LIFE & ARTS

Πότε και πώς γεννιέται ένα αριστούργημα;

Πότε και πώς γεννιέται ένα αριστούργημα;

Πώς μετρά κανείς την καλλιτεχνική επιτυχία; Και κάτι ακόμα πιο προχωρημένο: πώς μπορεί να την προβλέψει ή ακόμα και να προετοιμάσει τις συνθήκες ώστε αυτή να συμβεί; Αυτά τα ενδιαφέροντα ερωτήματα επιχειρούν να προσεγγίσουν Βρετανοί ερευνητές, οι οποίοι χρησιμοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη προκειμένου να δημιουργήσουν μοτίβα «επιτυχίας», αντλώντας πληροφορίες από δεκάδες χιλιάδες παραδείγματα καλλιτεχνών αλλά και επιστημόνων, τόσο εν ζωή όσο και προηγούμενων γενεών. 

Βασικό αντικείμενο της έρευνας αποτελεί ο εντοπισμός των λεγόμενων «καυτών σερί» (hot streak), των περιόδων δηλαδή κατά τις οποίες ένας χαρισματικός άνθρωπος φτάνει στο απόγειο των δημιουργικών του δυνάμεων· επίσης ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη φύση όσων προηγούνται και όσων ακολουθούν μια τέτοια περίοδο. 

Για παράδειγμα παίρνουμε τον Πίτερ Τζάκσον, σκηνοθέτη της εμβληματικής κινηματογραφικής τριλογίας του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών». Η έρευνα δείχνει πως πριν φτάσει στη μεγάλη του επιτυχία, ο Τζάκσον πειραματίστηκε με διάφορα είδη ταινιών, από κωμωδίες φαντασίας μέχρι ένα φιλμ με… μαριονέτες. Αντιθέτως, έπειτα από τον «Αρχοντα» παρέμεινε στις επικού τύπου περιπέτειες όπως ο «Κινγκ Κονγκ» ή η τριλογία του «Χόμπιτ». 

Σύμφωνα με τις συνολικές παρατηρήσεις της έρευνας, το συγκεκριμένο μοτίβο (πειραματισμός-επιτυχία-εμβάθυνση) εμφανίζεται ξανά και ξανά στην πλειονότητα των υπό εξέταση περιπτώσεων. Και το δείγμα δεν είναι μικρό: 2.128 εικαστικοί, ανάμεσα τους ο Τζάκσον Πόλοκ και η Φρίντα Κάλο, 4.337 κινηματογραφικοί σκηνοθέτες και 20.040 επιστήμονες, μεταξύ των οποίων και νομπελίστες, εξετάστηκαν, με τον αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης να λαμβάνει υπόψιν δεκάδες παραμέτρους, από την τιμή που έπιασαν πίνακες σε δημοπρασίες, μέχρι τις βαθμολογίες στο IMDb.

«Περίπου το 90% των ανθρώπων έχουν τουλάχιστον ένα σερί. Αυτό που πρέπει να σκεφτούμε είναι πώς βοηθάμε κάποιον να φτάσει ως εκεί. Πώς δημιουργούμε το κατάλληλο περιβάλλον ώστε να κανείς να καταφέρει το μέγιστο των δυνατοτήτων του», επισήμανε σχετικά ο επικεφαλής της έρευνας, Καθηγητής Ντασούν Γουάνγκ του Πανεπιστημίου Northwestern. Οπως καταλαβαίνει κανείς τα τελικά συμπεράσματα του πρότζεκτ θα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όχι μόνο ακαδημαϊκό, αλλά και χρηστικό ως προς την ανάπτυξη νέων τρόπων διδασκαλίας, ανάδειξης του ατομικού ταλέντου κ.ο.κ.

Με πληροφορίες από theguardian.com

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News