Κοινωνία Παρασκευή 16/04/2021, 16:21
ΑΡΘΡΟ

Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος: Τι θα γίνει με τους χιλιάδες εγκλωβισμένους απόφοιτους;

Φωτ. ACG

Της Τατιάνα Βοριαδάκη

*Συντονίστρια Πρωτοβουλίας Απόφοιτων Deree College για την αναγνώριση των σπουδών τους

Το ζήτημα της επαγγελματικής αναγνώρισης από το κράτος των πτυχίων του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος (Deree College), του παλαιότερου και φημισμένου κολλεγίου της χώρας, είναι ένα θέμα που έχει παραμείνει εντυπωσιακά στάσιμο και δυσεπίλυτο για δεκαετίες. Όσο περνάει ο καιρός και δε διαφαίνεται δίκαιη λύση, οι χιλιάδες απόφοιτοι αισθάνονται εξαπατημένοι από την πολιτεία, η οποία επέτρεπε τη λειτουργία ενός ιστορικού κολλεγίου που όμως οδηγούσε τους νέους σε πτυχία χωρίς αντίκρισμα στη χώρα μας. Σε αναζήτηση λύσης, μόλις το 2012 το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος σύναψε συνεργασία με το Open University (OU) της Μεγάλης Βρετανίας, με αποτέλεσμα οι απόφοιτοί του να μπορούν πλέον βάσει νομοθεσίας και εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Ενωσιακού Δικαίου να αποκτήσουν πτυχία επαγγελματικά ισοδύναμα με τα πτυχία των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, ό,τι ισχύει και με τα άλλα κολλέγια-παραρτήματα Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων που λειτουργούν στη χώρα. Ωστόσο, οι χιλιάδες απόφοιτοι του Αμερικανικού κολλεγίου που αποφοιτήσαμε τις δεκαετίες του ’80, ’90 και 2000 (προ συνεργασίας Deree-OU) παραμένουμε ακόμη παγιδευμένοι εκτός της αγοράς εργασίας, ουσιαστικά χωρίς επαγγελματική ταυτότητα, αναγνωρισμένοι από το κράτος μονάχα ως «απόφοιτοι λυκείου», παρά τους κόπους μας, τα μεταπτυχιακά μας, την εμπειρία μας, τη συμβολή μας στην κοινωνία. Με πρόταγμα το Άρθρο 16 του Συντάγματος σχετικά με την απαγόρευση ίδρυσης ιδιωτικών ανώτατων σχολών, τα κόμματα που ιδεολογικά μάχονται την αναγνώριση των πτυχίων κολλεγίων σε ελληνικό έδαφος δεν έχουν μάλλον αντιληφθεί την τεράστια ηθική και οικονομική βλάβη που συντελείται σε βάρος μας όλα αυτά τα χρόνια, βεβαίως με την ευθύνη και ανοχή όλων των κομμάτων. Πρόκειται για την ανθρωπιστική πτυχή του θέματος των χιλιάδων πληττόμενων 40ρηδων και 50ρηδων σε ηλικία πλέον απόφοιτων και για τα ανθρώπινα δικαιώματά μας για επαγγελματική αναγνώριση και εξέλιξη τα οποία παραβιάζονται.

