Green Economy Δευτέρα 10/10/2022, 13:22
ΕΡΕΥΝΑ

Οι αεροπορικές σας παραπλανούν: «Καμπανάκι» για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Οι αεροπορικές σας παραπλανούν: «Καμπανάκι» για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Οι κορυφαίες αεροπορικές της Ευρώπης παραπλανούν τους επιβάτες υποστηρίζοντας ότι οι πτήσεις έχουν μικρότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο, όπως καταλήγει νέα έρευνα της ΜΚΟ Carbon Market Watch.

Εκτός της περιόδου των σκληρών lockdown, οι ρύποι από τον κλάδο της αεροπλοΐας αυξάνονται σταθερά τις τελευταίες δύο δεκαετίες και εάν δεν περιοριστούν θα μπορούσαν να τριπλασιαστούν μέχρι το 2050. Σε παγκόσμια κλίμακα, ο τομέας παράγει σχεδόν ένα δισ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, αγγίζοντας τα επίπεδα της Ιαπωνίας, της τρίτης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου.

Σύμφωνα με την Carbon Market Watch, οι αεροπορικές προωθούν τις εταιρικές τους επενδύσεις και ενθαρρύνουν τους επιβάτες να αγοράσουν αντισταθμίσεις έμμεσου κόστους των εκπομπών, οι οποίες όμως όταν δίνονται σε εθελοντική βάση από τους αερομεταφορείς δεν μπορούν να διασφαλίσουν την μείωση των ρύπων σε άλλους τομείς του κλάδου.

Τα πορίσματα της έρευνας βασίζονται σε μία έρευνα της εταιρείας Öko-Institut, η οποία αξιολόγησε την κλίμακα και την ποιότητα των πολιτικών μείωσης των εκπομπών ρύπων από τον Μάιο μέχρι τον Ιούλιο στις οκτώ μεγαλύτερες αεροπορικές της Ευρώπης. Αυτές οι αεροπορικές, Air France, British Airways, Easyjet, KLM, Lufthansa, Ryanair, SAS and Wizz Air, συνολικά παρήγαγαν τουλάχιστον το ήμισυ των εκπομπών στον τομέα της αεροπλοΐας το 2019.

Η έρευνα εντόπισε ότι σχεδόν όλες οι αεροπορικές βασίζονται σε αντισταθμίσεις από φθηνά προγράμματα δασοκομίας σε αναπτυσσόμενες χώρες, τα οποία μακροπρόθεσμα έχουν αβέβαιο αποτέλεσμα. Τα δέντρα ενδέχεται να καούν, να πεθάνουν ή να κοπούν στην περίπτωση που αλλάξουν οι πολιτικές και ίσως να μην υπάρχουν για αρκετό καιρό, ώστε πράγματι να αντισταθμίσουν τους ρύπους που εκλύουν οι πτήσεις.

Η Carbon Market Watch κατέληξε πως η Ε.Ε. θα πρέπει να διευρύνει την εφαρμογή του συστήματος εμπορίας ρύπων, ώστε να καλύπτει όλες τις πτήσεις που αναχωρούν και φτάνουν στον ευρωπαϊκό οικονομικό χώρο, καθώς μέχρι στιγμής καλύπτει μόνο όσες πραγματοποιούνται εντός αυτού. Επίσης προτείνει την «ξεκάθαρη και πλήρη» δημοσίευση των στοιχείων σχετικά με τα προγράμματα αντισταθμίσεων από τις αεροπορικές, την κατάργηση των παραπλανητικών διαφημίσεων και την έκδοση μελλοντικών σχεδίων για περαιτέρω περιβαλλοντικές δράσεις.

Τι λένε οι αεροπορικές

Από την πλευρά της η EasyJet στήριξε τις περιβαλλοντικές της δράσεις: «Η EasyJet κάνει πραγματικά και σημαντικά βήματα προς την απομάκρυνση του άνθρακα από τις λειτουργίες μας, όπως φάνηκε πρόσφατα και από το σχέδιο για μηδενικές εκπομπές που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα και σκιαγραφεί πώς μπορούμε να φτάσουμε στις μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050 μέσω ενός συνδυασμού ανανέωσης του στόλου, βελτίωσης της απόδοσης των λειτουργιών, βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, τεχνολογίας μηδενικού άνθρακα και αφαίρεσης του άνθρακα».

Η EasyJet και η Ryanair συμφώνησαν με την Carbon Market Watch στην πρόταση για θέσπιση καθολικού κανονιστικού προγράμματος, που θα έπρεπε να περιλαμβάνει όλες τις πτήσεις που φτάνουν ή αναχωρούν από την Ευρώπη. «Αυτό σημαίνει ότι οι πλουσιότεροι επιβάτες, στις πιο ρυπογόνες μεγάλες πτήσεις, θα πληρώνουν επιτέλους ό,τι τους αναλογεί με βάση το σύστημα εμπορίας ρύπων», δήλωσε η Ryanair.

Η British Airways και η Air France δήλωσαν ότι εστιάζουν στην αφαίρεση των ρύπων από τις κοντινές και τις μακρινές πτήσεις, αλλά και σε μέτρα ενεργειακής αποδοτικότητας, λέγοντας ότι οι αντισταθμίσεις είναι μόνο συμπληρωματικές. «Η προτεραιότητα της Air France είναι να μειώσει τις εκπομπές αέριων ρύπων όσο το δυνατόν γρηγορότερα, ιδίως όσους εκλύονται άμεσα από τις λειτουργίες μας. Τα μέτρα των αντισταθμίσεων έρχονται συμπληρωματικά», δήλωσε η εταιρεία.

Η KLM υποστήριξε: «Όλοι κάνουμε προσπάθειες ώστε να διασφαλίσουμε ότι αυτό πραγματοποιείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στην KLM δεν χρησιμοποιούμε πια τον όρο μηδενικές εκπομπές και έχουν εξηγήσει το προϊόν των αντισταθμίσεων και των βιώσιμων καυσίμων, διότι πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να είμαστε διαφανείς σε ό,τι αφορά τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των πτήσεων».

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Διαβάστε επίσης:

Η πτώση ενός γίγαντα: Χάος σε ένα από τα κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης

«Δόλωμα» για τους τουρίστες: Η πόλη που χαρίζει 500.000 αεροπορικά εισιτήρια

Yπνοτουρισμός: Τι είναι και πού θα τον βρείτε

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News