LIFE & ARTS

Η γυναικεία ματιά κερδίζει έδαφος στο σινεμά

Φωτ: vox.com

Η αλήθεια είναι πως η κεντρική βιομηχανία του κινηματογράφου κάνει τα τελευταία χρόνια σοβαρή προσπάθεια να αλλάξει προς ένα μοντέλο που προωθεί την ισότητα ευκαιριών στον επαγγελματικό χώρο. Τόσο σε επίπεδο φυλής όσο και φύλου, το Χόλιγουντ αποτελούσε επί δεκαετίες άπαρτο «κάστρο», με τις γυναίκες (γενικώς) και τους ανθρώπους που ανήκαν σε μειονότητες να επιλέγονται μόνο σε συγκεκριμένους ρόλους, μακριά από τις δημιουργικές κεφαλές των μεγάλων παραγωγών. Αυτό ωστόσο έχει ξεκινήσει, έστω και αργά, να αλλάζει. Όπως καταδεικνύει πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο, το 16% των σκηνοθετών που τέθηκαν επικεφαλής στις 100 πιο εμπορικές ταινίες του 2020 ήταν γυναίκες.

Το ποσοστό αυτό ίσως φαντάζει ακόμα μικρό, όμως αποτελεί πρόοδο σε σχέση με το 12% του 2019 και σίγουρα εκτόξευση συγκριτικά με το μόλις 4% του 2018. Πριν λίγες ημέρες, ανήμερα τα Χριστούγεννα, κυκλοφόρησε στα σινεμά και διαδικτυακά το πολυαναμενόμενο «Wonder Woman 1984», δίνοντας πνοή ζωής στο αραχνιασμένο box office της χρονιάς που μόλις τελείωσε· η σκηνοθέτις του, Πάτι Τζένκινς, είναι αυτή τη στιγμή από τα πιο «καυτά» ονόματα στο Χόλιγουντ.

i-gynaikeia-matia-kerdizei-edafos-sto-sinema0

Το ίδιο συμβαίνει και με την Κλόε Ζάο, η οποία από πολλούς θεωρείται πρώτο οσκαρικό φαβορί με το βραβευμένο στη Βενετία «Nomadland». Η ίδια έχει σκηνοθετήσει ακόμα το υπερηρωικό «The Eternals», το οποίο θα έρθει στις αίθουσες μέσα στο 2021, ενώ στο άρμα της Marvel είναι και η Κέιτ Σόρτλαντ με την επίσης αναμενόμενη «Black Widow».

Όλα αυτά δείχνουν πως η πίεση που ασκείται τα τελευταία χρόνια προς τα μεγάλα στούντιο για περισσότερη ισότητα μάλλον αποδίδει καρπούς. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει αρκετός δρόμος να διανυθεί ακόμα. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 2020 το 21% όλων των σκηνοθετών, σεναριογράφων, παραγωγών, μοντέρ και διευθυντών φωτογραφίας των πιο εμπορικών ταινιών, ήταν γυναίκες. Το ποσοστό είναι 2% χαμηλότερο όσον αφορά την τηλεόραση και τις διαδικτυακές πλατφόρμες.

Το κλειδί ωστόσο είναι ξεκάθαρα η σκηνοθεσία. Η έρευνα υποδεικνύει πως όταν στο τιμόνι ενός φιλμ βρίσκεται γυναίκα, τότε οι πιθανότητες να τοποθετηθούν άτομα του ίδιου φύλου και σε άλλες θέσεις-κλειδιά, ανεβαίνουν κατακόρυφα. Και προφανώς όσα παρατηρούμε παραπάνω δεν πρέπει να μένουν σε επίπεδο συμβολισμού· αντιθέτως η ισότητα εφαρμόζεται στην πράξη με την ίση μεταχείριση του ταλέντου, ανεξαρτήτως του φύλου που κάθε φορά το αντιπροσωπεύει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News