Κοινωνία Τετάρτη 9/12/2020, 14:28
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς θα συνδέεται η επαγγελματική εκπαίδευση με την αγορά εργασίας

Τι αλλάζει με νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας

Πώς θα συνδέεται η επαγγελματική εκπαίδευση με την αγορά εργασίας

Τη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, την ίδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων και την ίδρυση νέου επιπέδου σπουδών, όπου απόφοιτοι Γυμνασίου θα μπορούν να αποκτούν επαγγελματικά προσόντα σε τεχνικά επαγγέλματα προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση.

Ειδικότερα, οι κυριότερες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, είναι οι εξής:

  • Η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.
  • Η ίδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων
  • Η ίδρυση νέου εναλλακτικού επιπέδου σπουδών (μετά το Γυμνάσιο και πριν το Λύκειο – Επίπεδο 3): Απόφοιτοι Γυμνασίου θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτούν ειδικά επαγγελματικά προσόντα, προσαρμοσμένα στις ανάγκες της αγοράς σε συγκεκριμένα τεχνικά επαγγέλματα (π.χ. τεχνίτες αλουμινίου, τεχνίτες μαρμάρου) με διετή φοίτηση και ειδικά μαθήματα.
  • Η αναβάθμιση των ΙΕΚ.

Πώς θα συνδέεται πλέον η επαγγελματική εκπαίδευση με την αγορά εργασίας;

Όπως εξηγεί το υπουργείο, το νομοσχέδιο προβλέπει τη συγκρότηση συμβουλίων με τη συμμετοχή όλων των εταίρων (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, ΚΕΕΕ, ΕΝΠΕ, ΚΕΔΕ κ.ά.) που θα ανιχνεύουν τις συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς εργασίας και σε εθνικό και σε τοπικό επίπεδο. Στη βάση αυτών των συγκεκριμένων αναγκών, θα καθορίζεται τι μαθήματα θα διδάσκονται στις δομές επαγγελματικές εκπαίδευσης.

Για παράδειγμα: Στις Κυκλάδες, διαπιστώνεται ότι υπάρχει ανάγκη σε συγκεκριμένα τουριστικά επαγγέλματα. Οι επαγγελματικές δομές στις Κυκλάδες θα προχωρούν στην εκπαίδευση εργαζομένων σε αυτήν την κατεύθυνση. Στη Δυτική Μακεδονία βρίσκεται σε εξέλιξη σχέδιο απολιγνιτοποίησης, εκεί πιθανότατα θα υπάρξει ανάγκη για επαγγελματική εκπαίδευση εστιασμένη σε συγκεκριμένους τομείς ενέργειας. Στην Κοζάνη παράγεται ο γνωστός κρόκος Κοζάνης. Στην περιοχή αυτή λοιπόν θα μπορούσε η επαγγελματική εκπαίδευση να επικεντρωθεί σε ειδικότητες που αφορούν τη μεταποίηση, επεξεργασία και εμπορία του.

«Στη χώρα μας αυτή τη στιγμή συμβαίνει το εξής οξύμωρο: την ίδια ώρα που έχουμε ανεργία νέων, υπάρχει αυξημένη ζήτηση για συγκεκριμένες ειδικότητες, για τεχνικά επαγγέλματα, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ανταπόκριση. Αντικείμενο του νέου νομοσχεδίου είναι να συνδέσει την επαγγελματική εκπαίδευση με την αγορά εργασίας, ώστε να καλυφθεί αυτό το «κενό», αυτή η δυσαρμονία που παρατηρείται μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στα τεχνικά επαγγέλματα» τονίζεται από το υπουργείο Παιδείας.

Τι είναι τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ);

Αντίστοιχα με το θεσμό των Προτύπων σχολείων στη γενική εκπαίδευση, προβλέπεται η ίδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων στην επαγγελματική εκπαίδευση. Τα Πρότυπα ΕΠΑΛ θα λειτουργήσουν ως «πιλότος» για την εξάπλωση της μεταρρύθμισης σε όλα τα Επαγγελματικά Λύκεια. Οι μαθητές θα επιλέγονται με βάση το απολυτήριο Γυμνασίου και οι εκπαιδευτικοί με βάση τα προσόντα τους. Θα ξεκινήσουν από τον Σεπτέμβριο 2021 σε κάποιες περιοχές της χώρας και σταδιακά θα επεκτείνονται και σε άλλες.

Τι είναι το νέο Επίπεδο 3; 

Οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης θα λειτουργούν στο λεγόμενο επίπεδο 3, το οποίο βρίσκεται ανάμεσα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Σύμφωνα με το υπουργείο, μέσω του επιπέδου 3 θα δίνεται η δυνατότητα στους νέους να ανακαλύψουν την κλίση τους, η οποία μπορεί να σχετίζεται με κάποιο τεχνικό επάγγελμα, και να αποκτήσουν ειδικά επαγγελματικά προσόντα, προσαρμοσμένα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, με διετή φοίτηση και ειδικά μαθήματα.

Τι προβλέπεται για τα ΙΕΚ

Με το νέο νομοσχέδιο, σύμφωνα με το υπουργείο, «τα ΙΕΚ αποκτούν μεγαλύτερη αυτονομία και μπορούν να αναπτύξουν συνεργασίες με κοινωνικούς εταίρους, φορείς της αγοράς και της εκπαίδευσης». Επίσης ιδρύονται Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και σταδιοδρομίας σε κάθε ΙΕΚ, ιδρύονται για πρώτη φορά και αγγλόφωνα τμήματα.

Στο νέο νομοσχέδιο προβλέπεται η «διαπερατότητα» των επιλογών, δηλ.  συνδέονται οι δρόμοι της επαγγελματικής εκπαίδευσης και προσφέρονται εναλλακτικές. Για παράδειγμα:

  • εάν κάποιος επιλέξει να παρακολουθήσει Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (επίπεδο 3), στη συνέχεια μπορεί να επιλέξει τη συνέχιση της εκπαίδευσής του στη 2η τάξη ΕΠΑΛ.
  • εάν κάποιος αποφοιτήσει από ΙΕΚ, μπορεί να δώσει κατατακτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή του σε τμήμα ΑΕΙ σε συναφές με το πτυχίο του αντικείμενο, με όρους που θέτει το ίδιο το ΑΕΙ.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News