The New York Times Τρίτη 1/11/2022, 07:03 PATRICIA COHEN
THE NEW YORK TIMES

Το αεροδρόμιο-φάντασμα της Ευρώπης: Πώς κατέρρευσε το σχέδιο μέσα σε μία μέρα

Το αεροδρόμιο-φάντασμα της Ευρώπης: Πώς κατέρρευσε το σχέδιο μέσα σε μία μέρα

Δεδομένου ότι βρίσκεται κοντά στην «κορυφή» της Ευρώπης, η Φινλδανία προσπαθούσε επί δεκαετίες να εκμεταλλευτεί τη θέση της στο χάρτη, ώστε να καταστεί δημοφιλής προορισμός για τους Ασιάτες τουρίστες. Ο εθνικός αερομεταφορέας της χώρας, η Finnair, προσέφερε πτήσεις από το Τόκιο, τη Σεούλ και τη Σαγκάη προς το Ελσίνκι, οι οποίες περνώντας πάνω από τη Ρωσία ήταν πολύ συντομότερες σε σχέση με όσες κατέληγαν σε οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Οι επικεφαλής των αεροδρομίων επένδυσαν σχεδόν 1 δισ. δολάρια για την κατασκευή ενός νέου τέρμιναλ για βελτιωμένες ανταποκρίσεις. Υπήρχαν πινακίδες στα ιαπωνικά, τα κορεάτικα και τα κινέζικα.

Έπειτα, στις 24 Φεβρουαρίου, η Ρωσία έστειλε στρατιώτες στο σύνορο με την Ουκρανία και η προσεκτικά σχεδιασμένη στρατηγική άλλαξε εν μία νυκτί.

Η Ρωσία απαγόρευσε στους περισσότερους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς να περνούν από τον εναέριο χώρο της, «απαντώντας» στους περιορισμούς στα ρωσικά αεροσκάφη. Αυτό που ήταν άλλοτε μία εννιάωρη πτήση προς το αεροδρόμιο του Ελσίνκι και περνούσε πάνω από την ρωσική περιοχή των 4.800 χιλιομέτρων, τώρα χρειάζεται 13 ώρες και έως 40% περισσότερα καύσιμα, διότι πρέπει να κινηθεί γύρω από τα σύνορα.

Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Finnair ως η ταχύτερη ανταπόκριση από την Ασία και ως ένα ταξιδιωτικό επίκεντρο για την Ευρώπη εξαφανίστηκε αμέσως.

Η αιφνίδια υποβάθμιση του επιχειρηματικού μοντέλου της Finnair είναι μέρος της ευρείας οικονομικής αναστάτωσης, την οποία προκαλεί ο πόλεμος στις επιχειρήσεις παγκοσμίως.

Λόγω του κλειστού εναέριου χώρου, η Japan Airlines και η ANA υποχρεώθηκαν να ακυρώσουν πτήσεις προς την Ευρώπη. Και τον περασμένο μήνα, η Virgin Atlantic δήλωσε ότι σταματά όλες τις πτήσεις από και προς το Χονγκ Κονγκ λόγω των περιορισμών της Ρωσίας. Για την Finnair, το αποτέλεσμα ήταν πολύ χειρότερο.

«Η στρατηγική για την Ασία αναπτυσσόταν επί 20 χρόνια», δήλωσε ο Topi Manner, διευθύνων σύμβουλος της Finnair, από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας δίπλα στο τέρμιναλ στη Βάνταα του Ελσίνκι. Οι υπηρεσίες ήταν προσαρμοσμένες ώστε να καλύπτουν τα γούστα των πελατών από την Ασία. Οι μισές ταινίες εν πτήσει είναι μεταφρασμένες ή έχουν υποτίτλους στα ιαπωνικά, τα κορεάτικα και τα κινέζικα. Τα γεύματα περιλαμβάνουν τραγανό κοτόπουλο σε κινέζικο σκόρδο και σάλτσα στρειδιών, καθώς και stir-fried χοιρινό σε κορεάτικο στιλ και με καυτερή σάλτσα.

