LIFE & ARTS

O «Απόστρατος» επιστρέφει και δεν χάνεται

Σε μια κινηματογραφική σεζόν, η οποία για το ελληνικό σινεμά αποδείχθηκε απροσδόκητα παραγωγική, τουλάχιστον με ποιοτικά κριτήρια, είχαμε την ατυχία οι συνθήκες να μην μας επιτρέψουν να απολαύσουμε τις ταινίες όσο θα θέλαμε στη μεγάλη οθόνη. Εδώ που τα λέμε ούτε και στην μικρή, αφού τα ελληνικά φιλμ δεν είναι από αυτά που κυκλοφορούν εύκολα σε Διαδίκτυο, πλατφόρμες κ.ο.κ. Κι αυτό πάντως -πάλι λόγω συνθηκών- έχει αρχίσει να αλλάζει, όπως αποδεικνύει και η κυκλοφορία του πολύ αξιόλογου «Απόστρατου» του Ζαχαρία Μαυροειδή, από αύριο και μέχρι 31 Μαρτίου, μέσω του viva.gr.

Ο Αρης (Μιχάλης Σαράντης) είναι ένας τυπικός τριαντάρης της κρίσης: μορφωμένος, ταξιδεμένος, μαθημένος στην άνετη ζωή των προαστίων, ο οποίος ωστόσο αδυνατεί να γίνει οικονομικά ανεξάρτητος. Κάπως έτσι καταλήγει να μετακομίσει στο επί χρόνια κλειστό σπίτι του εκλιπόντος παππού του, στου Παπάγου, παρέα με το στοκ των μηχανών εσπρέσο, που μάταια προσπαθεί να εμπορευθεί. Εκεί στην ήσυχη –στα όρια της βαρεμάρας– συνοικία των στρατιωτικών θα έρθει σε επαφή με γνωστούς από τα παιδικά του χρόνια, εξίσου βαλτωμένους με τον ίδιο, καθώς και με ιστορίες από το παρελθόν του αξιωματικού παππού. Βασικός αφηγητής ο ηλικιωμένος Βάσσος, γείτονας και παλιός φίλος του τελευταίου, παραδόξως κομμουνιστής.

Ο Μαυροειδής μας εισάγει έξυπνα στη «ζώνη του λυκόφωτος» του Παπάγου, προκειμένου να δημιουργήσει τις απαραίτητες συνθήκες ώστε να εμφανιστούν τα φαντάσματα του παρελθόντος. Ο Αρης, ο οποίος είναι ολοφάνερα αδιάφορος για τη σημερινή πολιτική, ανακαλύπτει τη ζωή του προγόνου του και με έναν ιδιαίτερο τρόπο σταδιακά ταυτίζεται μαζί του· παράλληλα η σχέση του με τον Βάσσο του δίνει μιαν άλλη οπτική. Οταν αυτά τα δύο θα συγκρουστούν μεταξύ τους, ο νεαρός θα βρεθεί με ένα φορτίο που του προκαλεί μια πρωτόγνωρη αμηχανία.

Νέοι άνθρωποι, οι οποίοι ταλαντεύονται συχνά ανάμεσα σε όσα τους κρατούν εδώ και στην προοπτική φυγής στο εξωτερικό, ανακαλύπτουν πως οι «αποσκευές» του παρελθόντος –εδώ του Εμφυλίου–, είτε αληθινές είτε κατασκευασμένες, καθορίζουν ακόμη ζωές και συμπεριφορές. Συλλογικά και ατομικά τραύματα μεταφέρονται μέσα στις δεκαετίες, αποζητώντας τη λύτρωση όχι όμως και τη λήθη. Μια αρετή της ταινίας του Μαυροειδή είναι πως δεν υπερφορτώνει με δραματικό βάρος το σενάριό του. Αντιθέτως, εκεί υπάρχει αρκετό χιούμορ και ευφάνταστοι συμβολισμοί που βοηθούν τον θεατή να μπει στο κλίμα και να παρακολουθήσει με ενδιαφέρον ώς το τέλος. Ο Μιχάλης Σαράντης τα καταφέρνει καλά στον ρόλο του Αρη, όπως και ο Θανάσης Παπαγεωργίου στον ρόλο του Βάσσου. Το τάβλι που παίζουν οι δυο τους μοιάζει, αν όχι με καθυστερημένη συμφιλίωση, τουλάχιστον με παραδοχή πως η μόνη δύναμη μεγαλύτερη από την Ιστορία είναι η ανθρωπιά.

Η ταινία θα προβάλλεται σε συγκεκριμένες ώρες: 00.00, 03.00, 06.00, 08.00, 11.00, 18.00 και 21.00. Ωστόσο ο θεατής θα έχει περιθώριο να την δει για άλλες τέσσερις ώρες μετά την ώρα έναρξης .

Money Review