LIFE & ARTS

Η καρδιά του Καρόλου Ντίκενς

Είχε ο Τσαρλς Ντίκενς εξωσυζυγική σχέση με την 17χρονη… κουνιάδα του; Κι αν ναι, πως ο ξαφνικός της θάνατος επηρέασε το έργο του; Σε αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει το Μουσείο Καρόλου Ντίκενς, στο Λονδίνο, με μια επερχόμενη έκθεση, στην οποία κεντρικό ρόλο έχουν δύο πολύ προσωπικά αντικείμενα: πρόκειται για ένα ζευγάρι μενταγιόν -το ένα σε σχήμα καρδιάς- τα οποία περιέχουν μια τούφα από τα μαλλιά του συγγραφέα και μια από εκείνα της αδελφής της γυναίκας του, Μαίρη Χόγκαρθ, αντίστοιχα.

Παρ’ όλο πάντως που δυο τέτοια αντικείμενα θα μπορούσαν πράγματι να υποδεικνύουν έναν κρυφό έρωτα, η διευθύντρια του μουσείου, Λουίζα Πράις, έχει μια διαφορετική ερμηνεία, η οποία κρύβει πίσω της και μια τραγική ιστορία. «Αρχικά είμαστε εξαιρετικά χαρούμενοι που θα εκθέσουμε για πρώτη φορά αυτά τα προηγουμένως αδημοσίευτα κομμάτια, τα οποία αποκτήσαμε τον περασμένο χρόνο. Τα συγκεκριμένα αφηγούνται μια ιστορία που είχε άμεση επιρροή σε τουλάχιστον ένα από τα καλύτερα έργα του Ντίκενς, τον «Ολιβερ Τουίστ», το οποίο εκείνος έγραφε όταν η κουνιάδα του πέθανε ξαφνικά», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Στην πραγματικότητα η Μαίρη και η Κάθριν (η σύζυγος δηλαδή του Ντίκενς) ήταν τρομερά αγαπημένες αδελφές και μετά τον γάμο της δεύτερης με τον συγγραφέα, οι τρεις τους είχαν γίνει σχεδόν αχώριστοι. Ωσπου μια αποφράδα μέρα, γυρνώντας από μια παράσταση έργου του Ντίκενς στο Γουέστ Εντ, η Μαίρη κατέρρευσε ξαφνικά και την επόμενη μέρα πέθανε μόλις στα 17 της χρόνια. Ο θάνατός της αποδόθηκε τότε σε καρδιακή ανεπάρκεια, ωστόσο σήμερα εκτιμάται ως πιθανότερο ένα ανεύρυσμα ή κάποιο εγκεφαλικό επεισόδιο.

Σε κάθε περίπτωση το γεγονός σόκαρε βαθιά τον συγγραφέα, ο οποίος σαν πρώτο φόρο τιμής, ενσωμάτωσε στον «Ολιβερ Τουίστ» τον χαρακτήρα της Ρόουζ Μέιλι, μιας νεαρής κοπέλας που αρρωσταίνει βαριά, ωστόσο αργότερα αναρρώνει, σε αντίθεση με την πρόωρα χαμένη Μαίρη Χόγκαρθ. Το δε μενταγιόν με τα μαλλιά της δόθηκε μετά τον θάνατό της στον Ντίκενς από την έτερη αδελφή της, Τζορτζίνα.

Οσο για την εκτίμηση πως ο συγγραφέας ίσως παντρεύτηκε την… λάθος αδελφή, αφού ήταν ερωτευμένος με την άλλη, η κα. Πράις θεωρεί πως είναι μάλλον εκ του προχείρου: «Μπορεί να μοιάζει κάπως αλλόκοτο, όμως αυτό ισχύει μόνο από την δική μας σκοπιά. Σύμφωνα με την οπτική της Βικτοριανής εποχής, το δώρο των μενταγιόν και αυτός ο βαθμός στοργής αντιπροσώπευε βασικά έναν στενό οικογενειακό δεσμό. 

Με πληροφορίες από theguardian.com

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News