Σαν Σήμερα Τετάρτη 13/07/2022, 07:47
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Πολύ πριν τον Elon Musk, υπήρχε ο Lee Iacocca: Ποιος ήταν ο πρώτος μάνατζερ – ροκ σταρ

Πολύ πριν τον Elon Musk, υπήρχε ο Lee Iacocca: Ποιος ήταν ο πρώτος μάνατζερ – ροκ σταρ

13 Ιουλίου 1978

Ο Henry Ford II, ο εγγονός του ιδρυτή της Ford Motor, φωνάζει στο γραφείο του τον πρόεδρο της εταιρείας, Lee Iacocca και τον απολύει. «Μερικές φορές, απλά δεν συμπαθείς κάποιον», του λέει.

Το σοκ για το Ντιτρόιτ –και όχι μόνο- είναι τεράστιο. Γνωστός σε όλο τον κόσμο από τις διαφημίσεις της Ford, ο μάνατζερ που ευθύνεται για τη γέννηση της Mustang, ήταν ένας πραγματικός ροκ σταρ του επιχειρείν και μάλιστα δεκαετίες ολόκληρες πριν από τον Steve Jobs ή τον Elon Musk, όταν ακόμα ο κόσμος των business έμοιαζε άχρωμος και βαρετός.  

Όμως τελικά, για τον Iacocca, η απόλυσή του από την Ford θα αποδειχθεί το καλύτερο πράγμα που του συνέβη ποτέ. Τα επόμενα χρόνια θα αναλάβει τα ηνία της Chrysler, την οποία και θα σώσει από τη χρεοκοπία, με αποτέλεσμα να γίνει ο μοναδικός μάνατζερ στην ιστορία του Ντιτρόιτ που διηύθυνε δύο από τις τρεις μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες του περίφημου «Big Three».

Ο Lee Iacocca θα γίνει ένας θρύλος του επιχειρείν, η προσωποποίηση του Ντιτρόιτ σε εκείνη την εποχή που οι Αμερικανοί ερωτεύτηκαν με το αυτοκίνητο, ο πιο ακριβοπληρωμένος μάνατζερ της Αμερικής αλλά και μία σοβαρή υποψηφιότητα για τον Λευκό Οίκο. Όχι άσχημα για τον γιο ενός Ιταλού μετανάστη που πουλούσε χοτ ντογκ.

Γεννημένος στην Πενσιλβάνια το 1924, ο Lido Anthony Iacocca ήταν ο γιος του Nicola και της Antoinette Perrotto Iacocca, δύο μεταναστών από την Ιταλία που ονόμασαν το παιδί τους από το Λίντο της Βενετίας.

Πολύ πριν τον Elon Musk, υπήρχε ο Lee Iacocca: Ποιος ήταν ο πρώτος μάνατζερ – ροκ σταρ-1
φωτ.: AP

Ο πατέρας του ήταν ένας αμόρφωτος άνθρωπος που ξεκίνησε πουλώντας χοτ ντογκ και αφότου έχασε σχεδόν τα πάντα στη Μεγάλη Ύφεση, άνοιξε μια από τις πρώτες εταιρείες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, με έναν μικρό στόλο από Ford. Ο Lido μεγάλωσε μιλώντας για αυτοκίνητα με τον πατέρα του αλλά και με στόχο να γίνει πλούσιος.

«Η Μεγάλη Ύφεση με έκανε υλιστή. Χρόνια αργότερα, όταν αποφοίτησα από το κολλέγιο, το σκεπτικό μου ήταν: Μην με παιδεύετε με την φιλοσοφία. Θέλω να βγάζω 10.000 δολάρια τον χρόνο πριν τα 25 μου και μετά θέλω να γίνω εκατομμυριούχος».

Τα επόμενα χρόνια αναρριχείται στο τμήμα marketing της Ford και αποφασίζει να αλλάξει το όνομά του στο πιο… αμερικανικό Lee.

