Σαν Σήμερα Τρίτη 15/02/2022, 07:11
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Το αγαπημένο σας αυτοκίνητο ήταν ιδέα του Χίτλερ

Το αγαπημένο σας αυτοκίνητο ήταν ιδέα του Χίτλερ

15 Φεβρουαρίου 1936

Ο Αδόλφος Χίτλερ ανακοινώνει την κατασκευή του Volkswagen Beetle ή αλλιώς του Αυτοκινήτου του Λαού.

Και θα γίνει πραγματικά το Αυτοκίνητο του Λαού, αφού το 1972, ο Σκαραβαίος θα γίνει το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο, καταρρίπτοντας το ρεκόρ παραγωγής που κατείχε έως τότε το Model-T του Χένρι Φορντ, καθώς το 15.007.034ο Beetle έβγαινε από το εργοστάσιο της πόλης Βόλφσμπουργκ. Όταν οι τελευταίοι κλασικοί Σκαραβαίοι κατασκευάστηκαν στο Μεξικό, το 2003, η Volkswagen είχε πια πουλήσει περισσότερα από 21,5 εκατομμύρια τέτοια αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο. H Volkswagen δημιούργησε νέες γενιές του Beetle generations το 1998 και το 2012.

Το αγαπημένο σας αυτοκίνητο ήταν ιδέα του Χίτλερ-1
φωτ.: Shutterstock 

Η ιστορία της Volkswagen ξεκινά στη ναζιστική Γερμανία. Παράλληλα με το φιλόδοξο σχέδιό του να «οργώσει» τη Γερμανία με ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, ο Χίτλερ θέλει να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο που να είναι οικονομικά προσιτό, αλλά και να καλύπτει πλήρως τις ανάγκες της μέσης γερμανικής οικογένειας. Ο σχεδιασμός του «αυτοκινήτου του λαού» ανατέθηκε στον Αυστριακό μηχανικό Φέρντιναντ Πόρσε.

Η οδηγία του Χίτλερ ήταν ότι το μικρό αυτοκίνητο έπρεπε να κοστίζει 990 μάρκα του Ράιχ (περίπου 140 δολάρια την εποχή εκείνη), δηλαδή όσα έβγαζε ο μέσος Γερμανός εργαζόμενος σε 31 εβδομάδες το 1936. Ουσιαστικά, το Αυτοκίνητο του Λαού έπρεπε να είναι φθηνότερο από τα Ford των 100 λιρών που κατασκευάζονταν στην Αγγλία (όπου ο μέσος  Βρετανός εργαζόμενος  έβγαζε περίπου 100 λίρες σε 31 εβδομάδες).

Το 1938, σε μια ναζιστική διαδήλωση, ο Χίτλερ έλεγε: «Αυτό το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε για τις μεγάλες μάζες. Σκοπός του είναι να απαντήσει στις μεταφορικές τους ανάγκες και να τους δώσει χαρά».

Το αγαπημένο σας αυτοκίνητο ήταν ιδέα του Χίτλερ-2
φωτ.: AP

Για αυτό και για να αγοράσει ένας Γερμανός το δικό του Beetle, έπρεπε να μπει σε ένα  ειδικό πρόγραμμα αποταμίευσης του οργανισμού KdF («Kraft durch Freude», δηλαδή ισχύς μέσω της χαράς). Και από το 1938, το αυτοκίνητο της Volkswagen ονομάστηκε επίσημα KdF-Wagen.

Όμως, λίγο μετά την παρουσίαση του KdF-Wagen στην έκθεση αυτοκινήτου του Βερολίνου, το 1939, η παραγωγή του διακόπηκε, λόγω του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το τέλος του πολέμου άφησε το εργοστάσιο στην πόλη Βόλφσμπουργκ κατεστραμμένο, αλλά την Volkswagen στο επίκεντρο των προσπαθειών των Συμμάχων να αναστήσουν τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Υπό την εποπτεία του βρετανικού στρατού, ξεκίνησε η μαζική παραγωγή του Σκαραβαίου, και έως το 1955, είχαν πουληθεί 1 εκατ. από αυτά τα συμπαθή αυτοκίνητα.

Το αγαπημένο σας αυτοκίνητο ήταν ιδέα του Χίτλερ-3
φωτ.: AP

Βέβαια, η ιστορία του πρώτου σε πωλήσεις αυτοκινήτου που έχει κατασκευαστεί ποτέ κρύβει ένα σκοτεινό μυστικό, αφού πλέον η Volkswagen έχει παραδεχθεί ότι περίπου τα δύο τρίτα των εργαζομένων στο εργοστάσιό της ήταν Εβραίοι από τις ανατολικές χώρες, που οδηγήθηκαν στην αναγκαστική εργασία από τους Ναζί.

Το αγαπημένο σας αυτοκίνητο ήταν ιδέα του Χίτλερ-4
φωτ.: AP

Όμως η πραγματικότητα είναι ότι το ίδιο αυτοκίνητο που οραματίστηκε ο Χίτλερ και αγάπησαν οι Γερμανοί θα αποκτούσε τα επόμενα χρόνια φανατικούς θαυμαστές ανάμεσα στους σέρφερ της Καλιφόρνια και τους χίπις.

Το αγαπημένο σας αυτοκίνητο ήταν ιδέα του Χίτλερ-5
φωτ.: AP

Για να γίνει αυτό, χρειάστηκε ένα μικρό θαύμα του marketing. Μικρό, θορυβώδες, μάλλον άσχημο και με άβολες σχέσεις με το ναζιστικό καθεστώς, το Beetle αρχικά δεν ενθουσίασε τους Αμερικανούς. Την πρώτη χρονιά που το αυτοκίνητο της VW κυκλοφόρησε στην αμερικανική αγορά, το 1949, πουλήθηκαν μόλις δύο κομμάτια.

Όμως το 1959, το νεοϋορκέζικο διαφημιστικό γραφείο Doyle Dane Bernbach πήρε την κατάσταση στα χέρια του. Η ιδέα των διαφημιστών ήταν να «κοροϊδέψουν» όλα τα μειονεκτήματα του αυτοκινήτου, πριν προλάβουν να το κάνουν οι αγοραστές.  Και έτσι γεννήθηκε η διαφημιστική καμπάνια «Think Small», που έμελλε να κάνει το Beetle ένα είδωλο των ‘60s και το πρώτο σε πωλήσεις ξένο αυτοκίνητο στην αμερικανική αγορά τη δεκαετία αυτή.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Πώς πήρε το όνομά της η Mercedes: Ο ζαχαροπλάστης που έφτιαξε το πρώτο αυτοκίνητο

Ο «πατέρας» του εργοστασίου: Ο Γερμανός που έχτισε το Ντιτρόιτ

Ο Έλληνας σχεδιαστής του Mini Cooper που πήρε τον τίτλο του… σερ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News