Σαν Σήμερα Δευτέρα 15/05/2023, 07:27
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Από το Cadabra στο Relentless: Η μετοχή που έπρεπε να είχατε αγοράσει το 1997

Από το Cadabra στο Relentless: Η μετοχή που έπρεπε να είχατε αγοράσει το 1997

15 Μαΐου 1997 

H Amazon μπαίνει στο χρηματιστήριο. Μέσω της αρχικής δημόσιας εγγραφής, η εταιρεία που ιδρύθηκε το 1994 για να πουλά βιβλία μέσω του ίντερνετ, αντλεί  54 εκατ. δολάρια, με την κεφαλαιοποίησή της να διαμορφώνεται στα 438 εκατ. δολάρια. Σήμερα, η Amazon πουλά τα πάντα και διαθέτει κεφαλαιοποίηση 1,13 τρισ. δολαρίων.

Εάν κάποιος είχε επενδύσει 1.000 δολάρια στο IPO της Amazon το 1997, θα είχε σήμερα περίπου 1,3 εκατ. δολάρια.

Ασφαλώς, λίγοι μπορούσαν να φανταστούν ότι η εταιρεία που έκανε το 1994 το ξεκίνημά της μέσα σε ένα γκαράζ του Σιάτλ θα γινόταν ένας πραγματικός κολοσσός και ο ιδρυτής της, ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου.

Όμως το καλοκαίρι του 1994, με το ίντερνετ να αναπτύσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς 2.400% το χρόνο, ο Jeff Bezos ένιωθε ότι έπρεπε να κάνει κάτι για αυτό. Παραιτήθηκε από τη δουλειά του στην εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών D.E. Shaw και μετακόμισε μαζί με τη γυναίκα του, τη McKenzie, στο Σιάτλ.  Κάπως έτσι γεννήθηκε η Amazon. Στην πραγματικότητα, το αρχικό της όνομα ήταν Cadabra, καθώς ο Bezos ήθελε κάτι που να μοιάζει μαγικό. Όμως, όταν διαπίστωσε ότι κάποιοι το μπέρδευαν με το «Cadaver», που στα αγγλικά σημαίνει πτώμα, γρήγορα άλλαξε γνώμη.

Η εταιρεία που σήμερα γνωρίζουμε σαν το «μαγαζί που πουλά τα πάντα», ιδρύθηκε μέσα σε ένα νοικιασμένο τριάρι, σε κάποιο προάστιο του Σιάτλ. Ο Bezos φρόντισε να διαλέξει ένα σπίτι με γκαράζ. Όχι τόσο γιατί το χρειαζόταν, αλλά γιατί γνώριζε καλά ότι όλες οι εταιρείες-θρύλοι της Σίλικον Βάλεϊ είχαν ξεκινήσει από ένα γκαράζ.

Από την πρώτη στιγμή, ο 30άχρονος τότε Bezos στόχευε πολύ ψηλά, και αυτό φαίνεται από το όνομα που διάλεξε για το site του. Το Σεπτέμβριο του 1994 κατοχύρωσε το domain relentless.com («αμείλικτος»), το οποίο παρότι εγκατέλειψε έπειτα από τις συμβουλές των κοντινών του ανθρώπων, ουδέποτε ξεπέρασε. Μέχρι και σήμερα, εάν πληκτρολογήσετε στον υπολογιστή σας το relentless.com, θα μεταφερθείτε στο site της Amazon. Όλα δείχνουν ότι το «μαγαζί που πουλά τα πάντα» ήταν στο μυαλό του νεαρού επιχειρηματία από την πρώτη στιγμή. Όμως, έπρεπε από κάπου να ξεκινήσει. Και παρότι τα βιβλία δεν ήταν ένας τομέας στον οποίο είχε ιδιαίτερες γνώσεις ή ενδιαφέρον, εντούτοις του φάνηκε σαν μια λογική αρχή. Τα βιβλία πακετάρονται εύκολα και δεν σπάνε κατά τη μεταφορά, σκέφτηκε. Για πολλούς από εκείνους που έχουν παρακολουθήσει την ιστορία του, αυτό δεν ήταν παρά το πρώτο βήμα ενός «σατανικού» σχεδίου: Δίνοντας μεγάλες εκπτώσεις σε σχέση με τα παραδοσιακά βιβλιοπωλεία, θα κατάφερνε να αποκτήσει κάτι πραγματικά πολύτιμο: Μία βάση πελατών και δεδομένα όπως τι τους ενδιαφέρει, ποια είναι η οικονομική τους κατάσταση, που μένουν, τους αριθμούς των πιστωτικών καρτών τους κτλ. Και μετά, θα μπορούσε να τους πουλήσει τα πάντα.

