Απόψεις Παρασκευή 25/11/2022, 07:15
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ήρθα για την προσφορά 

Ήρθα για την προσφορά 

Η Παρασκευή μετά την μέρα των Ευχαριστιών (τέταρτη Πέμπτη του Νοεμβρίου) έχει καθιερωθεί στις ΗΠΑ ως Black Friday, μία μέρα με βαθιές εκπτώσεις και μεγάλο όγκο πωλήσεων λιανικής. Η ιστορία της ημέρας δεν είναι ξεκάθαρη. Πηγές αναφέρουν τη χρήση του όρου από τη δεκαετία του ’50, όταν πολλοί εργαζόμενοι δηλώναν ασθένεια την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών, κάνοντας έτσι ένα αυτοσχέδιο τετραήμερο «από τη σημαία» όπως θα λέγαμε εδώ. Στις ΗΠΑ, χώρα με μεγάλη γεωγραφική κινητικότητα, η ημέρα των Ευχαριστιών έχει καθιερωθεί ως μέρα συνάντησης/επανένωσης των οικογενειών (το κοντινότερο σε μας είναι μάλλον το Πάσχα).  Πάνω από 50 εκατ. Αμερικανοί ταξιδεύουν για να συναντηθούν με τους οικείους τους τα τελευταία χρόνια (σε μία χώρα 332 εκ.). Έτσι, την ημέρα που ακολουθεί κάνουν τα ψώνια τους, με έμφαση μάλιστα στα χριστουγεννιάτικα δώρα.

Στη δική μας περίπτωση δεν ισχύουν οι προϋποθέσεις αυτές, όμως το έθιμο της Black Friday φαίνεται να έχει αρχίσει να υιοθετείται και εδώ. Αν και δε μπορούμε να απομονώσουμε μία ημέρα από τα στοιχεία των λιανικών πωλήσεων της ΕΛΣΤΑΤ, το φαινόμενο είναι τέτοιο τα τελευταία χρόνια που επηρεάζει το σύνολο των πωλήσεων του Νοεμβρίου. Απομονώνοντας τις κατ’ όγκο πωλήσεις, μέγεθος που δεν επηρεάζεται δηλαδή από τιμές (πληθωρισμό) ή τυχόν προσφορές, βλέπουμε τους γεωμετρικούς ρυθμούς μεταβολής από το 2015, που είναι το έτος βάσης του δείκτη λιανικών πωλήσεων, έως το 2021, τόσο για το σύνολο του έτους, όσο και για το Νοέμβριο ξεχωριστά.

Ήρθα για την προσφορά -1

Βλέπουμε εδώ ότι ενώ οι λιανικές πωλήσεις (γενικά) αυξήθηκαν κατά 1,4% ετησίως από το 2015, οι πωλήσεις τον Νοέμβριο αυξήθηκαν κατά 2,6%. Αντίστοιχα, π.χ. στα βιβλία-χαρτικά, ενώ η μέση ετήσια αύξηση είναι 6,3%, η αύξηση τον Νοέμβριο είναι 9,2%.

Οι προσφορές όμως μπορούν να μας παρασύρουν, τόσο σε αγορές που δεν χρειαζόμαστε / σκοπεύαμε, αλλά και σε αγορές λόγω εικονικών προσφορών. Εδώ η τεχνολογία μπορεί να μας βοηθήσει. Ηλεκτρονικά καταστήματα όπως το skroutz που με τα χρόνια έχουν συλλέξει πληθώρα δεδομένων, διαθέτουν στους χρήστες υπηρεσίες παρακολούθησης της εξέλιξης της τιμής ενός προϊόντος. Έτσι μπορούμε να διακρίνουμε πραγματικές προσφορές. Επίσης, μπορούμε να αποθηκεύσουμε λίστες με προϊόντα που όντως χρειαζόμαστε, ή έστω έχουμε σκοπό να αγοράσουμε, και να τα ξαναδούμε σε δεύτερο χρόνο, παρακολουθώντας την τιμή τους. 

I’m all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
I wasn’t born so much as I fell out
Nobody seemed to notice me
We had a hedge back home in the suburbs
Over which I never could see
I heard the people who lived on the ceiling
Scream and fight most scarily
Hearing that noise was my first ever feeling
That’s how it’s been all around me
I’m all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for a special offer
A guaranteed personality
I’m all tuned in, I see all the programs
I save coupons from packets of tea
I’ve got my giant hit discotheque album
I empty a bottle, I feel a bit free
The kids in the halls and the pipes in the walls
Make me noises for company
Long distance callers make long distance calls
And the silence makes me lonely
I’m all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for the special offer
A guaranteed personality
It’s not here
It disappear
I’m all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for the special offer
A guaranteed personality
I’m all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for that special offer
A guaranteed personality
I’m all lost in the supermarket
(I’m all lost) I can no longer shop happily
(I’m all lost) I came in here for the special offer
A guaranteed personality
I’m all lost in the supermarket
(I’m all lost) I can no longer shop happily
(I’m all lost) I came in here for a special offer
A guaranteed personality
I’m all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for a special offer
A guaranteed personality
I’m all lost
I’m all lost
I’m all lost
I’m all lost in the supermarket
I can no longer shop happily
I came in here for the special offer
A guaranteed personality

Lost in the supermarket, από το άλμπουμ London Calling, The Clash, 1979

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News