, τις τηλεπικοινωνίες και τη ναυτιλία.

Η bluebook θέλει να βελτιστοποιήσει τη διαδικασία διαχείρισης πλοίων-1
Γιώργος Παπακίτσος

 

Αφού ξεκίνησαν να συνεργάζονται το 2015, άρχισαν να βιώνουν σε καθημερινή βάση τα κενά στη διαχείριση της πληροφορίας των technical ship management εταιριών.

Τότε η ιδέα για αποδοτικότερα προϊόντα και υπηρεσίες δεν άργησε να γίνει πραγματικότητα με έναν και μόνο σκοπό:

“Θέλουμε να καλλιεργήσουμε ένα οικοσύστημα ναυτιλιακών προϊόντων & υπηρεσιών, η χρήση των οποίων μεγιστοποιεί τις προσδοκίες των επαγγελματιών του χώρου. Απόλυτη προτεραιότητά μας είναι να κάνουμε καλύτερο το ψηφιακό κομμάτι της επαγγελματικής ζωής ναυτικών & εργαζομένων στην ξηρά και να αυξήσουμε την αποδοτικότητα των επενδύσεων των εφοπλιστών”.

Κάθε νέα startup εταιρεία, δημιουργείται με σκοπό να καλύψει κάποιο κενό σε μια συγκεκριμένη αγορά.

Όπως επισημαίνει ο Θανάσης Παγώνης:

“Με ρίσκο να μειώσω τη σημαντικότητα κάποιου τεχνικού παράγοντα, θα έλεγα πως το κενό που έχουμε δει στην αγορά σχετίζεται με την έλλειψη προσδοκιών. Πληθώρα επαγγελματιών της ναυτιλίας, τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα, δεν έχουν βιώσει ποτέ πραγματική εξέλιξη στα ψηφιακά επιχειρησιακά εργαλεία που χρησιμοποιούν καθημερινά. Το κενό μεταξύ της εξέλιξης της τεχνολογίας στον retail κόσμο (βλ. υπολογιστές, έξυπνες συσκευές, διασυνδεδεμένες υπηρεσίας κοκ) και των καθημερινών εργαλείων της ποντοπόρου ναυτιλίας, είναι εξαιρετικό μεγάλο! Από το πολύ απλό (ο καπετάνιος πρέπει καθημερινά να αντιγράφει άπειρα κοινά πεδία στο ERP για να ολοκληρώσει τις αρμοδιότητές του), μέχρι την ελλιπή υποστήριξη χρήσης κινητών συσκευών για τις εργασίες του γραφείου.

Ειδικά για τους HSQE related maritime software vendors, η προτεραιότητα είναι συνήθως το project management και η αξία του product management αγνοείται πλήρως, με αποτέλεσμα το προϊόν που φτάνει στον τελικό χρήστη, να δυσχεραίνει την καθημερινότητά του, αντί να τον διευκολύνει. Θα ήταν μία πολύ δύσκολη -αν όχι αδύνατη- εργασία, το να εντοπίσουμε ναυτιλιακές εταιρίες που ΔΕΝ κάνουν χρήση excel επειδή ακριβώς τα ψηφιακά τους εργαλεία είναι ελλιπή. Στην bluebook το design priority είναι ο τελικός χρήστης και η εύρωστη διεπαφή του με το περιβάλλον του, φυσικό και ψηφιακό.

Μας ενδιαφέρει η τεκμηρίωση χειροπιαστού ROI όχι μόνο σε επενδυτικό επίπεδο, αλλά και στις καθημερινές ψηφιακές εργασίες που γίνονται σε όλα τα επίπεδα μιας εταιρείας τεχνικής διαχείρισης πλοίων. Ένα ακόμα πολύ βασικό στοιχείο που μας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό, είναι το mentality της ανοιχτότητας και διαλειτουργικότητας σε σχέση με το ψηφιακό μας περιβάλλον. Εδώ και δεκαετίες, οι περισσότεροι vendors ναυτιλιακού software ακυρώνουν πλήρως την έννοια της διαλειτουργικότητας και δεν προσφέρουν καμία απολύτως δυνατότητα για universal integration με άλλα συστήματα & υπηρεσίες, μέσω APIs.