Το Amazon.com βγήκε στον αέρα στις 16 Ιουλίου του 1995. Οι πρώτοι εργαζόμενοι δούλευαν σε γραφεία φτιαγμένα από φτηνές πόρτες και συσκεύαζαν τα βιβλία πεσμένοι στα γόνατα, στο πάτωμα, αφού ο Bezos είχε ξεχάσει να αγοράσει πάγκους εργασίας. Μία μέρα, έχοντας περάσει ώρες γονατισμένος στο πάτωμα, ο επιχειρηματίας γύρισε σε έναν από τους λιγοστούς υπαλλήλους και του είπε: «Πρέπει να πάρουμε επιγονατίδες». «Με κοίταξε σαν να ήμουν από τον Άρη», θυμόταν αργότερα ο Bezos. Και ομολογεί πως όταν ο εργαζόμενος του αντιπρότεινε το προφανές, ότι δηλαδή θα έπρεπε να αγοράσουν τραπέζια, του φάνηκε σαν την πιο έξυπνη ιδέα που είχε ακούσει στη ζωή του.

Με τιμές από 10% έως 30% χαμηλότερες σε σχέση με τα άλλα βιβλιοπωλεία, η Amazon κέρδισε τις πρώτες της παραγγελίες αμέσως μόλις ανέβασε το site της. Στην αρχή, είχε 5-6 παραγγελίες την ημέρα. Ένας από τους προγραμματιστές είχε βάλει τους υπολογιστές να χτυπούν ένα καμπανάκι κάθε φορά που ερχόταν μια νέα παραγγελία. Τις πρώτες μέρες, κάθε χτύπημα γινόταν δεκτό με ενθουσιασμό, αλλά στην πορεία, το καμπανάκι άρχισε να χτυπά αδιάκοπα, και κάπως έτσι εγκαταλείφθηκε.

Όλα αυτά μπορεί να ακούγονται πολύ ερασιτεχνικά σήμερα, αλλά η αλήθεια είναι ότι η Amazon απογειώθηκε από την αρχή. Έως τον Οκτώβριο, είχε φτάσει το ορόσημο των 100 παραγγελιών την ημέρα. Σε λιγότερο από ένα χρόνο, είχε καταφέρει να πουλά 100 βιβλία σε μια ώρα. Και όλα αυτά, σχεδόν χωρίς την παραμικρή διαφήμιση, τουλάχιστον για τον πρώτο χρόνο. Ο Bezos είχε κάνει μόνο μία εξαίρεση: Είχε νοικιάσει αυτοκίνητα με φωτεινές ταμπέλες που κυκλοφορούσαν γύρω από τα καταστήματα της τότε πανίσχυρης αλυσίδας βιβλιοπωλείων Barnes & Noble γράφοντας: «Δεν μπορείς να βρεις εκείνο το βιβλίο που ήθελες; Amazon.com».

Σήμερα, η Amazon αποκαλείται το «μαγαζί που πουλά τα πάντα». Αυτό που ξεκίνησε σαν ένα ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο είναι σήμερα ένα παγκόσμιο σούπερ μάρκετ που ανταγωνίζεται τη Walmart, ένας κατασκευαστής προϊόντων τεχνολογίας που έχει απέναντί του την Apple, ένας διανομέας βίντεο σαν τη Netflix, ένας εκδοτικός οίκος, ένα στούντιο παραγωγών, ένα μανάβικο που κάνει διανομές κατ΄ οίκον και πολλά ακόμα. Μέσα στην πανδημία, έγινε ο μοναδικός σύνδεσμος με τον έξω κόσμο για εκατομμύρια νοικοκυριά.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Ένας δισεκατομμυριούχος, οι Σαουδάραβες και οι γυμνές selfie: Πώς ο Jeff Bezos νίκησε τα ταμπλόιντ

Τζεφ Μπέζος: Η αλήθεια για το ελληνικό επίθετο, τον άγνωστο πατέρα του και το τσίρκο

Τα «νέα ξεκινήματα» του Jeff Bezos: Δώρο… γενεθλίων 500 εκατ. δολαρίων για έναν κροίσο 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News