Life & Arts Δευτέρα 18/10/2021, 17:49 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΕΣΠΟΤΑΚΗΣ
LIFE & ARTS

Το δίδυμο Ρέππας – Παπαθανασίου δημιούργησε το ελληνικό sitcom 

Με την επιστροφή (και την επικράτηση) της ελληνικής μυθοπλασίας στην ελληνική τηλεόραση, βλέπουμε και την επιστροφή δημιουργών που έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα τους στην ιστορία της. Οι δημιουργοί αυτοί επιστρέφουν μετά από χρόνια στην τηλεόραση και μας χαρίζουν κάτι φρέσκο και… διαφορετικό και μας κάνουν να αγαπήσουμε ξανά τις ελληνικές σειρές. Δύο από αυτούς είναι και το συγγραφικό δίδυμο Μιχάλης Ρέππας και Θανάσης Παπαθανασίου. 

Οι δύο δημιουργοί μας έχουν χαρίσει μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες όπως τα “Τρεις Χάριτες” και “Το Δις εξαμαρτείν“, όμως, για χρόνια απείχαν από την τηλεόραση και είχαν επικεντρωθεί σε ταινίες για το σινεμά και σε θεατρικά έργα. Φέτος, φαίνεται να επέστρεψαν δυναμικά με την κωμική σειρά του MEGA, “Συμπεθεροί Απ’ τα Τίρανα“. Η νέα σειρά στην πρεμιέρα της συγκέντρωσε ποσοστό τηλεθέασης 34,8%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, αφήνοντας τα ριάλιτι να την κυνηγάνε. 

Ποιοι είναι ο Μιχάλης Ρέππας και ο Θανάσης Παπαθανασίου; 

to-didymo-reppas-papathanasioy-dimioyrgise-to-elliniko-sitcom0

O Θανάσης Παπαθανασίου γεννήθηκε στην Ορεστιάδα του Έβρου. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου. 

Ο Μιχάλης Ρέππας γεννήθηκε στο Λουτράκι Κορινθίας. Σπούδασε στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου. Παράλληλα εργάζεται και σαν ηθοποιός. 

Οι δύο τους γνωρίστηκαν μετά από προτροπή της Άννας Βαγενά. Η γνωστή ηθοποιός τους ζήτησε να ενώσουν τις δυνάμεις τους για γράψουν κείμενα για την τηλεοπτική εκπομπή της Βαγενά, “Το κανάλι της Βαγγελίτσας”, που θα προβαλλόταν τον χειμώνα του 1987 από την ΕΤ1. 

Μέχρι τότε, οι δύο τους ασχολούνταν ερασιτεχνικά με την συγγραφή κειμένων, ο μεν Θανάσης Παπαθανασίου γράφοντας νούμερα για επιθεωρήσεις, ενώ, ο Μιχάλης Ρέππας γράφοντας και παίζοντας στον θίασο “Τα παιδιά του Εθνικού” που είχε δημιουργηθεί το 1985 από τους άρτι αποφοιτήσαντες ηθοποιούς του Εθνικού θεάτρου. 

Η συνεργασία με την Άννα Βαγενά τους έφερε μεγάλη επιτυχία. Μάλιστα, σε συνέντευξή τους στο popaganda, το συγγραφικό δίδυμο έχει αναφέρει: 

“Έκτοτε είμαστε πάντα μαζί. Τότε όμως δεν είχαμε ιδέα για το τι ζούσαμε. Πως ζούσαμε δηλαδή μια στιγμή ιστορική για τη ζωή μας. Πως γράφαμε τη δική μας ιστορία. Αναδρομικά, το καταλάβαμε. Ούτε καν στις “Χάριτες” δεν το αντιλαμβανόμασταν.” 

Η αναγνώριση και οι “Τρεις Χάριτες” 

Το δίδυμο Ρέππας- Παπαθανασίου, όπως έχει γίνει γνωστό, συνέχισε να εργάζεται μαζί και μετά το τέλος της συνεργασίας με την Βαγενά. Ακολούθησε το πρώτο τους θεατρικό έργο το 1989 με τίτλο “Ροζ Μολότωφ”, ενώ, έγραφαν και διάφορα νούμερα για επιθεωρήσεις. 

