Green Economy Δευτέρα 1/11/2021, 20:45
GREEN ECONOMY

Δανία, ΗΠΑ και 12 ακόμη χώρες ζητούν μηδενικούς ρύπους από την παγκόσμια ναυτιλία έως το 2050

Δανία, ΗΠΑ και 12 ακόμη χώρες ζητούν μηδενικούς ρύπους από την παγκόσμια ναυτιλία έως το 2050

Δανία, Ηνωμένες Πολιτείες και 12 ακόμη χώρες υποστήριξαν τη Δευτέρα έναν στόχο μείωσης των εκπομπών ρύπων στο μηδέν έως το 2050 από τον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα. 

Η πρωτοβουλία αυτή, με επικεφαλής τη Δανία που ανακοινώθηκε στο περιθώριο της συνόδου κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα COP26 στη Γλασκώβη της Σκωτίας, έχει ως στόχο να κερδίσει την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη υποστήριξη μεταξύ των χωρών προκειμένου να τεθεί η πρόταση αυτή στο Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO), ο οποίος εξετάζει νέα μέτρα μείωσης των εκπομπών έως την προθεσμία του 2023.

«Προτρέπουμε τον ΙΜΟ να αναλάβει δράση για να θέσει φιλόδοξους στόχους και να επιτύχει μία ναυτιλία μηδενικών εκπομπών ρύπων έως το 2050», δήλωσε η πρωθυπουργός της Δανίας Μέτε Φρεντέρικσεν. «Η ναυτιλία με ουδετερότητα στις εκπομπές ρύπων είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη του στόχου μας για την κλιματική αλλαγή», είπε χαρακτηριστικά.  

Βέλγιο, Βρετανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ονδούρα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Νήσοι Μάρσαλ, Νορβηγία, Παναμάς και Σουηδία υπέγραψαν επίσης τη διακήρυξη για το ναυτιλιακό τομέα.

Η διακήρυξη αυτή δεσμεύει τις χώρες να «εργαστούν στο πλαίσιο του ΙΜΟ για να υιοθετήσουν αυτό το στόχο αρχικά για το 2030 και το 2040, ανοίγοντας το δρόμο για τον κλάδο για την πλήρη απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050. Ο ΙΜΟ καθορίζει τους κανονισμούς για τη ναυτιλία μέσω των 175 χωρών μελών του και στοχεύει στη λήψη αποφάσεων μέσω συναίνεσης.

Χώρες με ισχυρή ναυτιλία, όπως Ελλάδα και Ιαπωνία, δεν έχουν υπογράψει τη διακήρυξη. 

Το 2018 ο ΙΜΟ υιοθέτησε έναν στόχο να μειώσει κατά το ήμισυ τις διεθνείς εκπομπές από τη ναυτιλία έως το 2050 από τα επίπεδα του 2008. Ωστόσο, εξακολουθεί να υπολείπεται από την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου για να μπορέσει να συμβάλει στις μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050, που θεωρείται αναγκαίος για να αποφευχθούν οι καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με τους επιστήμονες. 

Με περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να μεταφέρεται δια θαλάσσης, η ναυτιλία ευθύνεται για σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Η απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις για να αυξηθεί η παραγωγή πράσινων καυσίμων και να κατασκευαστούν πλοία που θα κινούνται με καθαρότερα καύσιμα εντός της δεκαετίας. 

Η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, η Maersk της Δανίας, σχεδιάζει να λειτουργήσει το πρώτο της πλοίο με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα το 2023 χρησιμοποιώντας πράσινη μεθανόλη που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές.

Μάλιστα, ορισμένες χώρες προχωρούν σε αυστηρότερες πολιτικές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών εξετάζει πρόταση να συμμετάσχει και η ναυτιλία στην αγορά εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων της ΕΕ, αναγκάζοντας τους πλοιοκτήτες να πληρώνουν προμήθεια όταν ρυπαίνουν.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News