GREEN ECONOMY

ΔΕΣΦΑ: Μείωση τιμολογίων 17%-24% για το 2022

Δεκαετές επενδυτικό πρόγραμμα 540 εκατ. ευρώ με έμφαση στην ενεργειακή μετάβαση

ΔΕΣΦΑ

Τη  μείωση των τιμολογίων χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου κατά 17% -24% -ανάλογα με το προφίλ των χρηστών – για το 2022  αποφάσισε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Μια εξέλιξη που, όπως επισημάνθηκε από τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ συνδέεται άμεσα με την αύξηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που μεταφέρονται στην Ελλάδα μέσω του δικτύου που διαχειρίζεται.   Όπως αναφέρθηκε χθες στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης, η αύξηση της κατανάλωσης κατά το 2020  είχε ως συνέπεια να σημειωθεί υπερανάκτηση ύψους 47 εκατ. ευρώ σε σχέση με το έσοδο που είχε εγκρίνει η ΡΑΕ. Αρχής γενομένης από το 2022, το «πλεόνασμα» αυτό θα επιστραφεί στους καταναλωτές, μέσω μείωσης των τιμολογίων. Τα τελευταία χρόνια σημειώνονται αυξήσεις στις ποσότητες αερίου που μεταφέρονται μέσω του ελληνικού συστήματος και των χρηστών των αντίστοιχων υποδομών, γεγονός που καταδεικνύει την ενίσχυση του ανταγωνισμού. Ανταγωνισμός που θα αυξηθεί περαιτέρω με το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, που θα συμβάλλει παράλληλα στην περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας, αλλά και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής. 

Όπως τόνισε η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κ. Maria-Rita Galli, το 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 περιλαμβάνει 48 έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 540 εκατ. ευρώ, με βασικούς πυλώνες την ενίσχυση των διασυνοριακών διασυνδέσεων, την διεύρυνση και αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου στην Ελλάδα και την αύξηση της ευελιξίας του (μέσω υποδομών όπως το FSRU της Αλεξανδρούπολης) και την ανάπτυξη της αγοράς του small-scale LNG. Tα έργα αυτά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση του φυσικού αερίου -με μικρότερο κόστος χρήσης για τους καταναλωτές. Έχουν δε ως κοινό παρονομαστή το ότι επιβεβαιώνουν τον κομβικό ρόλο των υποδομών του φυσικού αερίου στην ενεργειακή μετάβαση, προετοιμάζοντας παράλληλα το Σύστημα για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου και άλλων ανανεώσιμων αερίων, όπως το βιομεθάνιο.

 Νέοι αγωγοί σε Δυτική Μακεδονία- Δυτική Ελλάδα- Άνοιγμα αγοράς small scale LNG

Στα έργα αυτά ξεχωρίζει η ανάπτυξη νέων αγωγών Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία και την περιοχή της Πάτρας, που θα επιτρέψουν την τροφοδοσία πλήθους νέων περιοχών και αγορών με φυσικό αέριο. Ο αγωγός στη Δυτική Μακεδονία, μάλιστα, κατέχει κεντρικό ρόλο στο σχεδιασμό για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση της περιοχής. Η τελική επενδυτική απόφαση για τον αγωγό υψηλής πίεσης στη Δυτική. Μακεδονία αναμένεται μέχρι το Νοέμβριο του 2021, ενώ για τον αγωγό της Δυτικής Ελλάδας έως τις αρχές του 2023.

Παράλληλα, επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty), έργα που «ξεκλειδώνουν» την πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε χρήστες περιοχών που βρίσκονται εκτός δικτύου, προωθώντας παράλληλα τη χρήση του LNG ως καυσίμου στη ναυτιλία.

desfa-meiosi-timologion-17-24-gia-to-20220

Συνεργασία με το ΕΧΕ για πλατφόρμα συναλλαγών φυσικού αερίου

Επιπλέον, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα και εφαρμόζει διαφανείς διαδικασίες για την πρόσβαση τρίτων (Third-Party Access – TPA), ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου. Για τον σκοπό αυτό, συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για το φυσικό αέριο, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί έως τα μέσα του φθινοπώρου και θα επιτρέψει τις ανώνυμες συναλλαγές φυσικού αερίου προς όφελος των τελικών καταναλωτών.

Ο Διαχειριστής επενδύει επίσης  στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών για την ταχύτερη μετάβαση σε μία πιο καθαρή και βιώσιμη ενέργεια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου. Με τη συμμετοχή του στο έργο “White Dragon”, που έχει ως επίκεντρο την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στο δίκτυό του, προκειμένου αυτό να καταστεί 100% έτοιμο για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου και ενδεχομένως άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον, με την ανάλογη προετοιμασία και προσαρμογή του. Επιπλέον, συμμετέχει, μαζί με άλλους δώδεκα Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου στην πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone (EHB), η οποία μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040.

 «Ο ΔΕΣΦΑ τοποθετεί την Ελλάδα στην καρδιά των ενεργειακών εξελίξεων…Επενδύοντας στην καινοτομία και σε υποδομές έτοιμες για το αύριο, διεκδικεί ηγετικό ρόλο στη μετάβαση σε μία νέα εποχή, με όραμα την ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση ενός τεχνολογικά προηγμένου δικτύου μεταφοράς και αποθήκευσης καθαρής, αξιόπιστης και οικονομικά προσιτής ενέργειας αερίου, στην πορεία προς ένα μέλλον μηδενικού άνθρακα», κατέληξε η κ. Galli.

 

Money Review