Η δουλειά, όμως, που τους έκανε αναγνωρίσιμους σε ένα ευρύ κοινό ήταν η επιτυχημένη κωμική σειρά του MEGA, “Τρεις Χάριτες”. Το σενάριο της σειράς το είχαν, ήδη, απορρίψει η ΕΤ1 και ο ΑΝΤ1. Όμως, το MEGA ανέλαβε να πραγματοποιήσει τη σειρά και έγινε μία από τις πρώτες που θα προβαλλόταν στη νεοσύστατη ελληνική ιδιωτική τηλεόραση. 

Η σειρά έκανε πρεμιέρα τον Φεβρουάριο του 1990 συγκεντρώνοντας ρεκόρ τηλεθέασης από το πρώτο επεισόδιο. Η σειρά “Τρεις Χάριτες” θα διαρκέσει περίπου 3 χρόνια μέχρι το 1992 και ο μέσος όρος τηλεθέασης όλα αυτά τα χρόνια άγγιζε το 56.6%. 

Η σειρά ακολουθούσε τη ζωή των τριών αδερφών Χαρίτου. Η ανύπαντρη μικρότερη κόρη της οικογένειας, η Ειρήνη (Μίνα Αδαμάκη), η μεγαλύτερη και χήρα αδερφή της, η Όλγα (Άννα Παναγιωτοπούλου) και η μεσαία κόρη, Μαρία (Νένα Μεντή), που έπιασε επ’ αυτοφώρω το σύζυγό της με την καλύτερή της φίλη, θα γίνουν αμέσως αγαπητές από τον κόσμο και από τους πιο εμβληματικούς ρόλους της ελληνικής τηλεόρασης. 

Με την πρώτη τους αυτή δουλειά, το συγγραφικό δίδυμο ακολούθησε το φορμάτ του αμερικάνικου sitcom με μισάωρα επεισόδια με αναφορές στην pop κουλτούρα της εποχής και ιστορίες που λύνονταν μέσα σε τριάντα λεπτά. Μάλιστα, κανείς μπορεί να υποστηρίξει πως οι “Χάριτες” αποτέλεσαν το πρώτο ελληνικό sitcom. 

Ακολούθησε το “Δις εξαμαρτείν” 

Η συνεργασία του διδύμου Ρέππα- Παπαθανασίου με το MEGA συνεχίστηκε με τη δεύτερη σειρά του “Το δις εξαμαρτείν”. Η κωμική σειρά έκανε πρεμιέρα το 1993 και σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν η πρώτη δουλειά που επιχείρησε να μεταφέρει στη μικρή οθόνη τη κατάσταση πίσω από τις κάμερες της ελληνικής τηλεόρασης, ενώ ταυτόχρονα, είχε ως βασικό της θέμα της την ταυτόχρονη ερωτική σχέση με δύο άτομα, το οποίο θεωρήθηκε πρωτοπόρο στην ελληνική τηλεόραση. 

Το δίδυμο μας μεταφέρει, τώρα, σε ένα εργασιακό περιβάλλον και μας συστήνει το workplace sitcom (sitcom δουλειάς), όπου οι χαρακτήρες μίας εταιρίας έρχονται σε καθημερινές αντιπαραθέσεις με άξονα τις σχέσεις και τη δουλειά. Και εδώ, βλέπουμε μισάωρα επεισόδια καταστάσεων με αρκετό χιούμορ. Σιγά σιγά, όμως, μπαίνει και το κοινωνικό σχόλιο που θα έρθει να στιγματίσει το έργο του συγγραφικού αυτού διδύμου. 

Η στροφή στο θέατρο και τον κινηματογράφο 

Το 1995 ξεκινούν την θεατρική τους πορεία στα έργα πρόζας, ενώ, από τότε μέχρι και σήμερα, θα ακολουθήσουν πάρα πολλές επιτυχημένες παραστάσεις και δυνατές συνεργασίες με το Εθνικό Θέατρο Ελλάδος. Μερικές από τις θεατρικές τους παραστάσεις που έκαναν μεγάλη επιτυχία είναι τα “Βγάλ’τον υπουργό από την πρίζα”, “Άντρες έτοιμοι για Όλα”, “Μύγα Τσε-Τσέ”, μέχρι και το πιο πρόσφατο θεατρικό τους για το Εθνικό Θέατρο, “Φεγγάρι από Χαρτί”. 

Το 1999 κατακτούν τον Ελληνικό Κινηματογράφο. Η πρώτη τους κινηματογραφική ταινία, “Safe Sex”, κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 1999 και θα γίνει η μεγαλύτερη επιτυχία της χρονιάς. Η ταινία δέχτηκε δριμεία κριτική από τους κριτικούς κινηματογράφους, αλλά αγαπήθηκε από το κοινό όσο καμμιά άλλη και έχει φτάσει να θεωρείται μία από τις πιο cult ταινίες με ένα νεαρότερο κοινό να την ανακαλύπτει μέχρι και σήμερα. Μάλιστα, κατάφερε να κόψει 1.500.000 εισιτήρια σε όλη την Ελλάδα. 