Τον Δεκέμβριο του 2020 εστάλη στην yπουργό Παιδείας επιστολή διαμαρτυρίας υπογεγραμμένη από 500 απόφοιτους του κολλεγίου με την οποία ζητούμε, αν η ισχύουσα νομοθετική πρόβλεψη δεν είναι ικανή να δώσει λύση, τότε να υπάρξει νέα ειδική ρύθμιση που θα φέρει συμβιβαστική λύση. Μία τέτοια ρύθμιση θα μπορούσε να υπαγορεύει τη διεξαγωγή εξετάσεων για τους παλαιούς απόφοιτους, προκειμένου να βεβαιώνεται ότι ο απόφοιτος διαθέτει τις γνώσεις που απαιτούνται για την άσκηση της επιστήμης του και επομένως δε δύναται να θεωρείται απόφοιτος λυκείου. Εξάλλου, όπως αναφέρουμε στην επιστολή, ακόμη και στο παρελθόν υπήρξε αποσπασματική αναγνώριση των σπουδών του κολλεγίου από το κράτος, όταν για παράδειγμα οι απόφοιτοι ψυχολογίας τη δεκαετία του 1980 είχαν δικαίωμα να διοριστούν στο δημόσιο ως ψυχολόγοι, όσο δεν υπήρχε τμήμα ψυχολογίας ακόμη στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο, αλλά και μεταγενέστερα δίνοντας μαθήματα στο Πανεπιστήμιο για αναγνώριση του πτυχίου. Όπως τονίζουμε στην επιστολή, η πλειοψηφία των απόφοιτων του κολλεγίου σεβόμαστε τα Πανεπιστήμια της χώρας, πιστεύουμε ότι απονέμουν πτυχία με αξία παρόλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και θεωρούμε ότι είναι χρέος μας αλλά και προς όφελος όλων να τιμάμε τα Πανεπιστήμια της χώρας μας. Γνωρίζουμε όμως ότι και τα δικά μας πτυχία του Αμερικανικού κολλεγίου έχουν αξία, καθώς προκύπτουν από τα εξαιρετικά απαιτητικά και υψηλών προδιαγραφών προγράμματα σπουδών του κολλεγίου και αναγνωρίζονται πλήρως στο εξωτερικό τόσο ακαδημαϊκά όσο και επαγγελματικά. Οι απόφοιτοι του κολλεγίου που έχουμε παραμείνει στη χώρα θεωρούμε ότι τιμωρούμαστε από την πολιτεία για την επιλογή σπουδών που κάναμε, παρόλο που η πολιτεία είναι εκείνη που ανέκαθεν επέτρεπε τη λειτουργία του κολλεγίου ως εναλλακτική οδό σπουδών για τους νέους. Το άλλο παράλογο της υπόθεσης, όπως αναφέρουμε στην επιστολή, είναι ότι ενώ πολλοί από εμάς κατόπιν αποκτήσαμε μεταπτυχιακούς τίτλους από γνωστά Πανεπιστήμια του εξωτερικού, που είναι στον κατάλογο ομοταγών ΑΕΙ της αλλοδαπής του ΔΟΑΤΑΠ και τίτλους που αναγνωρίζει το ΑΤΕΕΝ, λόγω πρώτου πτυχίου από το Deree που απορρίπτεται από τους παραπάνω φορείς θεωρούμαστε και πάλι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ως αποτέλεσμα, αποκλειόμαστε σε μεγάλο βαθμό από την επαγγελματική αγορά εργασίας, ιδιαίτερα δε οι απόφοιτοι ψυχολογίας και λογιστικής που χρειαζόμαστε άδεια άσκησης επαγγέλματος.

Η υπουργός Παιδείας δεν μας έχει απαντήσει ακόμη για τη θέση της στο ζήτημά μας. Ωστόσο λάβαμε μια τυπική απάντηση από τον προϊστάμενο του ΑΤΕΕΝ, ο οποίος αρκέστηκε απλώς να μας ενημερώσει ότι το Deree (προ συνεργασίας με το OU) δεν πληροί τις προϋποθέσεις που ορίζουν τα σχετικά νομοθετήματα του κράτους για την επαγγελματική αναγνώριση. Εμείς όμως με την επιστολή μας προς την υπουργό δε ζητούμε ενημέρωση, αλλά να μεριμνήσει για τη δημιουργία νέου νομοθετήματος που να λαμβάνει υπόψη και τα δικά μας δικαιώματα και να οδηγεί στον απεγκλωβισμό μας. Επιζητώντας την ευαισθητοποίηση των κομμάτων στο θέμα του επαγγελματικού μας αποκλεισμού και αδιεξόδου κοινοποιήσαμε στη συνέχεια την επιστολή διαμαρτυρίας στον Πρωθυπουργό, στον αρχηγό της Αξιωματικής αντιπολίτευσης, καθώς και σε αρχηγούς και τομεάρχες παιδείας των άλλων κομμάτων. Μέχρι στιγμής, μόνο ο πρώην υπουργός Παιδείας και βουλευτής ΚΙΝΑΛ Ανδρέας Λοβέρδος μας έχει απαντήσει πως προτίθεται να συμβάλει στην εξεύρεση λύσης.

