The New York Times Τρίτη 7/12/2021, 07:08 WINNIE HU / CHELSIA ROSE MARCIUS
THE NEW YORK TIMES

Πώς τα «λαχανικά στο λεπτό» αλλάζουν τη ζωή στις πόλεις

Πώς τα «λαχανικά στο λεπτό» αλλάζουν τη ζωή στις πόλεις

Η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει μεταμορφώσει τη Νέα Υόρκη, με τις αυθημερόν παραδόσεις να βρίσκονται λίγα κλικ μακριά. Η μεγαλύτερη πόλη της Αμερικής έχει γίνει πλέον «εργαστήριο» για την τελευταία μόδα στο ηλεκτρονικό εμπόριο -τις διαδικτυακές εταιρείες που προσφέρουν είδη παντοπωλείου σε 15 λεπτά ή και λιγότερο. 

«Τις πρώτες δύο φορές σίγουρα με εξέπληξε το πόσο γρήγορα ήρθε» παραδέχθηκε ο Nick O’Keefe, 30 ετών, διευθυντής σε κατασκευαστική εταιρεία. «Παρήγγειλα και μέσα σε 10 λεπτά ήταν ήδη εδώ, χτυπώντας την πόρτα του διαμερίσματός μου». 

Ο ίδιος μπορεί και να μην επιστρέψει ποτέ στο σούπερ μάρκετ. 

Τα πολύ γρήγορα παντοπωλεία αποτελούν ήδη ένα ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα της ηλεκτρονικής αγοράς στο Λονδίνο, το Παρίσι, τη Μόσχα κι άλλες πόλεις. 

Αλλά οι επικριτές ισχυρίζονται ότι τα διαδικτυακά παντοπωλεία θα μπορούσαν να ανατρέψουν το τοπίο της πόλης, όπου η επίσκεψη στη γωνιακό μαγαζί για χυμό πορτοκαλιού ή το να γνωρίζεις τα μικρά ονόματα των εργαζομένων στα ντελικατέσεν συγκαταλέγονται εδώ και καιρό στην καθημερινή αστική ζωή. Κάποιοι ανησυχούν ότι τα παντοπωλεία θα απομακρυνθούν από τις τοπικές αγορές και τα σούπερ μάρκετ, «στέλνοντας» περισσότερους διανομείς στους δρόμους, οι οποίοι είναι ήδη γεμάτοι από εργαζόμενους σε εφαρμογές ζεστών τροφίμων. 

«Ήμασταν εδώ από πάντα και έρχονται από το πουθενά και αρπάζουν μια αγορά, η οποία είναι η αγορά μας», δήλωσε ο Francisco Marte, ιδρυτής της  Bodega and Small Business Association, η οποία αντιπροσωπεύει 2.000 καταστήματα στη Νέα Υόρκη. 

Ο Gale Brewer, περιφερειακός πρόεδρος του Μανχάταν, αναρωτήθηκε μήπως οι εταιρείες υπερβάλουν για την ανάγκη της ταχύτητας. «Ποιος χρειάζεται ένα μήλο σε 15 λεπτά;». 

Τουλάχιστον μισή ντουζίνα εξαιρετικά γρήγορων παντοπωλείων -Buyk, JOKR, Gopuff, Gorillas, 1520 και Fridge No More- έχουν εξαπλωθεί σε όλη την πόλη το τελευταίο χρόνο. 

Οι ηλεκτρονικές αγορές αντιπροσωπεύουν πλέον το 12% του συνόλου των πωλήσεων παντοπωλείων στις Ηνωμένες Πολιτείες, από περίπου 2% πριν την πανδημία, σύμφωνα με την Deborah Weinswig της Coresight Research. 

Πώς τα «λαχανικά στο λεπτό» αλλάζουν τη ζωή στις πόλεις-1

Τα εξαιρετικά γρήγορα παντοπωλεία λειτουργούν μέσα από ένα δίκτυο μικρών hubs, τα οποία βρίσκονται κοντά στους πελάτες, σε αποστάσεις έως 2,4 χιλιόμετρα. Κάθε hub διαθέτει συνήθως έως και 5.000 προϊόντα, σε σύγκριση με τα 35.000 προϊόντα ενός σούπερ μάρκετ. Οι περισσότεροι κόμβοι είναι «σκοτεινά καταστήματα» (dark store), δεν είναι δηλαδή ανοιχτά για το κοινό. 

Αρκετές εταιρείες ηλεκτρονικών παντοπωλείων δήλωσαν ότι χρησιμοποίησαν τον κενό χώρο στη λιανική, προσπάθησαν να ελαχιστοποιήσουν τις παραδόσεις φορτηγών στα hubs και συνεργάστηκαν με τοπικές επιχειρήσεις για τη μεταφορά των προϊόντων τους. 

Τόνισαν επίσης, ότι το μοντέλο των τοπικών παραδόσεων είναι περιβαλλοντικά πιο βιώσιμο και πιο δίκαιο για τους εργαζόμενους. Ορισμένες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Buyk, JOKR και Gorillas, προσλαμβάνουν τους διανομείς ως ωρομίσθιους, ξεκινώντας από τον κατώτατο μισθό των 15 δολάρια, συν tips και μπόνους στόχων. 

Οι εργαζόμενοι στο delivery δήλωσαν ότι θα μπορούσαν να ήταν πολύ πιο πιεσμένοι, αλλά δεν αισθάνονταν κάτι τέτοιο, επειδή διανύουν σχετικά μικρές αποστάσεις. «Έκανα 18 παραγγελίες σε 10 ώρες» εξήγησε ο Levar Johnson, 44 ετών, ο οποίος οδηγεί ένα ηλεκτρονικό ποδήλατο για λογαριασμό της Buyk, προσθέτοντας ότι, ωστόσο, «είναι μια κουραστική μέρα». 

Copyright:
2021 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Γιατί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι αρνούνται να επιστρέψουν στα εργοστάσια

Τα αυτοκίνητα βρίσκονται σε έλλειψη: Οι πολλές πλευρές μιας κρίσης

Σπίτια μέσω… εκτυπωτή στο Μεξικό

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News