Οι συγγραφείς, μη περιμένοντας την ανταπόκριση και τις κριτικές αυτές, δήλωσαν για την ταινία: 

“Με το «Safe sex» ήθελαν να μας κρεμάσουν στο Σύνταγμα. Τι φταίμε εμείς; Μια ταινία κάναμε, φταίμε εμείς αν έκανε τόσο πολλά εισιτήρια;” 

Το 2001 κάνουν ακόμα μια μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία “Το κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο”. Η ταινία, που αποτελεί μία παρωδία του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, ενώ ταυτόχρονα, αποτίει φόρο τιμής σε αυτόν θα γίνει και αυτή μεγάλη εμπορική επιτυχία. “Το κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο” θα κόψει 500.000 εισιτήρια. 

Η τρίτη ταινία τους όμως, με τίτλο, “Οξυγόνο”, δε θα έχει την ίδια επιτυχία. Το δραματικό θέμα της ταινίας, από ηθοποιούς της τηλεόρασης ταυτισμένους στην συνείδηση των θεατών με την κωμωδία δεν έφερε θεατές στις κινηματογραφικές προβολές παρόλο που οι κριτικοί γενικά αναγνώρισαν ότι πρόκειται για μια ολοκληρωμένη δουλειά. Η τρίτη τους ταινία τιμήθηκε με το βραβείο Βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης το 2003. 

Το 2008 θα κάνουν ακόμα μία ταινία το “Αυστηρώς Κατάλληλο”. Σε αυτή την ταινία δύο Έλληνες νέοι σκηνοθέτες αναζητούν χρηματοδότη για το φιλμ τους “Το Τέλος του Πάθους” και καταλήγουν στον Πανουργιά, βασιλιά του πορνό στη δεκαετία του ’70. Εκείνος σκοπεύει να γυρίσει την ταινία δύο φορές, στα ίδια σκηνικά, μόνο που η μία θα είναι τσόντα. 

Η μεγάλη επιστροφή στην τηλεόραση 

Μετά από 25 χρόνια, το συγγραφικό δίδυμο Ρέππας- Παπαθανασίου επιστρέφει στα τηλεοπτική δρώμενα. Αυτή τη φορά μεταφέρουν το θεατρικό τους έργο, “Συμπεθέροι Απ’ τα Τίρανα”, στην μικρή οθόνη με ένα καστ από γνωστούς και αγαπημένους κωμικούς ηθοποιούς. Στη σειρά πρωταγωνιστούν οι Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Μαρία Λεκάκη, Μιχάλης Ρέππας, Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Πηνελόπη Πιτσούλη, Ελένη Γερασιμίδου και πολλοί άλλοι. 

Από το πρώτο επεισόδιο βλέπουμε ότι οι δύο δημιουργοί είχαν λείψει όλα αυτά τα χρόνια από την τηλεόραση και ελπίζουμε ότι θα τους δούμε να δημιουργούν και άλλες σειρές. Αυτή τη φορά, μας μεταφέρουν στην ελληνική επαρχεία και σχολιάζουν με καυστικό τρόπο την νοοτροπία του Έλληνα, αλλά και, γενικότερα, την κατάσταση που υπάρχει στη χώρα. Πρόκειται για ένα έντονα πολιτικό και κοινωνικό έργο με αστεία που πηγάζουν από τους χαρακτήρες και τις καταστάσεις που έχουμε όλοι δει ή βιώσει στην Ελλάδα. 

Αφήνουν πίσω τους τα στοιχεία του sitcom, όχι όμως της κωμωδίας, και μας χαρίζουν μία φρέσκια και ξεκαρδιστική πρόταση για να μας κρατήσει συντροφιά μέσα στο χειμώνα. Περιμένουμε τα επόμενα επεισόδια, αλλά και τα επόμενα βήματα τους! 

Από όλα τα παραπάνω μπορείς να καταλάβεις γιατί το δίδυμο Ρέππας- Παπαθανασίου αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά συγγραφικά δίδυμα του ελληνικού θεάματος είτε είναι τηλεόραση, είτε είναι σινεμά, είτε είναι θέατρο. 

Πηγή: neolaia.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News