Πολιτική Τετάρτη 3/02/2021, 13:36
ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Παρεμβάσεις σε 7.000 σημεία αυξημένης επικινδυνότητας

Θεσμοθετείται Εθνικό Παρατηρητήριο για την Οδική Ασφάλεια, υποχρεωτική η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής

Παρεμβάσεις σε 7.000 σημεία αυξημένης επικινδυνότητας

Πρόγραμμα παρεμβάσεων σε 7.000 σημεία αυξημένης επικινδυνότητας ανά την επικράτεια, με στόχο την ενισχυση της οδικής ασφάλειας, τρέχει η κυβέρνηση. Όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την παρουσίασή του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, που θα γίνει νόμος του κράτους και παρουσιάστηκε στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, «πρόκειται για μικρές παρεμβάσεις, οι οποίες μπορούν, ωστόσο, να κάνουν την διαφορά ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο».

Το στρατηγικό σχέδιο περιλαμβάνει μέτρα και δράσεις για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών, αλλά και των σοβαρών τραυματισμών, λόγω τροχαίων, κατά 50% τα επόμενα χρόνια. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής έκανε λόγο για ένα ολοκληρωμένο, ρεαλιστικό σχέδιο που βασίζεται στο τετράπτυχο: ασφαλείς δρόμοι – υπεύθυνοι οδηγοί – κυκλοφοριακή παιδεία – δίκαιοι κανόνες για όλους.

Όπως είπε, δίνεται έμφαση στο πιο φλέγον ζήτημα να γίνουν οι δρόμοι πιο ασφαλείς, μέσω ενός προγράμματος σημειακών παρεμβάσεων σε 7.000 επικίνδυνες θέσεις με αρωγό την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (μέσω δανειακής σύμβασης 450 εκατ. ευρώ με την Εγνατία Οδό Α.Ε.). Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στο ειδικό πλέγμα στοχευμένων σημειακών παρεμβάσεων στον υφιστάμενο οδικό άξονα Πάτρας – Πύργου, αλλά και στο «ξεμπλοκάρισμα» μεγάλων οδικών έργων όπως ο Ε-65, ο ΒΟΑΚ, Καλαμάτα-Ριζόμυλος, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού στην Αθήνα και το flyover στη Θεσσαλονίκη.

Παράλληλα, όπως σημείωσε ο κ. Καραμανλής, με το σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση και εξέταση υποψήφιων οδηγών, δημιουργείται ένα νέο σύστημα, με διαφάνεια και αξιοπιστία ώστε «να τελειώνουμε με την επικίνδυνη ελληνική πραγματικότητα, πολλοί οδηγοί πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν όπως – όπως να οδηγούν». Τόνισε ακόμη πως επιλογή της κυβέρνησής μας είναι να δίνει κίνητρα για την ανανέωσή του στόλου ΙΧ, γιατί τα νέα αυτοκίνητα εκτός του ότι ρυπαίνουν λιγότερο, είναι κατά κανόνα και ασφαλέστερα.

Ταυτόχρονα προχωρά και η αναθεώρηση διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας οι προβλέψεις του οποίου «θα είναι δίκαιες, ρεαλιστικές και θα χτυπούν τα προβλήματα στη ρίζα τους» όπως είπε. 

Εθνικό Παρατηρητήριο για την οδική ασφάλεια

Αναλυτικά οι βασικές προβλέψεις του σχεδίου είναι:

  • Θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Οδική Ασφάλεια. Τη λειτουργία του θα αναλάβει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και θα είναι αρμόδιο για την συλλογή, επεξεργασία και την τήρηση εθνικής βάσης δεδομένων για την οδική ασφάλεια. Σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία θα δημοσιεύει σε ετήσια βάση ενημερωτικό δελτίο στατιστικών στοιχείων για την οδική ασφάλεια, η εγκυρότητα των οποίων θα επικυρώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ.
  • Για την επίτευξη των στόχων της μείωσης των θανατηφόρων ατυχημάτων υιοθετείται ένα νέο σύστημα διακυβέρνησης για την οδική ασφάλεια που μπορεί να απεικονιστεί με το ακόλουθο πυραμιδικό σχήμα: Στην κορυφή βρίσκεται η κυβερνητική επιτροπή. Ακολουθεί η εκτελεστική επιτροπή. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού και η κοινωνία των πολιτών.
  • Σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας από τον επόμενο Σεπτέμβριο η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής θα γίνει υποχρεωτική. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα σε όσους νέους και νέες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, να παρακολουθήσουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης στις σχολές οδήγησης.
  • Αλλάζει όλη τη φιλοσοφία της θεωρητικής εξέτασης και της πρακτικής δοκιμασίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Προχωρά η συγγραφή νέων εγχειριδίων για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, όλων των κατηγοριών, από ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Στόχος, να μάθουν οι υποψήφιοι οδηγοί τους κανόνες οδηγικής κυκλοφορίας. Για το λόγο αυτό καταργείται το σύστημα εξέτασης που βασίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις με γνωστές τις απαντήσεις.
  • Εφεξής δυνατότητα να γίνουν εκπαιδευτές οδήγησης θα έχουν όσοι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις όπως: 1.Ελάχιστη ηλικία και κατοχή αδειών οδήγησης όλων των κατηγοριών. 2. Θα πρέπει να είναι κάτοχοι συγκεκριμένων ειδικοτήτων των επαγγελματικών λυκείων, απόφοιτοι συγκεκριμένων πανεπιστημιακών τμημάτων ή κάτοχοι μεταπτυχιακού ή 15 διδακτορικού τίτλου σπουδών σχετικών με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική κυκλοφορία. 3. Να διαθέτουν πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας. 4. Να μην έχουν υποπέσει ποτέ σε συγκεκριμένες παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.
  • Αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στη βάση ορισμένων αρχών: 1. Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση το βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας. 2. Το διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος. 3. Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές 4. Τη διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου 5. Την καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.
  • Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη και Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News