Δυστυχώς υπάρχει βαθιά προκατάληψη από μεριάς κάποιων κομμάτων ότι οι απόφοιτοι του Αμερικανικού κολλεγίου είμαστε «κολλεγιόπαιδα εύπορων οικογενειών» που δεν έχουμε βιοποριστικές ανάγκες, παρόλο που πολλοί απόφοιτοι και οι οικογένειές τους πληρώσαμε τα δίδακτρα από το υστέρημά μας και εργαζόμενοι σκληρά. Άλλη προκατάληψη που καλλιεργείται και προκαλεί αντιπαλότητες είναι ότι οι σπουδαστές των κολλεγίων δήθεν είναι πιο «αδύναμοι μαθητές» καθώς θεωρείται λανθασμένα ότι δεν πέτυχαν στη διαδικασία των πανελλήνιων εξετάσεων. Ακόμα και να είχε βάση κάτι τέτοιο -που σε καμία περίπτωση δεν ισχύει τέτοια γενίκευση- θα επρόκειτο για ξεκάθαρη κοινωνική διάκριση που υποβιβάζει και αποκλείει τους λεγόμενους «αδύναμους» μαθητές από τη δυνατότητα να εξελιχθούν, να προοδεύσουν και να αριστεύσουν. Δεν είναι λοιπόν μόνο το οικονομικό κόστος του επαγγελματικού μας αδιεξόδου που μας βαραίνει. Υπάρχει και μεγάλο ψυχικό κόστος όταν κόντρα σε αυτές τις προκαταλήψεις αγωνιζόμαστε για δεκαετίες να σταθούμε και να ανελιχθούμε στην αγορά εργασίας αποδεχόμενοι κάπως την έλλειψη αναγνωρισμένης επαγγελματικής ταυτότητας στη χώρα μας, μέχρις ότου αυτή η έλλειψη μας βάλει ξανά «τρικλοποδιά» και μείνουμε στάσιμοι ή άνεργοι 40ρηδες και 50ρηδες με παιδιά και οικογένεια. Και όλα αυτά ενώ το Σύνταγμα της Ελλάδας δηλώνει ρητά ότι το Κράτος μεριμνά για την ηθική και υλική εξύψωση του εργαζόμενου πληθυσμού.

Κάνουμε έκκληση προς τον πολιτικό κόσμο της χώρας να αναγνωρίσει ότι η μαθησιακή διαδικασία που ολοκληρώσαμε στο μεταλυκειακό κέντρο σπουδών -κολλέγιο της ημεδαπής Deree College ήταν επαγγελματικού επιπέδου και να ορίσει μια διαδικασία επαγγελματικής αναγνώρισης των πτυχίων μας. Δεν μπορείτε να μιλάτε στη Βουλή για δια βίου μάθηση ή αναβάθμιση δεξιοτήτων των πολιτών και να κλείνετε τα μάτια σε εμάς που βρισκόμαστε άδικα τόσα χρόνια σε καθεστώς ομηρίας, παρακολουθώντας τους πάντες να εξελίσσονται ενώ εμείς παραμένουμε εγκλωβισμένοι δια βίου «απόφοιτοι λυκείου».

moneyreview.gr

Money Review