The New York Times Δευτέρα 1/03/2021, 13:06 JACK EWING ΚΑΙ IVAN PENN
THE NEW YORK TIMES

Η αυτοκινητοβιομηχανία ποντάρει το μέλλον της στις μπαταρίες

Gabriela Hasbun for the New York Times

Καθώς αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors, η Volkswagen και η Ford Motor κάνουν τολμηρές υποσχέσεις για τη μετάβαση σε ένα ηλεκτρικό, χωρίς εκπομπές μέλλον, ένα πράγμα γίνεται φανερό: Θα χρειαστούμε πολλές μπαταρίες.

Η ζήτηση ήδη υπερβαίνει την προσφορά, πυροδοτώντας ένα παγκόσμιο κυνήγι με επενδυτές, καθιερωμένες εταιρείες και startups να τρέχουν να αναπτύξουν την τεχνολογία και τα εργοστάσια, που θα χρειαστούν για την παραγωγή εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. 

Η παραγωγή αυτοκινήτων δεν έχει αλλάξει ουσιωδώς τα τελευταία 50 χρόνια και είναι μετά βίας επικερδής, αλλά η βιομηχανία των μπαταριών είναι ώριμη για καινοτομία. Η τεχνολογία εξελίσσεται με ρυθμούς που θυμίζουν τις πρώτες ημέρες των προσωπικών υπολογιστών, των κινητών τηλεφώνων ή ακόμη και των αυτοκινήτων, ενώ μία εισροή κεφαλαίων έχει τη δυνατότητα να στηρίξει τον επόμενο Στιβ Τζομπς ή Χένρι Φορντ. 

Η Wood Mackenzie, μία εταιρεία ερευνών στον κλάδο ενέργειας, υπολογίζει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα καλύπτουν το 18% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων έως το 2030. Κάτι τέτοιο θα αυξήσει τη ζήτηση για μπαταρίες κατά 8 φορές, φτάνοντας στο μάξιμου της παραγωγικής δυνατότητας σήμερα. Και αυτή είναι μία συντηρητική εκτίμηση. 

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εμπλακεί σε μία κούρσα για τ χημική συνταγή, που θα προσφέρει την περισσότερη ενέργεια στο χαμηλότερο κόστος και σε ένα μικρό πακέτο. 

Η ανακοίνωση της GM τον Ιανουάριο ότι έως το 2035 όλα τα μοντέλα της θα είναι ηλεκτρικά θεωρήθηκε ένα ορόσημο. Για πολλούς όμως στη βιομηχανία η εταιρεία απλά είπε το αυτονόητο. «Ήταν η τελευταία σε ένα κύμα μεγάλων ανακοινώσεων που με πολύ ξεκάθαρα μας δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι εδώ» είπε ο Venkat Viswanathan, που πραγματοποιεί έρευνες για τεχνολογίες μπαταρίας στο Carnegie Mellon University στην Πενσυλβάνια. 

Στην παραγωγή μπαταριών κυριαρχούν εταιρείες όπως οι Tesla, Panasonic, LG Chem, BYD China και SK Innovation — σχεδόν όλες με έδρα τους στην Ασία. Αλλά οι επενδυτές τροφοδοτούν με χρήματα startups, που πιστεύουν ότι είναι κοντά σε μία μεγάλη καινοτομία. Η QuantumScape, μία startup της Silicon Valley, στην οποία έχουν επενδύσει μεταξύ άλλων η Volkswagen και ο Μπιλ Γκέιτς, εργάζεται σε μία τεχνολογία που θα καταστήσει τις μπαταρίες πιο φθηνές, πιο αξιόπιστες και πιο γρήγορα επαναφορτιζόμενες. Προς το παρόν όμως δεν έχει ουσιαστικές πωλήσεις. Παρόλα αυτά επενδυτές θεωρούν ότι η αξία της είναι υηλότερη από εκείνη της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Renault.

Η Κίνα βλέπει τις μπαταρίες ως καθοριστικό παράγοντας στη φιλοδοξία της να κυριαρχήσει στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Έτσι η κινεζική κυβέρνησ βοήθησε την Contemporary Amperex Technology, ημικρατική εταιρεία, να καταστεί ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές μπαταριών στον κόσμο εν μία νυκτί. 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδοτεί την παραγωγή μπαταριών για να αποφύγει την εξάρτηση από τους προμηθευτές της Ασίας και να διατηρήσει τις θέσεις εργασίας στην βιομηχανία αυτοκινήτου. Τον Ιανουάριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εκτελεστικός βραχίονας της Ε.Ε., ανακοίνωσε ένα ταμείο ύψους 2,9 δισ. ευρώ για τη στήριξη έρευνας και παραγωγής μπαταριών. Αυτό ήρθε να προστεθεί στα περισσότερα από 60 δισ. ευρώ που οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη αφιερώσει στα ηλεκτρικά οχήματα και τις μπαταρίες, σύμφωνα με την εταιρεία συμβουλευτικών υπηρεσιών Accenture. 

Οι ΗΠΑ επίσης αναμένεται να στηρίξουν τον κλάδο σε ευθυγράμμιση με την προσοχή που δίνει ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Πολλά εργοστάσια μπαταρίας βρίσκονται στη φάση σχεδιασμού ή κατασκευής, συμπεριλαμβανομένου ενός της GM στο Οχάιο με την LG, αλλά αανλυτές επισημαίνουν ότι τα κίνητρα από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα είναι καθοριστικής σημασίας στη δημιουργία μίας ανθηρής βιομηχανίας στις ΗΠΑ. Το ίδιο και οι έρευνες που θα γίνουν με υποστήριξη από το κράτος, αλλά και από ιδιωτικές εταιρείες όπως η QuantumScape και η Tesla.

Κορυφαία προτεραιότητα για τον κλάδο είναι να καταστήσει τις μπαταρίες πιο φθηνές. Η μπαταρία για ένα μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικό αυτοκίνητο στοιχίζει περίπου 15.000 δολάρια, ποσό διπλάσιο από την τιμή που χρειάζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να έχουν μαζική αποδοχή. Μακροπρόθεσμα ο στόχος είανι να αναπτυχθούν στέρεας μορφής μπαταρίας θα αντικαταστήσουν την λύση του υγρού λιθίου. Θα έχουν μικρότερο βάρος και θα είναι πιο σταθερές και λιγότερο ευάλωτες σε υπερθέρμανση. Οι περισσότεροι δεν βλέπουν να επιτυγχάνεται κάτι τέτοιο πριν από το 2030.

«Η μαζική παραγωγή μπαταριών είναι το πιο δύσκολο πράγμα στον κόσμο» είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη. «Τα πρωτότυπα είναι εύκολα. Το να αυξήσεις την παραγωγή είναι πολύ δύσκολο». 

Copyright:
2021 The New York Times

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News