Αυτό τις απομονώνει και κάνει πολύ δύσκολη (βλ. χρονοβόρα και ακριβή), την σύνδεση με το οποιοδήποτε άλλο εργαλείο επιθυμεί -ή αναγκάζεται από τους πελάτες της- να χρησιμοποιήσει η ναυτιλιακή εταιρεία. Πέραν τούτου, η δική μας προσέγγιση αφορά ένα πλήθος microservices που λειτουργούν αρμονικά μεταξύ τους, έτσι ώστε το τελικό προϊόν να είναι by-design δομικά εύπλαστο και άρα συμβατό με τις διαρκείς εξελίξεις και αλλαγές που ορίζουν διεθνείς κανονισμοί και εσωτερικές διαδικασίες για την κάθε εταιρία”.

H bluebook, στοχεύει στην παροχή προϊόντων στην αγορά της ναυτιλίας. Η ναυτιλία αποτελεί σίγουρα έναν από τον ισχυρότερο οικονομικά κλάδο στην χώρα μας. Το βασικό ερώτημα είναι σε τι επίπεδο βρίσκεται ο συγκεκριμένος κλάδος τεχνολογικά σήμερα. Σύμφωνα με την ομάδα της bluebook, δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιος επαγγελματίας του κλάδου, θα προσπαθήσει να διασκεδάσει τις εντυπώσεις σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα, περιπλέκοντας τις τεχνολογίες σχεδίασης βαποριών, της λειτουργίας τους, της τεχνικής και της εμπορικής τους διαχείρισης. Όλοι αυτοί οι τομείς, ακολουθούν πολύ διαφορετικές πορείες σε σχέση με την χρήση της τεχνολογίας.

Για παράδειγμα, το κομμάτι της τεχνικής διαχείρισης στο οποίο στοχεύει η bluebook να επικεντρωθεί, έχει σαν σημείο αναφοράς, υψηλού ρίσκου εργασίες -με ανάγκες διαχείρισης αντίστοιχων πληροφοριών- μιας και σχετίζεται με όλο το φάσμα του HSQE – Health, Safety, Quality, Environment.

Το γεγονός αυτό ορίζει μια αρκετά αυξημένη πολυπλοκότητα σε επίπεδο κανονιστικού πλαισίου και διαχείρισης των σχετικών απαιτήσεων, στο οποίο όπως έχει δείξει η ιστορία, οι περισσότερες από τις υπάρχουσες εταιρείες HSQE-related maritime software δεν έχουν ανταποκριθεί με το απαραίτητο…σθένος!

Δυστυχώς, δεν είναι λίγες οι φορές, που η βασική αιτία για την ελλιπή κάλυψη αναγκών, αφορά στρατηγικές αποφάσεις των διοικήσεων και όχι της τεχνολογίας. Ο τρόπος και ο “τόπος” του σχεδιασμού, περνάει σπάνια -ίσως και ποτέ- από τον τελικό χρήστη οπότε, όσο “αιχμηρή” κι αν είναι η εμπλεκόμενη τεχνολογία, δεν μπορεί να προσφέρει τα βέλτιστα στην εμπειρία χρήσης και άρα στις προσδοκίες του κόσμου που την χρησιμοποιεί.

Αντίθετα, σε άλλους ναυτιλιακούς τομείς όπως routing & consumption optimization, remote monitoring και telecoms/connectivity, το quality of service τείνει να βελτιστοποιηθεί με ταχύτερο ρυθμό και με την αντίστοιχη εξέλιξη στη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας & πρακτικών σχεδίασης.

Η προσπάθεια δημιουργίας λογισμικού στο χώρο της ναυτιλίας είναι κάτι το οποίο έχουμε ακούσει αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, ο Θανάσης Παγώνης μας επισημαίνει ότι, σύμφωνα με την τελευταία αναφορά της Kongsberg, οι περισσότερες επενδύσεις του 2020 σε ναυτιλιακό software και αντίστοιχα startups, έγιναν στους τομείς Maintenance & Logistics, Crew Admin & Training και Fuel Efficiency & Technical Performance.

Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται και σε πληθώρα άλλων αναφορών, με τις startups αμιγούς HSQE data management χαρακτήρα, να εκλείπουν. Η ομάδα της bluebook παρακολουθεί στενά τα δρώμενα στο κόσμο του ναυτιλιακού software, τόσο σε τεχνικό όσο και σε διαχειριστικό επίπεδο, ειδικά στην “ανοιχτή” προσέγγισής στο κομμάτι της διασυνδεσιμότητας.

Οι περισσότερες νέες προσπάθειες στους παραπάνω τομείς, προσεγγίζουν με αντίστοιχη οπτική αυτό το πολύ σημαντικό θέμα, χωρίς όμως να προσφέρουν τις HSQE-dedicated λύσεις που καθιστούν σύμφωνα με τον Θανάση την bluebook ανταγωνιστική.

Η δημιουργία μιας startup εταιρείας, εκτός από όραμα και στόχο απαιτεί σίγουρα αρκετά ρίσκα τα οποία οι ιδρυτές της πρέπει να είναι διατεθημένοι να πάρουν. Ο Γιώργος Παπακίτσος δούλευε αρκετά χρόνια ως free launcher developer.

Αντίθετα, ο Θανάσης έχει δουλέψει αρκετά χρόνια σαν υπάλληλος.

Πώς είναι για εκείνον αυτός ο διαφορετικός τρόπος ζωής και καθημερινότητας;

“Δεν μπορούσα ΚΑΝ να φανταστώ τη διαφορετική καθημερινότητα μεταξύ εμού ως υπαλλήλου και ως ελεύθερου επαγγελματία. Ο Γιώργος το κάνει αυτό εδώ και αρκετά χρόνια, εγώ αντίθετα είμαι υπάλληλος από το 1999. Όπως συνηθίζω να λέω, όταν τρέχεις τη δική σου επιχείρηση, η έννοια της έκφρασης “είμαι υπεύθυνος για τις πράξεις μου” παίρνει εκθετικές διαστάσεις. Ειδικά κατά την περίοδο της ανάπτυξης της επιχείρησης, κυριολεκτικά τα πάντα περνάνε από τα χέρια και το μυαλό σου: υποστήριξη πελατών, νέες πωλήσεις, υλικό επικοινωνίας, παραγωγή, συνέργειες, συμβόλαια, λογιστικά, επενδύσεις, στρατηγική κοκ. Είναι αναμφισβήτητα πολύ όμορφη πρόκληση όλο αυτό, με άμεσο αντίκτυπο στη διαδικασία διύλισης των πραγματικών σου ενδιαφερόντων, αναγκών και προσδοκιών”.

Ποια είναι όμως η γνώμη των investors για το όραμα της ομάδας πίσω από την bluebook;

Ο Θανάσης αναφέρει ότι έχουν έρθει ήδη σε επαφή με επενδυτές και έχουν πάρει αρκετά θετικό feedback.

“Έχουμε ξεκινήσει πρόσφατα την προσπάθεια να λάβουμε feedback από VCs, institutional και private investors, με απώτερο σκοπό να διευρύνουμε τις επιχειρησιακές μας δομές, να επιταχύνουμε και να τυποποιήσουμε την ανάπτυξη των προϊόντων & υπηρεσιών μας. Το feedback είναι πολύ θετικό, ειδικά δεδομένου της “βιομηχανικής” (έναντι μιας πιο “κλασικής” retail) εμπειρίας μας. Σίγουρα παίζει ρόλο και η αγορά της ναυτιλίας, όπου γραπτοί και άγραφοι κανόνες ορίζονται από έναν πολύ πιο σαφώς ορισμένο κύκλο, σε σχέση με τον retail κόσμο. Το σίγουρο είναι ότι η προσέγγιση είναι αμφίπλευρα λίγο διαφορετική σε σχέση με το κλασικό μοντέλο “beta product-pitching-funding-scaling”, μιας και οι παραδοσιακές product marketing πρακτικές, δεν πιάνουν τόπο στον κόσμο της ναυτιλίας”.

Πηγή: neolaia.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News