The New York Times Πέμπτη 13/10/2022, 07:02
THE NEW YORK TIMES

Επενδύοντας στα Panini: Ο πληθωρισμός, η μαύρη αγορά και οι προσδοκίες

Επενδύοντας στα Panini: Ο πληθωρισμός, η μαύρη αγορά και οι προσδοκίες

Όσο οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται, το υπουργείο Εμπορίου της Αργεντινής αποφάσισε να κάνει κάτι που έπρεπε να γίνει.

Οι καταστηματάρχες ανησυχούσαν για το ενδεχόμενο ελλείψεων. Ένας βασικός προμηθευτής δυσκολευόταν να καλύψει τη ζήτηση. Απεγνωσμένοι πελάτες στέκονταν σε ουρές ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων. Έτσι, ο Matías Tombolini, υπουργός Εμπορίου της χώρας, μαζί με μία ομάδα κυβερνητικών αξιωματούχων συγκέντρωσαν τους ενδιαφερόμενους, ώστε «να βρεθούν πιθανές λύσεις».

Κάθε τέσσερα χρόνια, φαν του ποδοσφαίρου σε ολόκληρο τον κόσμο ξετρελαίνονταν με το Παγκόσμιο Κύπελλο και τα συλλεκτικά αυτοκόλλητα, γνωστά ως figuritas. Φέτος, το χόμπι της συγκέντρωσης όλων των αυτοκόλλητων για να γεμίσει το άλμπουμ Panini World Cup, εκτοξεύθηκε στην Αργεντινή. Και τα προβλήματα προσφοράς και ζήτησης, η κρίση του πληθωρισμού στη χώρα και η άνοδος των προσδοκιών για την ομάδα της Αργεντινής κατέστησαν τα figuritas δυσεύρετα.

Τα μαγαζάκια, όπου συνήθως πωλούνται, είδαν μείωση των προϊόντων, οδηγώντας γονείς και παιδιά σε κυνήγι προμηθευτών ενόσω οι τιμές αυξάνονται. Τώρα, τα αυτοκόλλητα συνήθως πωλούνται σε τουλάχιστον διπλάσια την προτεινόμενη τιμή λιανεμπορίου των 150 πέσος (1 δολάριο) το πακέτο, ενώ οι απομιμήσεις έχουν γεμίσει την αγορά.

Πρόσφατα στη γειτονιά Villa Urquiza του Μπουένος Άιρες, στους αγοραστές συγκαταλέγονταν έφηβοι σε ποδήλατα, γιαγιάδες που έψαχναν εκ μέρους των εγγονών τους, πατεράδες με τους γιους τους και μητέρες με τα κατοικίδια. Ένα αγόρι με μπούκλες μπήκε στο μαγαζάκι με την ερώτηση που όλοι ήθελαν να κάνουν.

«Ναι» απάντησε ο ιδιοκτήτης, Ernesto Acuña. «Πέντε πακέτα για 900 πέσος. Αλλά θα πρέπει να περιμένεις στην ουρά».

Τις ημέρες που ο κ. Acuña μπορεί να βρει πακέτα, τα δίνει προς πώληση ακριβώς στις 6 μ.μ. Ωστόσο προηγουμένως, εξετάζει την ουρά που σχηματίζεται στο τετράγωνο και μοιράζει ανάλογα την ποσότητα την οποία κάθε πελάτης μπορεί να αγοράσει. Κάποιες ημέρες, το όριο είναι δύο πακέτα.

«Το παγκόσμιο κύπελλο είναι θέμα κουλτούρας», δήλωσε η Marcela Trotti, η οποία συνόδευε τον 11χρονο γιο της, Franco. «Είναι τρέλα για όλους».

Επενδύοντας στα Panini: Ο πληθωρισμός, η μαύρη αγορά και οι προσδοκίες-1

φωτ. Natacha Pisarenko/Associated Press

Η αυξημένη ζήτηση μπορεί να έχει σχέση με τις προσδοκίες – οι Αργεντίνοι είναι αισιόδοξοι για τις πιθανότητές τους στο Κατάρ μετά την περσινή νίκη στο Copa América – και επειδή αυτό θα είναι το τελευταίο Παγκόσμιο Κύπελλο με τον αστέρα Λιονέλ Μέσι.

Και σε ένα περιβάλλον όπου ο ετήσιος πληθωρισμός αναμένεται να φτάσει το 100%, η δόξα του ποδοσφαίρου προσφέρει έναν καλό αντιπερισπασμό. Αυτό δημιούργησε μία μαύρη αγορά, όπου μία μόνο κάρτα του Μέσι πωλείται για 3.000 πέσος (20 δολάρια) και μία συλλεκτική κάρτα «gold legend» του Μέσι πωλείται για 60.000 πέσος (403 δολάρια) – περίπου ο μηνιαίος μισθός ενός εργαζομένου που παίρνει τον κατώτατο.

«Οι Αργεντίνοι ανταποκρίνονται στα πάθη», δήλωσε ο κ. Acuña, ο οποίος είναι και αντιπρόεδρος μίας ένωσης εκπροσώπησης των περιπτέρων.

Η ομάδα έκανε διαμαρτυρία στο τοπικό γραφείο της Panini τον περασμένο μήνα, απαιτώντας περισσότερα προϊόντα. Η Panini Argentina, θυγατρική της ιταλικής εταιρείας η οποία πούλησε πρώτη αυτοκόλλητα του Παγκοσμίου Κυπέλλου το 1970, δήλωσε ότι δεν υπάρχει έλλειψη. «Υπάρχει μία πολύ υψηλότερη ζήτηση», δήλωσε σχετικά.

Ο Jorge Vargas, ιδιοκτήτης ενός καταστήματος με figuritas στο κέντρο του Μπουένος Άιρες δήλωσε πως το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν μπορεί να βρει κάποιος τις κάρτες. «Είναι ότι είναι δύσκολο να τις βρεις στα 150 πέσος», δήλωσε.

Για τους συλλέκτες, ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ με αυτοκόλλητα θεωρείται επένδυση, της οποίας η αξία μπορεί να ανέβει, όπως αυτά από την τελευταία νίκη της Αργεντινής στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 1986 στο Μεξικό, όταν έπαιζε ο Ντιέγκο Μαραντόνα. Αλλά πολύ περισσότερο, η συλλογή καρτών είναι θέμα αναμνήσεων.

«Είναι ένα αναμνηστικό», δήλωσε ο κ. Vargas, «ώστε να ανατρέχουν στα παλιά και να λένε, ήμουν εκεί σε αυτή την περίοδο».

Copyright:
2022 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

ΠΟΕ για συνεργασία με FIFA: Δεν κρυβόμαστε από τα προβλήματα στο Κατάρ

Πιστεύετε ότι ο πληθωρισμός του 12% είναι κακός; Πώς είναι στο 90%

«Τα χρήματα είναι σαν το παγωτό»: Εκεί όπου τα cryptos είναι ασφαλέστερα από το εθνικό νόμισμα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News