Το 1960 ο Iacocca διαδέχεται τον Robert McNamara στη θέση του αντιπροέδρου και γενικού διευθυντή της Ford και τέσσερα χρόνια αργότερα, γράφει το όνομά του στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, κυκλοφορώντας την πρώτη Mustang. Απευθύνεται στους εύπορους νέους και σε όλους τους λάτρεις των αυτοκινήτων που ονειρεύονται ένα σπορ αμάξι και αποδεικνύεται το πιο hot νέο μοντέλο στην ιστορία του Ντιτρόιτ, φέρνοντας καθαρά κέρδη 1,1 δισ. δολαρίων μέσα σε δύο χρόνια.

Η επιτυχία της Mustang κάνει τον Iacocca εξώφυλλο και του Time αλλά και του Newsweek μέσα στην ίδια εβδομάδα, τον Απρίλιο του 1964. Οι δημοσιογράφοι τον λατρεύουν. Και εκείνος γίνεται πρόεδρος της Ford, δηλαδή το No. 2 στην εταιρεία, μετά τον Henry Ford II, το 1970.

Τα επόμενα οκτώ χρόνια, βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου. Ο ανταγωνισμός από τα εισαγόμενα αυτοκίνητα εντείνεται και οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται, αλλά ο Iacocca μειώνει τα κόστη, αναδιαρθρώνει μονάδες και τις κάνει κερδοφόρες.

Ταξιδεύει με ιδιωτικό Boeing 727, κάνει δεξιώσεις σε σουίτες της Ford στο Waldorf Astoria της Νέας Υόρκης και διασκεδάζει με τον Frank Sinatra.

Όλα αυτά δεν αρέσουν καθόλου στον Ford, θα γράψουν μετά τον θάνατό του οι New York Times. Οι δυο τους δεν είχαν ποτέ ιδιαίτερα στενή σχέση, με τον Iacocca να τον χαρακτηρίζει σαν ένα άνθρωπο χωρίς όραμα. Ο Ford, από την πλευρά του, δεν θα δώσει άλλο λόγο για την απόλυση του μάνατζερ-θρύλου από το ότι απλά δεν τον συμπαθούσε. Τη χρονιά εκείνη, η εταιρεία έβγαλε κέρδη 1,8 δισ. δολαρίων.

Μερικούς μήνες αργότερα, ο Iacocca αναλαμβάνει την Chrysler, η οποία είναι καταχρεωμένη, έχει ζημιές εκατομμυρίων και καμία γραμμή πίστωσης. Εκείνος κλείνει εργοστάσια, μειώνει το εργατικό δυναμικό στο μισό και πουλά περιουσιακά στοιχεία. Όμως ο μόνος τρόπος να τη σώσει είναι ένα αμφιλεγόμενο πακέτο βοήθειας από την αμερικανική κυβέρνηση.

Πολύ πριν τον Elon Musk, υπήρχε ο Lee Iacocca: Ποιος ήταν ο πρώτος μάνατζερ – ροκ σταρ-2
φωτ.: AP

Τελικά, η Chrysler αποπληρώνει τα δάνεια που πήρε με εγγύηση του αμερικανικού κράτους και μάλιστα νωρίτερα από ό,τι έπρεπε. Και o Lee Iacocca γράφεται στην ιστορία ως ο μάνατζερ που την έσωσε από τη χρεοκοπία.

To 1985, δημοσκόπηση τα Gallup διαπιστώνει ότι μετά τον τότε πρόεδρο Ronald Reagan και τον Πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β΄, ο Iacocca είναι ο άνθρωπος τον οποίο θαυμάζουν περισσότερο οι Αμερικανοί. Πολύ πριν ο Donald Trump κάνει το πέρασμα από τον κόσμο των επιχειρήσεων στον Λευκό Οίκο, ο Iacocca θα σκεφτεί σοβαρά να βάλει υποψηφιότητα για πρόεδρος. Δεν θα το κάνει όμως ποτέ.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Η ιστορία της Lamborghini ξεκίνησε στη Ρόδο: Ο «ταύρος» που τα έβαλε με τη Ferrari

Και όμως, ο Elon Musk δεν ίδρυσε την Tesla – Πού είναι σήμερα οι ιδρυτές της

Πώς πήρε το όνομά της η Mercedes: Ο ζαχαροπλάστης που έφτιαξε το πρώτο αυτοκίνητο

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News