Πριν την πανδημία, τα μισά έσοδα της εταιρείας προέρχονταν από ταξιδιώτες από την Ασία. Οι επιβάτες που χρησιμοποιούσαν το Ελσίνκι ως ανταπόκριση για άλλους προορισμούς προσέφεραν το 60% των εσόδων.

Ωστόσο, δεδομένου ότι δεν υπάρχει φως στο τούνελ για τον πόλεμο, είπε ο κ. Manner, η διοίκηση της αεροπορικής κατέληξε «ότι ο εναέριος χώρος της Ρωσίας θα παραμείνει για πολύ καιρό κλειστός στους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς και χρειαζόμαστε χρόνο να προσαρμοστούμε».

Αυτό το καλοκαίρι, η Finnair πραγματοποίησε 76 πτήσεις μεταξύ Ελσίνκι και Ασίας, ενώ το καλοκαίρι του 2019 ο αριθμός έφτανε τις 198. Η αεροπορική πετά με 68% πληρότητα. Οι λειτουργικές ζημίες στο πρώτο εξάμηνο του έτους έφτασαν τα 217 εκατ. ευρώ.

Η Finnair, η οποία καταγράφει ζημίες ύψους 1,3 δισ. ευρώ τα τελευταία τρία χρόνια, δήλωσε ότι ελπίζει να επιστρέψει στην κερδοφορία το 2024.

Οι αρχικές εκτιμήσεις «έβλεπαν» περίπου 30 εκατ. επιβάτες μέχρι το 2030 από 22 εκατ. που διαχειρίζονταν τα υφιστάμενα τέρμιναλ το 2019. Αυτές οι προβλέψεις έχουν πλέον καταρριφθεί.

Πρόσφατα σε ένα απόγευμα εργάσιμης, οι μεγάλες, ελισσόμενες σειρές που είχαν δημιουργηθεί για να εξυπηρετούν πλήθος κόσμου στον έλεγχο διαβατηρίων ήταν άδειες. Στον μεγάλο χώρο «συνάντησης» βρισκόταν μόνο μία γυναίκα με ένα σακίδιο.

Ο Sami Kiiskinen, αντιπρόεδρος της Finavia, μίας κρατικής επιχείρησης που διαχειρίζεται τα τέρμιναλ στη χώρα, δήλωσε ότι τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε δάνεια που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του αεροδρομίου θα αποπληρωθούν, αλλά και ότι «θα πρέπει να επανεξεταστεί το πρόγραμμα των αποπληρωμών». Γίνονται διαπραγματεύσεις, δήλωσε.

Ωστόσο, παρότι κατά πάσα πιθανότητα ο ρωσικός εναέριος χώρος θα παραμείνει κλειστός για αρκετό διάστημα, ο κ. Kiiskinen δήλωσε αισιόδοξος.
«Εξακολουθούμε να πιστεύουμε στην στρατηγική μας», δήλωσε. Τα μεγάλα έργα υποδομών, όπως τα αεροδρόμια, σχεδιάζονται σε ορίζοντα 50 ετών, προσέθεσε. «Ο Πούτιν δεν θα βρίσκεται εκεί για πάντα».

Copyright:
2022 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Εκδίκηση στα 33.000 πόδια; Τι έριξε την πτήση 990 της EgyptAir

Σαμπάνια, χαβιάρι και κλεμμένα μαχαιροπήρουνα: Η ζωή σε ταχύτητα 2 Μαχ

Ένα αεροδρόμιο σαν μία ολόκληρη πόλη: Αναβάθμιση για ένα από τα πιο εντυπωσιακά τέρμιναλ

Κανείς δεν θέλει να κάτσει στη μεσαία θέση στο αεροπλάνο – Αυτοί χάνουν

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News