The New York Times Τρίτη 2/03/2021, 08:34 ERIN GRIFFITH
THE NEW YORK TIMES INTERNATIONAL WEEKLY

Ο «πόλεμος» της Airbnb

Ο «πόλεμος» της Airbnb

Σε διάστημα έξι ετών η Lorraine Luongo πέρασε από το να ενοικιάζει ένα κενό δωμάτιο στο σπίτι της στο Μιρτλ Μπιτς της Νότιας Καρολίνας στο να έχει στην ιδιοκτησία της και να διαχειρίζεται 10 ακίνητα, που είχε ανεβάσει στην Airbnb. 

Πέρυσι, όταν ξέσπασε η πανδημία η Airbnb επέτρεψε σε πελάτες να ακυρώσουν κρατήσεις με πλήρη επιστροφή χρημάτων. Έχασε έτσι κρατήσεις 25.000 δολαρίων εν μία νυκτί. Οι πληρωμές που η Airbnb πρόσφερε στους ιδιοκτήτες ως αντάλλαγμα ήταν «ψίχουλα» δηλώνει. Η κ. Luongo συνειδητοποίησε ότι ήταν υπερβολικά εξαρτημένη από την Airbnb. Έτσι δημιούργησε λογαριασμούς σε ανταγωνιστικές πλατφόρμες όπως οι VRBO και Golightly και σχεδιάζει να δημιουργήσει μία δική της ιστοσελίδα για να κλείνει απευθείας συμφωνίες με ενοικιαστές. Τον Νοέμβριο κατέθεσε αγωγή κατά της Airbnb για να παραβίαση συμβολαίου, επιδιώκοντας να ανακτήσει τα χρήματα, που έχασε. «Υποτίθεται ότι δίνουν αξία στους ιδιοκτήτες, αλλά όλα είναι υπέρ των ενοικιαστών» λέει η 45χρονη Luongo. 

H κ. Luongo είναι μία από τους διαχειριστές καταλυμάτων στην Airbnb που έχουν απογοητευθεί με την εταιρεία. Αν και υπήρχαν πάντα εντάσεις ανάμεσα στην πλατφόρμα και τους 4 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων για βραχυχρόνιες μισθώσεις, το ρήγμα άνοιξε κατά την πανδημία, όταν η εταιρεία άλλαξε την πολιτική ακυρώσεων και οι ιδιοκτήτες συνειδητοποίησαν πόσο λίγη δύναμη είχαν. Για ορισμένους το γυαλί έχει πια ραγίσει. Εκατοντάδες ιδιοκτήτες με συνολικά περισσότερα από 10.000 ακίνητα στην πλατφόρμα έχουν κινηθεί νομικά κατά της Airbnb σύμφωνα με τον Bryant Greening, δικηγόρο της LegalRideshare, εταιρείας στο Σικάγο, που βοηθά την κ. Luongo με το δικό της αίτημα. 

Άλλοι προσπαθούν να προσπεράσουν την Airbnb κλείνοντας κρατήσεις απευθείας. Πέρυσι οι απευθείας κρατήσεις ήταν το 25% των συνολικών στην έρευνα της Hostfully, μίας εταιρείας ταξιδιωτικού λογισμικού, έναντι ποσοστού 19% το 2019. 

«Αρκετή από τη ζημία είναι μόνιμη» λέει ο Jasper Ribbers,  ο οποίος διαχειρίζεται την Get Paid for Your Pad,  εταιρεία στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, που συμβουλεύει διαχειριστές βραχυχρόνιων μισθώσεων.  «Έχει χαθεί η εμπιστοσύνη». 

Το ρήγμα ανοίγει σε μία καθοριστική στιγμή για την Airbnb. Η εταιρεία, που εισήχθη στο χρηματιστήριο τον Δεκέμβριο και έχει δει την αξία της να υπερβαίνει τα 100 δισ. δολάρια, αντιμετωπίζει υψηλές απαιτήσεις καθώς η μετοχή της έχει οδηγηθεί ακόμη υψηλότερα. Ωστόσο εμφάνισε ζημίες 3,9 δισ. δολαρίων στις 25 Φεβρουαρίου, στην πρώτη δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων της ως εισηγμένης εταιρείας. Αυτό εντείνει την πίεση στην εταιρεία να αποδείξει ότι έχει ανθηρές δραστηριότητες παρά την πανδημία. 

Την ημέρα της αρχικής δημόσιας εγγραφής της Airbnb, o διευθύνων σύμβουλος, Brian Chesky αναγνώριζε τις εντάσεις με τους ιδιοκτήτες, αλλά είπε ότι οι σχέσεις βελτιώθηκαν κατά την τελευταία χρονιά. «Μένει ακόμη πολλή δουλειά να γίνει και ειλικρινά ακόμη πονούν» είπε. 

Πολλά από τα προβλήματα άρχισαν από τις 14 Μαρτίου, τρεις ημέρες αφότου ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας διεκήρυξε την πανδημία. Ήταν τότε που η Airbnb έθεσε σε εφαρμογή την πολιτική «έκτακτων συνθηκών». Η αλλαγή εξόργισε πολλούς από εκείνους που ενοικίαζαν μέσω της πλατφόρμας ενοίκια και μπορούσαν έως τότε να επιλέξουν τις δικές τους πολιτικές ακύρωσης, συμπεριλαμβανομένης και αυτής που δεν προέβλεπε επιστροφή χρημάτων. Η νέα πολιτική επέτρεπε την πλήρη επιστροφή χρημάτων, ακόμη και εάν οι ιδιοκτήτες είχαν επιλέξει άλλη πολιτική. Πολλοί είδαν το εισόδημά τους να χάνεται εν μία νυκτί. 

Στα τέλη Μαρτίου ο κ. Chesky απολογήθηκε για τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνήθηκε η απόφαση. «Ακούσαμε από εσάς και το γνωρίζουμε ότι θα μπορούσαμε να είμαστε καλύτεροι συνεργάτες» είπε σε βίντεο. Η εταιρεία προέβη στη σύσταση ταμείου 250 εκατ. δολαρίων για την κάλυψη μέρους των ακυρώσεων και ενός ταμείου στήριξης 10 εκατ. δολαρίων.

Οι ιδιοκτήτες παραπονούνταν για την εξυπηρέτηση πελατών, για την ασυνέπεια στην επιβολή πολιτικών που αφορούσαν την πανδημία. Ένα κίνημα υπέρ των απευθείας κρατήσεων έχει λάβει ορμή. Υπάρχει το The Book Direct Show, ένα hashtag (#bookdirect) ακόμη και ειδική ημέρα (#BookDirect Guest Education Day, στις 3 Φεβρουαρίου). 

«Οι άνθρωποι αρχίζουν να σκέφτονται. Θέλω πραγματικά να είμαι εντελώς εξαρτημένος από την Airbnb; Δεν θέλω να επαναληφθεί η εμπειρία του Μαρτίου» τονίζει ο κ. Ribbers. 

Copyright: 2021 The New York Times

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News
TAGS