Ο μηχανικός που έφερε τη μουσική στα αυτοκίνητά μας – Και ας χρεοκόπησε δύο φορές
25 Σεπτεμβρίου 1928
Ιδρύεται η πρώτη εταιρεία που έκανε μαζική παραγωγή ραδιοφώνων για αυτοκίνητα. Το όνομα αυτής της εταιρείας του Σικάγο ήταν Galvin Manufacturing Corporation, όμως στην πορεία μετονομάστηκε σε Motorola και εξελίχθηκε σε ένα γίγαντα των τηλεπικοινωνιών.
Η ιστορία της Motorola και της οικογένειας Galvin που την έκανε γνωστή σε όλο τον κόσμο ξεκινά γύρω στο 1921, όταν ο μηχανικός Paul Galvin και ο φίλος του Edward Stewart στήνουν ένα εργοστάσιο μπαταριών στο Ουισκόνσιν. Αυτό το επιχειρηματικό τους εγχείρημα θα οδηγηθεί σε χρεοκοπία δύο χρόνια αργότερα, όμως το δίδυμο δεν το βάζει κάτω.
Το 1926, Galvin και Stewart ανοίγουν και πάλι μια εταιρεία κατασκευής μπαταριών, αυτή τη φορά στο Σικάγο. Και αυτή η εταιρεία θα οδηγηθεί σε λουκέτο, αλλά όχι πριν οι δύο συνέταιροι να βρουν έναν τρόπο να τροφοδοτήσουν τα οικιακά ραδιόφωνα (που τότε λειτουργούσαν μόνο με μπαταρίες) από μία πρίζα του σπιτιού.
Όταν τα περιουσιακά στοιχεία της χρεοκοπημένης εταιρείας του βγήκαν σε πλειστηριασμό, ο Galvin αγόρασε τα πνευματικά δικαιώματα της τεχνολογίας αυτής για 750 δολάρια και ανέλαβε και πάλι δράση.
Η Galvin Manufacturing Corporation εγγράφηκε στο μητρώο του Σικάγο τον Σεπτέμβριο του 1928 και δύο χρόνια αργότερα, ο Galvin παρουσίασε ένα μαζικής παραγωγής ραδιόφωνο για αυτοκίνητα.
Το ονόμασε Motorola, από τις λέξεις «motor» και «Victrola» (Victrola ήταν ένας από τους πρώτους φωνογράφους για οικιακή χρήση που κυκλοφόρησαν, φέρνοντας τότε την επανάσταση στην αναπαραγωγή του ήχου).
Την εποχή εκείνη, κανείς μπορούσε να αγοράσει ένα «ταξιδιωτικό ραδιόφωνο», δηλαδή ένα ραδιόφωνο που δούλευε με μπαταρίες και μπορούσε να εγκατασταθεί σε αυτοκίνητο. Όμως, το κόστος των 250 δολαρίων (πάνω από 2.800 δολάρια σε σημερινά χρήματα) ήταν απαγορευτικό για τον μέσο οδηγό.
Για αυτό και ο Galvin σκέφτηκε πως εάν έβρισκε έναν τρόπο να κατασκευάσει μαζικά ραδιόφωνα για αυτοκίνητα, θα γινόταν πλούσιος.
Έτσι, το 1930 ανέθεσε στους εφευρέτες Elmer Wavering και William Lear να εγκαταστήσουν στο παλιό Studebaker αυτοκίνητό του ένα ραδιόφωνο και ταξίδεψε με αυτό έως το ετήσιο συνέδριο της Ένωσης Κατασκευαστών Ραδιοφώνων (Radio Manufacturers Association), που γινόταν στο Ατλάντικ Σίτι.
Ο Galvin πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το συνέδριο, άνοιξε τη μουσική (είχε φροντίσει να εγκαταστήσει ένα ειδικό μεγάφωνο κάτω από το καπό του αυτοκίνητου) και περίμενε τις παραγγελίες από τους κατασκευαστές που συμμετείχαν στο συνέδριο.
Πράγματι είχε δίκιο. Ο Galvin πούλησε αρκετά από τα ραδιόφωνά του, για 110 δολάρια το καθένα, ώστε να καλύψει τα έξοδα της εταιρείας του για τη χρονιά.
Τα επόμενα χρόνια, άλλαξε το όνομα της επιχείρησής του σε Motorola και άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο οδηγούμε τα αυτοκίνητά μας.
Βέβαια, στην πορεία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να στήνουν τα δικά τους τμήματα κατασκευής ραδιοφώνων, διώχνοντας τελικά την Motorola από την αγορά που η ίδια είχε δημιουργήσει.
Η εταιρεία σταμάτησε να φτιάχνει ραδιόφωνα αυτοκινήτων το 1984. Όμως ο Paul Galvin και ο γιος του, Bob Galvin, μετέτρεψαν τη Motorola σε έναν γίγαντα των κινητών τηλεφώνων.
Η εταιρεία πουλήθηκε στην Google αντί 12,5 δισ. δολαρίων τον Μάιο του 2012, αλλά μόλις δύο χρόνια αργότερα άλλαξε και πάλι χέρια, όταν πουλήθηκε στην κινεζική εταιρεία υπολογιστών Lenovo για 2,91 δισ. δολάρια.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News