LIFE & ARTS

Η σύγχρονη «ζούγκλα» των μουσικών δικαιωμάτων

Πηγή φωτό: rollingstone.com

Ενα πολύ ενδιαφέρον, όσο και αποκαλυπτικό για τις πρακτικές που εφαρμόζονται σήμερα στην μουσική βιομηχανία, θέμα δημοσίευσε πρόσφατα στην ιστοσελίδα του το αμερικανικό RollingStone. Το μακροσκελέστατο ρεπορτάζ μπορεί σε μεγάλο βαθμό να συνοψιστεί σε μια ιστορία: είναι αυτή του Κέιλεμπ Χερν, ενός εικοσάχρονου μουσικού από την Βόρεια Καρολίνα, οποίος τον περασμένο Νοέμβριο πήρε μια πρώτη γεύση επιτυχίας με ένα τραγούδι του. Το «Always Be» ήταν μια συγκινητική μπαλάντα, βασισμένη σε προσωπική τραυματική εμπειρία του Χερν, η οποία μουσικά πάτησε πάνω σε έναν από τους «έτοιμους» ρυθμούς πιάνου που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο. Στο γνήσιο πνεύμα της εποχής, η πρώτη ερμηνεία του κομματιού δημοσιεύτηκε στην πλατφόρμα του TikTok, αποσπώντας πολύ θετικά σχόλια, εκατομμύρια views, αλλά και την προσοχή του Τζάστιν Γκόλντμαν.

Ο τελευταίος τρέχει την εταιρεία ’94 Sounds, η οποία σύντομα εντόπισε και αγόρασε τον «πιασάρικο» ρυθμό πίσω από το κομμάτι του Χερν, δίχως φυσικά εκείνος να το γνωρίζει. Στη συνέχεια ξεκίνησε η διαπραγμάτευση: ο Γκόλντμαν προσπάθησε να πείσει τον καλλιτέχνη να συνεργαστούν όμως εκείνος αρνήθηκε και δημοσίευσε μια καινούρια εκδοχή του κομματιού με άλλη μουσική υπόκρουση. Και αυτή έγινε πολύ δημοφιλής. Σε επίπεδο περιουσιακών στοιχείων ωστόσο κανείς δεν γνωρίζει πιο είναι το πολυτιμότερο.

Για να το πούμε απλά: στο σύγχρονο μουσικό τοπίο, όπου χιλιάδες ερμηνευτές, ιδιαίτερα του χιπ-χοπ και της R’n’B, χρησιμοποιούν έτοιμες μελωδίες που βρίσκουν σε εφαρμογές όπως για παράδειγμα το δημοφιλές BeatStars, το πεδίο των πνευματικών δικαιωμάτων γίνεται πραγματική ζούγκλα. Αν ο λιγότερο ή περισσότερο γνωστός καλλιτέχνης δεν έχει φροντίσει να αγοράσει τα δικαιώματα του συγκεκριμένου beat -και έτσι συχνά συμβαίνει- αυτά μπορεί να καταλήξουν στο οποιοδήποτε «αρπακτικό» περιμένει τσεκάροντας απλώς τις τάσεις. Κάπως έτσι ένας νέος ερμηνευτής μετατρέπεται ουσιαστικά σε «πειραματόζωο» και στη συνέχεια βλέπει την μουσική πίσω από το κομμάτι του να χρησιμοποιείται αλλού με ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία, μη μπορώντας να κάνει τίποτα για αυτό.

Τα σύγχρονα μέσα όπως το Youtube, το TikTok και όλα τα υπόλοιπα, έχουν σίγουρα δώσει την δυνατότητα σε πολλούς επίδοξους μουσικούς, συχνά αξιόλογους, να συστήσουν τις δημιουργίες τους στον κόσμο, δίχως να χρειάζεται η μεσολάβηση δισκογραφικών, μάνατζερ ή άλλων «φίλτρων». Από την άλλη όλη αυτή τη εύκολη έκθεση κρύβει και τους δικούς της κινδύνους. 
 
Με πληροφορίες από το RollingStone

Money Review