The New York Times Δευτέρα 30/08/2021, 12:14 RORY SMITH
THE NEW YORK TIMES

Το site των οπαδών που κρίνει το πώς οι ομάδες ξοδεύουν δισεκατομμύρια

Το site των οπαδών που κρίνει το πώς οι ομάδες ξοδεύουν δισεκατομμύρια

Η μεταγραφική αγορά του ποδοσφαίρου δεν έχει μάθει στη λιτότητα. Μετράει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς τα στελέχη των συλλόγων συναντιώνται στα καλύτερα ξενοδοχεία του Λονδίνου, του Μόντε Κάρλο και του Μιλάνου. Εκεί αντιμετωπίζουν ατζέντηδες σε καλοραμμένα κοστούμια και συζητούν για υπέρογκες προμήθειες, μισθούς και ρήτρες. Οι παίχτες μεταφέρονται από τη μία ομάδα στην άλλη σε δερμάτινες θέσεις ιδιωτικών τζετ, πριν υπογράψουν συμβόλαια εκατομμυρίων δολαρίων στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις των συλλόγων. 

Πολλοί από τους αριθμούς που κάνουν τον γύρο του κόσμου – τα τεράστια ποσά που αλλάζουν χέρια για έναν παίκτη, την προμήθεια στον ατζέτη και γενικά το χρήμα, που θα κάνει έναν αθλητή πλούσιο- έχουν τα ίχνη τους σε ένα καθόλου εντυπωσιακό κτίριο σε έναν ήσυχο δρόμο του Αμβούργου. 

Τα ποσά που αποφασίζονται αναφέρονται συχνά στα μέσα ενημέρωσης, περιλαμβάνονται στις δηλώσεις στελεχών των αθλητικών ομάδων. Μία έρευνα του ολλανδικού site Follow the Money έδειξε ότι αρκετές ομάδες στην Ευρώπη τα χρησιμοποιούν σε επίσημα έγγραφα προς πιθανούς επενδυτές. Άλλα αξιοποιούνται σε νομικές διαδικασίες. 

Βασική πηγή είναι η ιστοσελίδα Transfermarkt, στην οποία οι επισκέπτες μπορούν να βρουν και να συζητήσουν πληροφορίες για τους παίχτες του ποδοσφαίρου. Ορισμένες εξ αυτών είναι τυπικές: ηλικίες και προϋπηρεσία. Άλλες πιο προηγμένες: Μπορεί να σου πει σε ποια θέση έπαιξε ο Λιονέλ Μέσι σε κάθε έναν από τους αγώνες της Μπαρτσελόνα στην τελευταία σεζόν και πόσα γκολ έβαλε η νέα του ομάδα, Παρί Σεν Ζερμέν με τη βοήθεια του Κιλιάν Μπαπέ. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι μπορεί να σου δώσει τέτοιου είδους στοιχεία για περίπου 840.000 επαγγελματίες παίχτες ανά τον κόσμο. Τα δεδομένα της εκτείνονται από τα φώτα της Πρέμιερ Λιγκ έως τη Μοζαμβίκη. Και πηγαίνουν πέραν των παιχτών, προσφέροντας πληροφορίες για περισσότερους από 100.000 μάνατζερ, προπονητές και ατζέντηδες.

Το site σχεδιάστηκε ως μία πηγή γνώσης, ένα σημείο αναφοράς και μία κοινότητα για όσους ενδιαφέρονται για το ποδόσφαιρο. Αλλά δεν είναι αυτό που το έκανε διάσημο. Αυτό που το ξεχώρισε είναι το γεγονός ότι προσπαθεί να δώσει κατευθύντηριες γραμμές για το πόσο περίπου αξίζει ο κάθε παίχτης, στη βάση δεδομένων που συγκεντρώνουν χιλιάδες εθελοντές και 80 μέλη του προσωπικού. «Είναι ένα marketplace χωρίς πολλά από τα κλασικά στοιχεία μίας αγοράς» λέει ο Τόμας Λιντς, γενικός διευθυντής της Transfermarkt. 

Ο κ. Λιντς προσδιορίζει το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006, που έλαβε χώρα στη Γερμανία, ως το σημείο από το οποίο άρχισε η άνοδος του Transfermarkt. Έναν χρόνο αργότερα ο εκδοτικός κολοσσός Axel Springer αγόρασε πλειοψηφικό μερίδιο στο site. Το 2009 άρχισε να επεκτείνει τις υπηρεσίες του πέραν των γερμανικών συνόρων αρχίζοντας με παίχτες και ομάδες στην Αυστρία και την Ελβετία. «Δεν χρειαζόταν να μεταφράζουμε τίποτα» εξηγεί ο Λιντς. Στη συνέχεια προχώρησαν με την Αγγλία, την Ιταλία και την Τουρκία, τις αγορές από τις οποίες προερχόταν η μεγαλύτερη κίνηση στο Transfermarkt. 

Περισσότερο από μία δεκαετία αργότερα έχει sites σε 22 χώρες. Πρόσφατα άνοιξε νέους ιστότοπους στην Αργεντινή, τη Μαλαισία και το Μεξικό. Μέσα σε έναν μήνα τα sites Transfermarkt προσελκύουν 39 εκατ. μοναδικούς χρήστες και 672 εκατ. προβολές σελίδας, από το Αζερμπαϊτζάν έως τη Ζιμπάμπουε. Για τους περισσότερους χρήστες το μείγμα των στατιστικών, του αισθήματος της κοινότητας και του ενθουσιασμόυ εξηγεί τη μεταμόρφωση σε μία επιχείρηση πολλών εκατομμυρίων.

Το Transfermarkt δεν είναι απλά ένας οργανισμός που απευθύνεται σε ένα είδος φιλάθλων. Έχει γίνει μέρος του ποδοσφαίρου. «Όλοι έχουν την εφαρμογή του στο κινητό τους, είτε πρόκειται για ατζέντηδες, είτε για στελέχη, είτε για ανθρώπους που κυνηγούν νέα ταλέντα. Και όλοι την έχουν ανοιχτή» δηλώνει στέλεχος συλλόγου. 

Η απήχηση στηρίζεται, εν μέρει, στη βασική πληροφορία που προσφέρει: τη διάρκεια συμβολαίου του παίχτη, το ιστορικό τραυματισμών, το όνομα του ατζέντη του. Αλλά αυτό που πρωτίστως ενδιαφέρει είναι αυτό που ονομάζει Market Value. Το μέγεθος αυτό σου δίνει την αξία του παίχτη. Δύο φορές τον χρόνο το προσωπικό και οι εθελοντές αναθεωρούν την αξία των 800.000 παιχτών στη βάση δεδομένων. 

Copyright:
2021 The New York Times

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News