The New York Times Τρίτη 18/04/2023, 13:03 JORDYN HOLMAN
THE NEW YORK TIMES

Η μανία με το «άσχημο» παπούτσι: Πώς τα Crocs έγιναν μηχανή που κόβει χρήμα

Η μανία με το «άσχημο» παπούτσι: Πώς τα Crocs έγιναν μηχανή που κόβει χρήμα

Όπως η Peloton, το Etsy και το Zoom, τα Crocs εκτοξεύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Τα παπούτσια μπορεί μεν να προκαλούν αντιδράσεις από άποψη αισθητικής, αλλά είναι εύκολο να φορεθούν και ήταν η κατάλληλη επιλογή για όσους τριγυρνούσαν στο σπίτι και τον κήπο τους στην καραντίνα.

Παρότι όμως οι καταναλωτές επέστρεψαν στην καθημερινότητά τους, τα Crocs κρατήθηκαν ζωντανά.

«Δεν είναι το πιο όμορφο πράγμα», λέει ο 25χρονος Maggwa Ndugga που αγόρασε ο πρώτο ζευγάρι το 2020 και τώρα έχει πέντε. «Πάω στο γυμναστήριο με τα Crocs και ο κόσμος ρωτά “Δεν θα αλλάξεις παπούτσια;” Όχι, έτσι θα ζω τη ζωή μου από εδώ και πέρα».

Τα Crocs τελικά ήταν μια σπάνια περίπτωση στον επιχειρηματικό κόσμο. Είναι ένας «νικητής» της πανδημίας, του οποίου η επιτυχία ενδέχεται να κρατήσει και μετά την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς στην άρση των υγειονομικών μέτρων. Οι μετοχές και οι πωλήσεις της Peloton, του Etsy και του Zoom έχουν υποχωρήσει από τα υψηλά της πανδημίας, ενώ η μετοχή της Crocs έχει εκτιναχθεί περίπου 167% από τον Ιανουάριο του 2020. Οι ετήσιες πωλήσεις της εταιρείας έχουν αυξηθεί κατά 200% από το 2019.

Βέβαια, η μόδα είναι ως γνωστόν ευμετάβλητη και τα παπούτσια αλλάζουν ανάλογα με τις τάσεις της περιόδου, για παράδειγμα το πιο πρόσφατο κόψιμο στα τζιν. 

Ωστόσο ο λόγος για την αισιοδοξία, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας και αναλυτές, είναι η σταθερή ροή νέων προϊόντων και η έξυπνη προώθηση, ιδίως στα social media, όπου τα Crocs έχουν αναπτύξει μια πιστή βάση πελατών. Έχει 165.000 followers στο Twitter και ακόμη περισσότερους στο TikTok (920.600), στο Instagram (1,6 εκατ.) και στο Facebook (6,9 εκατ.)

Σε βάθος χρόνου, η εταιρεία ανέπτυξε μια μοναδική διαδικτυακή φωνή μέσω της χρήσης emoji και memes, κάνοντας τους αγοραστές να αισθάνονται ότι ο στόχος της είναι περισσότερο να δημιουργήσει μια κοινότητα και όχι τόσο να πείσει τον κόσμο να αγοράσει κι άλλα παπούτσια.

Η εταιρεία με έδρα το Κολοράντο έχει μάθει να εκμεταλλεύεται τις τάσεις της κουλτούρας, όπως έκανε και όταν ανήρτησε tweet για τον μουσικό Questlove που φορούσε μαύρα Crocs στα Όσκαρ. Και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η εταιρεία υποσχόμενη εκπτώσεις τράβηξε πελάτες στο app της, το οποίο ονόμασε Appy Hour.

«Δεν είναι ότι ο κόσμος δεν είχε ξανακούσει την προώθηση εταιρειών μέσω social media, αλλά αυτή η ομάδα διαχείρισης απλώς το κάνει καλύτερα», δήλωσε ο Jay Sole, αναλυτής στη UBS.

Οι πιο «εμμονικοί» πελάτες κάνουν συλλογή από Crocs, τα οποία στις ΗΠΑ συχνά πωλούνται για 49,99 δολάρια. Δεν είναι περίεργο κάποιος να έχει πάνω από 10 ζευγάρια. Μπορεί να τα στολίσει και με Jibbitz, τα προσωποποιημένα μπιχλιμπίδια που μπαίνουν στις τρύπες του παπουτσιού.

Η Adreanna Alleyne, που έχει τουλάχιστον 60 ζευγάρια, συγκαταλέγεται στους πιστούς πελάτες, στους οποίους η Crocs βασίζεται για την μελλοντική της ανάπτυξη. «Τα Crocs μου είναι μέρος της προσωπικής μου φροντίδας. Μπαίνεις για το παπούτσι, αλλά μένεις για την κοινότητα».

Copyright:
2023 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Η απίστευτη ιστορία του swoosh της Nike: Το πλήρωσαν 35 δολάρια, αξίζει 45 δισεκατομμύρια

Ugg: Το «άσχημο» παπούτσι κάνει comeback μετά από μία δεκαετία

Aesop: Ο κομμωτής που έφτιαξε καλλυντικά με άρωμα Ελλάδας αξίας 2,5 δισ. δολαρίων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News