ΑΠΟΨΕΙΣ

Εναρξη εφαρμογής της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης

Εναρξη εφαρμογής της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης

Με δύο νέες αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ στις αρχές Αυγούστου (Α.1122/2024 και Α.1123/2024) καθορίστηκαν από την ΑΑΔΕ οι υπόχρεοι εφαρμογής, το χρονοδιάγραμμα καθώς και οι δύο φάσεις υλοποίησης της ψηφιακής παρακολούθησης της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι με βάση τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ ν. 4308/2013) οι επιχειρήσεις είχαν πάντα την υποχρέωση παρακολούθησης των αποστελλόμενων και παραλαμβανόμενων αποθεμάτων με την έκδοση παραστατικού διακίνησης (παρ. 8 και 9 άρθρου 5 ΕΛΠ). Ωστόσο, με τη νέα διαδικασία η παρακολούθηση των διακινήσεων θα γίνεται ψηφιακά.

Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις (οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014) θα υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά διακίνησης αγαθών και να διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ λαμβάνοντας και τον σχετικό QR Code. Στην υποχρέωση έκδοσης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης αγαθών εντάσσονται τόσο οι εγχώριες όσο και οι διεθνείς διακινήσεις (οδικές, θαλάσσιες, αεροπορικές, σιδηροδρομικές).

Η υποχρέωση διαβίβασης στοιχείων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA αφορά τόσο τους αποστολείς των διακινούμενων αγαθών όσο και τους παραλήπτες αυτών, αλλά και κάθε άλλου σχετιζόμενου με τη διακίνηση αυτή προσώπου ως ακολούθως:

Ο αποστολέας αγαθών που έχει την υποχρέωση έκδοσης παραστατικού διακίνησης διαβιβάζει τα σχετικά δεδομένα αυτού στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA πριν από την έναρξη διακίνησης των αγαθών.

Ο μεταφορέας θα έχει την υποχρέωση να επιβεβαιώνει την παραλαβή – φόρτωση των αγαθών, καθώς και οποιεσδήποτε μεταφορτώσεις. Ωστόσο, θα έχει την υποχρέωση έκδοσης παραστατικού διακίνησης και αντίστοιχη υποχρέωση διαβίβασης των δεδομένων διακίνησης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA στην περίπτωση που διακινεί αγαθά κατ’ εντολή και για λογαριασμό του αποστολέα, υπό την προϋπόθεση ότι διακινεί τα αγαθά από δικές του εγκαταστάσεις (ενδεικτικά 3PL, μεταφορικές, ταχυμεταφορές).

Ο παραλήπτης των αγαθών επιβεβαιώνει την παραλαβή αυτών στην πλατφόρμα myDATA μέσω της σάρωσης του QR Code σε πραγματικό χρόνο. Ωστόσο, έχει ο ίδιος υποχρέωση διαβίβασης δεδομένων διακίνησης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, στην περίπτωση παραλαβής αγαθών από αποστολέα αλλοδαπής (ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, αποκτήσεις τρίτων χωρών), όταν συναλλάσσεται με μη υπόχρεους στην έκδοση παραστατικών διακίνησης (π.χ. ιδιώτες), με υπόχρεους αποστολείς αγαθών που αρνούνται την έκδοση ή εκ παραδρομής δεν εξέδωσαν παραστατικό διακίνησης, καθώς και στην περίπτωση διαπίστωσης πλεονασμάτων ή ελλειμμάτων.

Στην απόφαση Α 1123/2024 αναφέρονται όλες οι πληροφορίες για τα στοιχεία που διαβιβάζονται (ΑΦΜ εκδότη, λήπτη και λοιποί σχετιζόμενοι), τα κανάλια και ο χρόνος διαβίβασης, οι τύποι των παραστατικών διακίνησης (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής, δελτία αποστολής, δελτία ποσοτικής παραλαβής, συγκεντρωτικά δελτία αποστολής κ.λπ.), ο σκοπός διακίνησης (πώληση, αγορά, πώληση για λογαριασμό τρίτων, επεξεργασία, δωρεάν διάθεση, δειγματισμός, καταστροφή κ.λπ.), οι συσχετισμοί με άλλα παραστατικά κ.λπ.

Η υλοποίηση της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών θα πραγματοποιηθεί από την ΑΑΔΕ σε δύο φάσεις.

Η α΄ φάση περιλαμβάνει την έκδοση των παραστατικών, τη διαβίβαση δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA και ενημέρωση του λήπτη και τη δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων κατά τη διάρκεια αυτών με τη σάρωση QR Code.

Η β΄ φάση θα περιλαμβάνει την ψηφιακή παρακολούθηση φορτώσεων – μεταφορτώσεων, την παραλαβή των παραστατικών και αγαθών μέσω σάρωσης των QR Code και τον ποσοτικό και ποιοτικό έλεγχο από τον λήπτη.

Οι υπόχρεες επιχειρήσεις έχουν ταξινομηθεί από την ΑΑΔΕ σε δύο κατηγορίες:

Η Α΄ κατηγορία αφορά όλες τις επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από 200.000 ευρώ με βάση τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2022, καθώς και επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), των φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, των οικοδομικών υλικών και της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου. Η κατηγορία αυτή των επιχειρήσεων θα μπορεί να ξεκινήσει την έκδοση και διαβίβαση των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης προαιρετικά μέχρι 30.11.2024 και υποχρεωτικά από 01.12.2024.

Η Β΄ κατηγορία, που αφορά όλες τις λοιπές επιχειρήσεις, θα μπορεί να ξεκινήσει την προαιρετική εφαρμογή μέχρι 31.3.2025 και υποχρεωτικά από 01.04.2025.

*Ο κ. Σταύρος Πετριδίσογλου είναι ορκωτός ελεγκτής λογιστής και partner του φορολογικού τμήματος της Accounting Solutions A.E.

** Το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στην Καθημερινή της Κυριακής. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News
TAGS