Green Economy Δευτέρα 14/12/2020, 19:34
GREEN ECONOMY

Το παράδειγμα των «πράσινων» ΜΜΜ του Γκέτεμποργκ

Το παράδειγμα των «πράσινων» ΜΜΜ του Γκέτεμποργκ

Μπορούν οι δημόσιες μεταφορές να ηγηθούν της προσπάθειας για στροφή προς μια πιο «πράσινη» ζωή; Αν λάβουμε υπόψη το παράδειγμα του Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, η απάντηση είναι σίγουρα καταφατική.

Η σκανδιναβική πόλη θεωρείται από τους πρωτοπόρους των πράσινων μετακινήσεων και των πράσινων μεταφορών. Το 2011, πολύ πριν από την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη, οι δημοτικές αρχές ξεκίνησαν ένα μεγαλόπνοο project, το οποίο θα ολοκληρωθεί το 2030.

Στόχος η πλήρης αντικατάσταση του υφιστάμενου στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς με plug-in υβριδικά λεωφορεία, τα οποία θα φορτίζονται στους τερματικούς σταθμούς των λεωφορείων.

Φυσικά, όπως παραδέχθηκε ο Ρόγκερ Βανχμπέργκ, αντιπρόεδρος της Αρχής Δημόσιων Μεταφορών του Γκέτεμποργκ, ο οποίος μίλησε στο 6ο Business Forum Ελλάδας – Σουηδίας, με κεντρικό θέμα τις βιώσιμες δημόσιες μεταφορές, δεν ήταν όλα εξ αρχής ρόδινα.

Αναφέρθηκε, χαρακτηριστικά, στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετώπισαν κατά τον εξηλεκτρισμό των δημόσιων μεταφορών, όπως οι μεγάλες υποδομές που απαιτούνται, η διαθέσιμη ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο, καθώς και η θέση των αμαξοστασίων.

Το πρώτο όφελος 

Όμως, παρά τις πρώτες δυσκολίες, πολύ γρήγορα ήρθαν και τα πρώτα οφέλη.

«Ξεκινήσαμε από μία υφιστάμενη διαδρομή, οκτώ χιλιομέτρων, με μεγάλες ανηφόρες και κατηφόρες και στα δύο άκρα της διαδρομής δοκιμαστικά με τρία plug-in υβριδικά και σταθμούς φόρτισης στους δύο τερματικούς σταθμούς» επεσήμανε, μεταξύ άλλων.

Ένα από τα πρώτα οφέλη αυτής της κίνησης ήταν η μείωση του θορύβου, κάτι το οποίο έγινε αμέσως αισθητό από τους κατοίκους της πόλης.

Στη συνέχεια, όπως πρόσθεσε, δημιουργήθηκε μια νέα γραμμή, πλήρως ηλεκτρική, με επτά υβριδικά, ηλεκτρικά υβριδικά, και τρία αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία. Η γραμμή αυτή είχε τόσο μεγάλη επιτυχία, καθώς η ικανοποίηση του επιβατικού κοινού έφθασε το 100%.

«Ο κόσμος είχε την αίσθηση πως συμμετείχε σε κάτι νέο, κάτι πολύ ελκυστικό και κάτι καλό για την κοινωνία» σχολίασε, στο ίδιο πλαίσιο, ο Βανχμπέργκ.

Οι προκλήσεις του εξηλεκτρισμού

Οι μεγάλες προκλήσεις στην προσπάθεια εξηλεκτρισμού των δημόσιων μεταφορών, σύμφωνα με την εμπειρία του, είναι οι μεγάλες υποδομές και η διαθέσιμη ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο, καθώς χωρίς αυτήν χρειάζεται πολύς χρόνος για να διορθωθεί το πρόβλημα. 

Στην περίπτωση της Δυτικής Σουηδίας, μπορεί το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας να ήταν πολύ καλό, αλλά μεγάλη πρόκληση αποτέλεσε η θέση των αμαξοστασίων, ώστε να μην μετακινούνται τα λεωφορεία άδεια, όπως και η δυνατότητα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα αμαξοστάσια.  

«Είναι σημαντικό να μην υποτιμήσει κανείς αυτές τις προκλήσεις, γιατί είναι αρκετά μεγάλες και θα χρειαστεί να αντιμετωπιστούν όλες, μία προς μία» κατέληξε ο Σουηδός ειδικός. 

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News