LIFE & ARTS

Ο κλεμμένος ερωτιδέας επιστρέφει στην Πομπηία 

Ενας από τους πιο σημαντικούς και ταυτόχρονα εντυπωσιακούς αρχαιολογικούς χώρους παγκοσμίως είναι αναμφισβήτητα αυτός της Πομπηίας. Η αρχαία ρωμαϊκή πόλη την οποία η στάχτη και η λάβα του Βεζούβιου κάλυψαν πριν σχεδόν δύο χιλιετίες (79 μ.Χ.) για να τη διατηρήσουν σαν ιστορικό θύλακα για την αιωνιότητα, βρέθηκε γεμάτη από καθημερινά τεχνουργήματα, αντικείμενα μεγαλύτερης αξίας, καθώς και πολλά έργα τέχνης. Πιο διάσημες ανάμεσα στα τελευταία είναι οι ζωηρόχρωμες τοιχογραφίες, δείγματα υψηλής πολιτισμικής ανάπτυξης αλλά και αντικείμενα αρχαιοκαπηλίας, που μέσα στις δεκαετίες έχει «ανθίσει» στην γειτονική χώρα, σχεδόν εξίσου με την δική μας.

Πρόσφατα μάλιστα έξι τμήματα από τέτοιες τοιχογραφίες, τα οποία εκτιμάται πως είχαν αφαιρεθεί από τρεις διαφορετικές ρωμαϊκές βίλες της Πομπηίας την δεκαετία του 1970, επέστρεψαν εκεί όπου ανήκουν, χάρη στις έρευνες της ιταλικής αστυνομίας πολιτιστικών μνημείων. Ολα τους εκτιμάται πως ανήκουν στον πρώτο αιώνα μ.Χ., ενώ σε ένα από αυτά απεικονίζεται μια πολύ κομψή μορφή ερωτιδέα που παίζει φλογέρα. Δυο ακόμα φέρουν πάνω τους μορφές γυναικών, η μια πιθανότατα χορεύτρια που κρατά κάποιο είδος δίσκου.

Η αστυνομική έρευνα έδειξε πως τα συγκεκριμένα κομμάτια είχαν αγοραστεί, προφανώς παράνομα, από Αμερικανούς, Ελβετούς και Βρετανούς εμπόρους αρχαιοτήτων κατά την δεκαετία του 1990. Οπως μάλιστα πιστεύουν οι αρχαιολόγοι, κάποια από τα θραύσματα προέρχονται από την βίλα Civita Giuliana, η οποία άρχισε μεν να ανασκάπτεται επισήμως το 2017, ωστόσο, όπως συμβαίνει συχνά, φαίνεται πως οι αρχαιοκάπηλοι είχαν περάσει από εκεί πολύ νωρίτερα. Ο νέος διευθυντής του αρχαιολογικού πάρκου της Πομπηίας, Γκάμπριελ Τσουχτρίγκελ, δήλωσε σχετικά: «Η συνεργασία με τις αρχές ώστε να καταπολεμήσουμε τις παράτυπες ανασκαφές και την παράνομη διακίνηση αρχαιολογικών ευρημάτων πρόκειται να συνεχιστεί εντατικά και στο μέλλον».

Με πληροφορίες από theguardian.com

Money Review