The New York Times Πέμπτη 10/12/2020, 20:16 JACK NICAS
THE NEW YORK TIMES

Γιατί τα κοινωνικά δίκτυα δεν μπορούν να σταματήσουν τους ψεύτικους λογαριασμούς;

Φωτ. Reuters

Κάθε λίγους μήνες, οι εταιρείες social media ισχυρίζονται ότι αφαίρεσαν ακόμη ένα δισεκατομμύριο ψεύτικους λογαριασμούς. Τότε πώς ένας 21χρονος οδηγός delivery στην Πενσυλβάνια πλαστογραφούσε τα στοιχεία της οικογένειας του Τραμπ στο Twitter για σχεδόν έναν χρόνο, εξαπατώντας τελικά και τον ίδιο τον πρόεδρο;

Η απάντηση σχετίζεται με το τεράστιο μέγεθος των κοινωνικών δικτύων, την πολυπλοκότητα εντοπισμού των ψεύτικων (σ.σ. λογαριασμών) και τα επιχειρηματικά κίνητρα των εταιρειών, οι οποίες «τρέχουν» αυτές τις ιστοσελίδες.

Το πρόβλημα με το Bot

Το Facebook υποστήριξε ότι μπλόκαρε 4,5 δισ. λογαριασμούς κατά τους πρώτους εννέα μήνες του έτους και ότι έπιασε πάνω από το 99% αυτών των λογαριασμών, προτού οι χρήστες μπορέσουν να βάλουν «σημαιάκι» σ’ αυτούς. Ο συγκεκριμένος αριθμός λογαριασμών, ίσος σχεδόν με το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού, είναι εντυπωσιακός. Είναι επίσης αυξημένος.

Η πλειοψηφία αυτών των λογαριασμών ονομάζεται ως Bots ή αλλιώς αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί, οι οποίοι συχνά δημιουργούνται μαζικά από προγράμματα λογισμικού. Τα Bots χρησιμοποιούνται εδώ και αρκετά χρόνια για την τεχνητή στήριξη συγκεκριμένων posts ή θεμάτων, ώστε να γίνονται αντιληπτά από περισσότερους ανθρώπους.

Κατά τα τελευταία χρόνια, η Facebook, η Twitter και οι άλλες τεχνολογικές εταιρείες έχουν γίνει καλύτερες στο να πιάνουν τα Bots. Χρησιμοποιούν λογισμικό, το οποίο τα εντοπίζει και τα μπλοκάρει συχνά κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εγγραφής, μέσω της αναζήτησης ψηφιακών αποδείξεων, οι οποίες υποδηλώνουν ότι οι λογαριασμοί είναι αυτοματοποιημένοι.

Καθώς το Facebook πιάνει περισσότερα Bots, αναφέρει ολοένα και πιο κολοσσιαία στατιστικά στοιχεία για τον αριθμό των ψεύτικων λογαριασμών που κατεβάζει. Αυτοί οι αριθμοί έχουν φέρει στην εταιρεία πολλά θετικά πρωτοσέλιδα, αλλά «στην πραγματικότητα δεν χρησιμοποιούνται τόσο πολύ εντός της εταιρείας» δήλωσε ο Άλεξ Στάμος, πρώην επικεφαλής της υπηρεσίας ασφάλειας του Facebook, ο οποίος αποχώρησε από την εταιρεία το 2018. «Ένα άτομο μπορεί να ανατρέψει τα στατιστικά, επειδή δεν κοστίζει τίποτα το να κάνει μια προσπάθεια».

Με άλλα λόγια, κάποιος μπορεί να δημιουργήσει ένα λογισμικό πρόγραμμα, το οποίο προσπαθεί να δημιουργήσει εκατομμύρια λογαριασμούς Facebook και όταν το λογισμικό του Facebook μπλοκάρει τα Bots, ο συνολικός αριθμός των διαγραμμένων ψεύτικων λογαριασμών διογκώνεται.

Το Facebook έχει παραδεχθεί ότι αυτές οι στατιστικές δεν είναι χρήσιμες. «Οι αριθμοί των ψεύτικων λογαριασμών είναι αλλοιωμένοι από απλοϊκές επιθέσεις» σημείωσε πέρυσι ο αντιπρόεδρος του Facebook, Άλεξ Σουλτς. Η συχνότητα των ψεύτικων λογαριασμών είναι μια πιο πειστική μέτρηση, πρόσθεσε. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία έχει ακόμη μεγάλο πρόβλημα. Παρά την αφαίρεση δισεκατομμυρίων λογαριασμών, το Facebook υπολογίζει ότι το 5% των προφίλ ή περισσότεροι από 90 εκατ. λογαριασμοί είναι ψεύτικοι, ένας αριθμός ο οποίος δεν έχει αλλάξει για περισσότερο από έναν χρόνο.

Χειροκίνητα ψεύτικοι

Οι εταιρείες social media έχουν πολύ δυσκολότερο έργο με τους ψεύτικους λογαριασμούς, οι οποίοι δημιουργούνται χειροκίνητα -δηλαδή από ένα άτομο, το οποίο κάθεται στον υπολογιστή ή πληκτρολογεί από ένα τηλέφωνο.

