Green Economy Τετάρτη 19/10/2022, 08:57
GREEN ECONOMY

«Ξεπαγώνει» το σχέδιο της υπόγειας αποθήκης αερίου στην Καβάλα

«Ξεπαγώνει» το σχέδιο της υπόγειας αποθήκης αερίου στην Καβάλα

Παρέμβαση που να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του project υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη νότια Καβάλα, ώστε να βγει από τον «πάγο» και να προχωρήσει η διαδικασία της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών, δρομολογεί η κυβέρνηση.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής, δρομολογεί διαδικασίες για έγκριση κρατικής ενίσχυσης από την Κομισιόν προκειμένου το έργο να χρηματοδοτηθεί κατά ένα ποσοστό από εθνικά ή κοινοτικά κονδύλια ως αποθήκη στρατηγικών αποθεμάτων φυσικού αερίου. Αρμόδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι η Κομισιόν δύσκολα θα αρνηθεί την έγκριση στις παρούσες συνθήκες της ενεργειακής κρίσης, δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα να κρατάει τα υποχρεωτικά βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού στρατηγικά αποθέματα για τη χειμερινή περίοδο στην Ιταλία.

Τη χρησιμότητα της αποθήκης της Καβάλας στην τρέχουσα κρίση, εάν υπήρχε και λειτουργούσε, αναγνωρίζει με δηλώσεις του στην «Κ» ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας, στον οποίο η πλευρά των επενδυτών καταλογίζει την ευθύνη για το «πάγωμα» του έργου. Εξηγεί, ωστόσο, ότι εφόσον αυτό δεν είχε δρομολογηθεί εδώ και χρόνια και η απουσία εγχώριας αποθήκης υποκαθίσταται εν μέρει από την πλωτή μονάδα αποθήκευσης της Ρεβυθούσας και την υποχρέωση αποθήκευσης σε αυτήν και σε γειτονικές χώρες, κάτι που μεταφράζεται σε σχετικά υψηλό κόστος για την ασφάλεια εφοδιασμού κατά την τρέχουσα κρίση, «θα πρέπει να αποφασίσουμε αν οι καταναλωτές ή η πολιτεία θα επιβαρυνθούν για ένα ακριβό έργο, του οποίου η αναγκαιότητα μετά το 2030 θα πρέπει να συμβαδίζει με τον μακροχρόνιο σχεδιασμό».

Την απάντηση σε αυτό θα πρέπει να δώσει η πολιτεία, σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα, ο οποίος τονίζει ότι η ΡΑΕ σε σχέση με την επιβάρυνση των καταναλωτών κατέληξε σε μια τεκμηριωμένη λύση, που προσδιορίζει ένα λελογισμένο βάρος στον καταναλωτή που εκτιμήθηκε τεχνοκρατικά.

Η ΡΑΕ με απόφασή της μέσα στον Ιούνιο προσδιόρισε στο 50% το ποσοστό του κόστους της επένδυσης που θα πρέπει να περάσει στους καταναλωτές φυσικού αερίου, με μέγιστο ποσό ανάκτησης τα 160 εκατ. ευρώ από τα 314 εκατ. που εκτιμάται το κόστος του έργου. Η ΡΑΕ δεν εγκρίνει επίσης τα συνοδά έργα που προτείνει ο ΔΕΣΦΑ, τα οποία βάσει μελέτης προσδιορίζει στα 420 εκατ. ευρώ και θεωρεί απαραίτητα όχι μόνο για τη λειτουργία της αποθήκης Καβάλας αλλά και για την ενίσχυση του συστήματος. Η πλευρά των επενδυτών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean) στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ πρότεινε ένα ποσοστό που να εγγυάται τη βιωσιμότητα του έργου πολύ κοντά στο 100%, επικαλούμενη και το αρχικό ποσοστό 95% που είχε οριστεί για τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.

Αποτέλεσμα αυτού ήταν το ΤΑΙΠΕΔ να μεταθέτει συνεχώς τις προθεσμίες κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών, με τελευταία αορίστως για το φθινόπωρο, αναμένοντας ουσιαστικά μια λύση που θα καταστήσει τον διαγωνισμό αποτελεσματικό, αφού οι υποψήφιοι επενδυτές έχουν κάνει σαφές ατύπως ότι η απόφαση της ΡΑΕ δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του έργου.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News