LIFE & ARTS

Η μουσική βιομηχανία επιστρέφει στα μεγάλα κέρδη

Η μουσική βιομηχανία επιστρέφει στα μεγάλα κέρδη

Οι τρόποι που η πανδημία επηρέασε τον κόσμο των τεχνών είναι πολλοί και αρκετά πιο περίπλοκοι από όσα φαίνονται με την πρώτη ματιά. Τα θέατρα έκλεισαν, οι κινηματογραφικές αίθουσες βουβάθηκαν, οι συναυλίες άρχισαν να γίνονται διαδικτυακά, δίχως την παρουσία ζωντανού κοινού. Παρ’ όλα αυτά η μουσική σε παγκόσμιο επίπεδο παρουσιάζει ανάκαμψη. Προσοχή, ανάκαμψη όχι μόνο σε σχέση με τα πανδημικά δεδομένα, αλλά και σε σύγκριση με την οικονομική βύθιση που είχε επέλθει στον κλάδο μέσα στις δύο τελευταίες δεκαετίες. 

Αυτό τουλάχιστον φαίνεται από τις πρόσφατες δηλώσεις του Σερ Λούσιαν Γκρέιντζ, Προέδρου της Universal Music Group, της μεγαλύτερης δηλαδή σύγχρονης δισκογραφικής εταιρείας, με σταρ όπως ο Τζάστιν Μπίμπερ και η Τέιλορ Σουίφτ στο δυναμικό της. Ο όρος «δισκογραφική» βέβαια είναι το 2021 κάπως παραπλανητικός αν όχι παρωχημένος, αφού οι πωλήσεις φυσικών δίσκων CD ή βινυλίου, αποτελούν πλέον ένα σχετικά μικρό ποσοστό του τζίρου εταιρειών όπως η Universal. Αντιθέτως η εκτόξευση της αξίας της στα 45 δις δολάρια και η επερχόμενη δημόσια εγγραφή ύψους 40 δις δολαρίων στο χρηματιστήριο Euronext του Αμστερνταμ -αυτά δήλωσε ο Γκρέιντζ- είναι αποτέλεσμα των τεράστιων κερδών που φέρνουν πια οι υπηρεσίες streaming, καθώς και της διάχυσης των πνευματικών δικαιωμάτων. 

Τα πράγματα είναι απλά: οι δεκάδες διαδικτυακές πλατφόρμες με πρώτη το Youtube, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα «έξυπνα» ηχεία, τα video games κ.ό.κ. είναι γεμάτα από μουσικά κομμάτια, τα δικαιώματα των οποίων πλέον εντοπίζονται με ειδικούς αλγορίθμους και αποδίδονται στους νόμιμους κατόχους τους. Κάπως έτσι οι δισκογραφικές αλλά και οι δημοφιλείς καλλιτέχνες βρίσκονται με υψηλότατα έσοδα, τα οποία μάλιστα δεν προκύπτουν καν από καινούριες δουλειές. 

Είναι ενδεικτικό πως η Universal Music Group, η οποία μια δεκαετία πριν παρουσίαζε τζίρο της τάξης των 4.2 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 507 εκατ. ευρώ, πλέον ετοιμάζεται να ανακοινώσει φέτος 8 δισ. τζίρο και 1.5 δισ. ευρώ αντίστοιχα κέρδη. Μάλιστα φαίνεται πως η πανδημία, που αναφέραμε και στην αρχή, επιτάχυνε τις εξελίξεις, με τις υπηρεσίες streaming να μπαίνουν στο επίκεντρο και να εξελίσσονται ραγδαία προκειμένου να εξυπηρετήσουν την ανάγκη για περιεχόμενο σε κάθε είδους συσκευή και πλατφόρμα. Το τοπίο της επόμενης μέρας είναι πια τελείως διαφορετικό. 

Με πληροφορίες από theguardian.com

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News