Τέτοιοι λογαριασμοί δεν έχουν τα ίδια ψηφιακά στοιχεία όπως ένα Bot. Αντ’ αυτού, τα λογισμικά των εταιρειών πρέπει να αναζητήσουν άλλα στοιχεία, όπως ένας λογαριασμός που στέλνει σε πολλούς ξένους το ίδιο μήνα. Αλλά αυτή η προσέγγιση είναι ατελής και δουλεύει καλύτερα σε συγκεκριμένα είδη ψεύτικων (σ.σ. λογαριασμών).

Αυτό εν μέρει εξηγεί γιατί ο Τζος Χαλ, ο οδηγός delibery στην Πενσυλβάνια, κατάφερε να πλαστογραφήσει επανειλημμένως τους συγγενείς του Ντόναλντ Τραμπ στο Twitter και να προσελκύσει δεκάδες χιλιάδες followers πριν τον καταλάβει η εταιρεία.

Οι χειροκίνητα ψεύτικοι λογαριασμοί μπορούν να είναι πιο επικίνδυνοι σε σχέση με τα Bots, επειδή μοιάζουν πιο πιστευτοί. Πολιτικοί παράγοντες χρησιμοποιούν τέτοιου είδους ψεύτικων λογαριασμών για παραπληροφόρηση και διασπορά θεωριών συνωμοσίας, ενώ απατεώνες τους χρησιμοποιούν για να εξαπατήσουν. Εγκληματίες έχουν παρουσιαστεί ως celebrities, στρατώτες ακόμη και ως ο ίδιος ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ για να ξεγελάσουν ανθρώπους και να τους πάρουν χρήματα.

Η προσπάθεια του Twitter να πιάσει τους λογαριασμούς απατεώνων περιπλέκεται από την πολιτική του να επιτρέπει τους λογαριασμούς-παρωδία. Η εταιρεία απαιτεί απ’ αυτούς να επισημαίνονται ξεκάθαρα ως λογαριασμοί-παρωδία.

Το Facebook επίσης δίνει μάχη με τους λογαριασμούς, οι οποίοι εμφανίζοντας ως να ανήκουν σε δημόσια πρόσωπα, αλλά περιοδικές αξιολογήσεις των New York Times υποδηλώνουν ότι η εταιρεία έχει βελτιωθεί στο να τους αφαιρεί. Το Instagram, το οποίο ανήκει στο Facebook, δεν έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο.

Ζητώντας από τους χρήστες να βοηθήσουν

Ένας τρόπος να αντιμετωπίσεις τους ψεύτικους λογαριασμούς είναι να απαιτείς περισσότερα στοιχεία για να δημιουργηθεί ένας λογαριασμός. Οι εταιρείες έχουν ξεκινήσει να ζητούν συχνά έναν αριθμό τηλεφώνου, αλλά δεν είναι ωραίο να καθιστάς πιο δύσκολο στους ανθρώπους να εγγραφούν στις ιστοσελίδες. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν ως στόχο να προσθέτουν περισσότερους χρήστες ώστε να μπορούν να πουλήσουν περισσότερες διαφημίσεις. Επιπλέον, το Twitter παρέχει την ανωνυμία των χρηστών. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι επιτρέπει σε αντιφρονούντες να μιλούν εναντίον αυταρχικών κυβερνήσεων.

Έτσι για να μειώσουν τον αριθμό των αμφισβητούμενων λογαριασμών, οι οποίοι θα πρέπει να αξιολογούνται, οι εταιρείες βασίζονται στην τοποθέτηση «σημαιών» από τους χρήστες. Η στρατηγική είναι κατά πολύ πιο αποτελεσματική και οικονομικά αποδοτική για τις εταιρείες. Σημαίνει επίσης ότι όσο ένας ψεύτικος λογαριασμός προσελκύει περισσότερη προσοχή, τόσο πιο πιθανό είναι να επισημανθεί μέσω μιας πιο προσεκτικής ματιάς.

Ωστόσο, μερικές φορές πρέπει να ενεργήσουν οι ίδιες οι εταιρείες. Ο Χαλ απέκτησε 77.000 followers, καθώς προσποιήθηκε τον αδερφό του Τραμπ, και 34.000 καθώς προσποιήθκε τον 14χρονο γιο του προέδρου, προτού το Twitter κατεβάσει τους λογαριασμούς, τους οποίους είχε χρησιμοποιήσει για να διασπείρει θεωρίες συνωμοσίες. Από το 2015 έως το 2017, άνθρωποι που εργάζονταν για τη ρωσική κυβέρνηση εμφανίζονταν στο Twitter ως το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα του Τένεσι, προσελκύοντας 150.000 followers, συμπεριλαμβανομένων υψηλόβαθμων μελών της διοίκησης Τραμπ, και ποστάροντας ρατσιστικά και ξενοφοβικά μηνύματα, όπως αναφέρεται σε ομοσπονδιακή έρευνα.

Ο εκπρόσωπος του Twitter ανέφερε σε δήλωσή του: «Εργαζόμαστε σκληρά για να διασφαλίσουμε ότι οι παραβιάσεις των κανόνων εναντίον της πλαστογραφίας, ιδίως όταν οι άνθρωποι προσπαθούν να παραπληροφορήσουν, αντιμετωπίζονται γρήγορα και με συνέπεια».

© 2020 The New York Times

Money Review