The New York Times Τετάρτη 5/05/2021, 11:53 HIROKO TABUCHI
THE NEW YORK TIMES

To «καυτό» επενδυτικό trend που ανεβάζει τη θερμοκρασία του πλανήτη

Chris Precht

Όταν ο Κρις Πρεχτ, Αυστριακός αρχιτέκτονας και καλλιτέχνης, έμαθε για πρώτη φορά για τα «nonfungible tokens» (NFTs), τα ψηφιακά έργα, που έχουν έρθει με φόρα στον κόσμο της τέχνης και των επενδύσεων, ήταν τόσο ενθουσιασμένος που, όπως λέει, αισθανόταν «σαν μικρό παιδί ξανά». 

Επομένως ο κ. Πρεχτ, που είναι γνωστός για την εργασία του στην οικολογική αρχιτεκτονική, ένιωσε συντετριμμένος όταν έμαθε ότι τα έργα τέχνης αυτά έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα τόσο ισχυρό όσο και η φρενίτιδα του χρυσού. «Οι αριθμοί είναι απογοητευτικοί» λέει από το στούντιό του στο Πλαρβέρφεν της Αυστρίας, ανακοινώνοντας ότι έχει ακυρώσει τα σχέδιά του για νέα NFTs, παρά τα υψηλά ποσά που είχε εξασφαλίσει σε δημοπρασίες. 

Τον Μάρτιο, ένα μοντάζ που είχε μετατραπεί σε NFT από τον ψηφιακό καλλιτέχνη Beeple πουλήθηκε έναντι περισσότερων από 69 εκατ. δολαρίων σε online δημοπρασία του οίκου Christie’s. Αλλά σύμφωνα με υπολογισμούς του κ. Πρεχτ η δημιουργία 300 αντικειμένων ψηφιακής τέχνης που είχε σχεδιάσει να πουλήσει θα είχαν χρησιμοποιήσει την ίδια ποσότητα ηλεκτρικού ρεύματος που θα κατανάλωνε ένας μέσος Ευρωπαίος σε περίοδο δύο δεκαετιών. 

Ένα NFT είναι ένα έργο τέχνης, που φέρει έναν μοναδικό κωδικό και αποθηκεύεται σε blockchain. Με ώθηση από το viral μαρκετινγκ, μία δόση ύβρεως και ίσως και από τις επιδράσεις της πανδημίας, το ενδιαφέρον για τα NFT εκτινάχθηκε στα ύψη, οδηγώντας τις τιμές των ψηφιακών αυτών έργων σε δυσθεώρητα επίπεδα.  Αλλά η τεχνολογία blockchain, η οποία επίσης είναι η βάση για κρυπτονομίσματα όπως το Bitcoin, έρχεται με τεράστιες εκπομπές ρυπογόνων αερίων. 

Όταν ένας καλλιτέχνης ανεβάζει ένα έργο τέχνης στο Διαδίκτυο και πατάει ένα κουμπί για να το “εξορύξει”, αυτή ή αυτός, δίνει σήμα για μία διαδικασία που είναι γνωστή ως εξόρυξη (mining), η οποία περιλαμβάνει σύνθετα παζλ, εντυπωσιακή υπολογιστική δύναμη και μεγάλες ποσότητες ενέργειας. Το Ethereum, η πλατφόρμα που έχει επιλεγεί για τα NFTs, χρησιμοποιηθεί μία μέθοδο που ονομάζεται “απόδειξη έργου” για να δημιουργήσει ψηφιακά στοιχεία ενεργητικού. 

Για να προσθέσουν επιτυχώς ένα στοιχείο ενεργητικού στο blockchain οι miners πρέπει να ανταγωνιστούν για να λύσουν έναν κρυπτογραφικό γρίφο. Έως τα μέσα Απριλίου οι miners είχαν πραγματοποιήσει περισσότερες από 170 πεντάκις εκατομμύρια προσπάθειες το δευτερόλεπτο για να παράξουν νέα μπλοκ, σύμφωνα με την πλατφρόμα Blockhain.com.

O miner που φτάνει πρώτος στη σωστή απάντηση λαβάνει το δικό του ή δικό της ενεργητικό που προστίθεται στο blockchain. To σύστημα έχει σχεδιαστεί κατά τρόπο που να φαίνεται δύσκολο και να του δίνει μία αίσθηση διαφάνειας και ανταγωνισμού. Σύμφωνα με εκτίμηση ανεξάρτητων ερευνητών, η δημιουργία ενός μέσου NFT έχει περιβαλλοντικό αντίκτυπο άνω των 200 κιλών άνθρακα, κάτι που αντιστοιχεί σε ένα ταξίδι 800 χιλιομέτρων με το τυπικό αυτοκίνητο κινητήρα βενζίνης ενός Αμερικανού. 

Ερευνητές στο πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ έχουν υπολογίσει ότι το λεγόμενο mining του Bitcion χρησιμοποιεί περισσότερο ηλεκτρικό ρεύμα από ολόκληρες χώρες, όπως η Αργεντινή, η Σουηδία ή το Πακιστάν. Πρόσφατη έρευνα του περιοδικού Nature Communications προειδοποιοιούσε πως εάν παραμείνει ανεξέλεγκτη η διαδικασία του mining κρυπτονομισμάτων στην Κίνα θα υπονομεύσει αισθητά τους στόχους της χώρας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. 

Σύμφωνα με την Σούζαν Κέλερ του πανεπιστημίου Άαλμποργκ στη Δανία τα ψηφιακά έργα θεωρούνται μία ευκαιρία για μικρότερους καλλιτέχνες για αναγνώριση και χρήματα. Ο σχεδιαστής Γκάρεθ Στάνγκρουμ, σχολιάζοντας τα όσα λέει ο κ. Πρεχτ, επισημαίνει: «Γιατί πάντα όταν οι μικροί καταφέρνουν κάτι όλοι το ανάγουν σε θέμα ηθικής, αντί να επικρίνουν τους μεγάλους παίχτες που κακοποιούν τον πλανήτη μας επί δεκαετίες;».

Το Ethereum λέει ότι μειώνει το αποτύπωμα προωθώντας ένα διαφορετικό μοντέλο που δεν απαιτεί τον ανταγωνισμό των miners. Το νέο μοντέλο επιβραβεύει συμμετέχοντες με βάση το πόσα κρυπτονομίσματα έχουν ήδη στην κατοχή τους. Αλλά την ιδέα την έχει ανακοινώσει πολλά χρόνια πριν και ακόμη δεν έχει γίνει σαφές πότε η αλλαγή θα τεθεί σε εφαρμογή. Ο Ντάνκραντ Φάιστ ερευνητής στο Ethereum Foundation, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που συνεργάζεται με το δίκτυο για την αλλαγή, απάντησε ότι η προσπαθέια θα πάρει ακόμη έξι έως 12 μήνες. 

Ορισμένες μικρότερες πλατφόρμες NFT- συμπεριλαμβανομένης μίας γνωστής ως Hic Et Nunc, που στηρίζεται στην Tezos blockchain — έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούν το εναλλακτικό μοντέλο προσελκύοντας καλλιτέχνες. Όπως εξηγούν έχουν πια έναν πιο αποδοτικό αλγόριθμο. 

Copyright:
2021 The New York Times

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News