The New York Times Τετάρτη 6/01/2021, 13:45 MATT PHILLIPS ΚΑΙ GILLIAN FRIEDMAN
NEW YORK TIMES INTERNATIONAL WEEKLY

Οι μάσκες προσελκύουν την προσοχή των επενδυτών

Φωτ. Mark Makela for The New York Times

Η Κατ Πάντσαλ δεν είχε μάθει πώς να χρησιμοποιεί τη ραπτομηχανή της όταν άρχισε η πανδημία. Αλλά τον Μάρτιο, όταν ήταν σε καθεστώς αναστολής από την εργασία της ως αεροσυνοδού, έμαθε πώς να ράβει. Σύντομα, έραβε μάσκες και τις δώριζε στους εργαζομένους στον κλάδο υγείας.

Χωρίς καμία ένδειξη στον ορίζοντα για το πότε θα επιστρέψει στα καθήκοντά της, η 34 κ. Πάντσαλ έβαλε τις μάσκες της στην Etsy, την online αγορά όπου τεχνίτες ανά τον κόσμο πωλούν χειροποίητα και vintage προϊόντα. Από την Απρίλιο έχει πωλήσει περισσότερες από 400 μάσκες, κερδίζοντας πάνω από 4.500 δολάρια. «Ήταν πράγματι μεγάλη ευλογία», αναφέρει. «Μου πρόσφερε μια εναλλακτική να εστιάσω, αντί να σκέφτομαι συνέχεια ότι θα χάσω τη δουλειά μου», εξηγεί.

Δεκάδες εκατομμύρια μάσκες πωλήθηκαν φέτος μέσω της Etsy, αναδεικνύοντάς την σε «αγαπημένη» της Wall Street. Περισσότεροι από το 90% των αναλυτών της Wall Street αξιολογούν την εταιρεία με τη σύσταση «αγορά»(buy). Επενδυτές και fund managers τοποθετούν στις μετοχές της, οι οποίες σημείωσαν άνοδο πάνω από 250% στη διάρκεια του 2020, με την Etsy να σημειώνει τις καλύτερες επιδόσεις μεταξύ των μετοχών του δείκτη S&P 500, στον οποίο εντάχθηκε τον Σεπτέμβριο.

Η εταιρεία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2005, ως ιστοσελίδα για την πώληση χειροποίητων, με ξύλινη επένδυση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Έως το 2015, τη χρονιά που εισήχθη στο χρηματιστήριο, είχε μετατραπεί σε «σταυροφόρο» του κοινωνικά ηθικού καπιταλισμού. Ο τότε διευθύνων σύμβουλος, Τσαντ Ντίκερσον, είχε γράψει ότι αποστολή της Etsy δεν ήταν να ακολουθήσει τη συμβατική επιχειρηματική πορεία «που δίνει μεγαλύτερη αξία στα προϊόντα και κέρδη από ό,τι στην κοινότητα».

Μετά την εμφάνιση ζημιών την επόμενη χρονιά, η μετοχή της Etsy υπέστη απώλειες σχεδόν 80%. Τον Μάρτιο του 2017, το διοικητικό συμβούλιο απομάκρυνε τον κ. Ντίκερσον και η εταιρεία περιόρισε κατά 8% το εργατικό της δυναμικό. Ο Τζος Σίλβερμαν, πρώην στέλεχος σε eBay και Skype, ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου.

Το Τμήμα Επιχειρηματικών Αξιών, που διασφαλίζει ότι η κοινωνική ηθική διέπει κάθε πτυχή της εταιρείας, αναδιοργανώθηκε. Παρότι οι αλλαγές δεν έγιναν χωρίς αντιπαραθέσεις, ο κ. Σίλβερμαν επανεστίασε σε ορισμένους βασικούς τομείς -οικονομική ενδυνάμωση, ισοκατανομή μεταξύ των δύο φύλων, φυλετική πολυμορφία και ουδετερότητα άνθρακα- όπου η Etsy, όπως υποστηρίζει, μπορεί να σημειώσει πραγματική πρόοδο.

Σύμφωνα με αναλυτές, η πρόοδος της Etsy σε λειτουργικές προκλήσεις ήταν πιο σημαντική για τη μετοχή από τις προσπάθειες της διοίκησης γύρω από την εταιρική κουλτούρα.

Πριν από την έλευση του κ. Σίλβερμαν, η Etsy διαχειριζόταν τα δεδομένα της σε δικούς της servers και όχι σε αποκεντρωμένο cloud. Ένα δύσχρηστο σύστημα πληρωμών και σελίδες που φορτώνονταν με πολύ αργούς ρυθμούς αποθάρρυναν τους καταναλωτές. Και η αναζήτηση ήταν πρόκληση για την Etsy, τα αντικείμενα της οποίας δεν συμπεριλαμβάνονταν σε συνηθισμένα αιτήματα αναζήτησης, αγανακτώντας τους υποψήφιους αγοραστές.

Καθώς η Etsy άρχισε να βρίσκει τον οικονομικό της βηματισμό, οι πωλήσεις αυξήθηκαν και οι ζημίες μειώθηηκαν. Μετέφερε τις back-end δραστηριότητες στις υπηρεσίες Cloud της Google, αυξάνοντας τη διαδικασία επεξεργασίας. Στα τέλη του 2017, η μετοχή τα είχε κάνει άλμα πάνω από 70% καθώς επέστρεψε σε κέρδη, και οι μετοχές της συνέχισαν να ανατιμώνται. Παρ’ όλα αυτά, η Wall Street παρέμενε επιφυλακτική. (Η οικονομική διευθύντρια της Etsy, Ρέιτσελ Γκλέιζερ, είναι στο διοικητικό συμβούλιο των The New York Times Company.)

Μετά ήλθε η «άνθηση» της μάσκας. Την ώρα που οι πανικόβλητοι αγοραστές άδειαζαν τα ράφια των καταστημάτων και τα αποθέματα στις αποθήκες των εργοστασίων, πολλοί στράφηκαν στην Etsy στην αναζήτηση χειροποίητων εναλλακτικών. Από τις αρχές Απριλίου, η ιστοσελίδα είχε πωλήσει περίπου 54 εκατ. μάσκες, αξίας 600 εκατ. δολαρίων.

«Κατάφεραν να εκμεταλλευθούν την Covid είτε για να προσελκύσουν νέους πελάτες στην πλατφόρμα ή για την επιστροφή παλαιών πελατών για μια καλύτερη εμπειρία», επισημαίνει ο Τζέισον Χέλφσταϊν, αναλυτής στην Oppenheimer & Company.

© 2020 The New York Times

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News