ΥΠΕΝ

Πάνω από 67% το ποσοστό των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή το 2030

Οι επτά άξονες του «πράσινου» ενεργειακού μέλλοντος

Φωτ. Intimenews

Τους επτά άξονες πάνω στους οποίους θα δομηθεί το «πράσινο» ενεργειακό μέλλον της χώρας και θα καταρτιστεί το επικαιροποιημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) περιέγραψε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας μιλώντας στην ειδική συνεδρίαση τριών Επιτροπών της Βουλής (Παραγωγής και Εμπορίου, Οικονομικών Υποθέσεων και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων), κατά την οποία ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προανήγγειλε την θέσπιση του πρώτου κλιματικού νόμου της Ελλάδος και άφησε «χαραμάδα» απαγόρευσης πώλησης των ΙΧ με κινητήρα εσωτερικής καύσης στο μέλλον.

Ο κ. Σκρέκας ενημέρωσε τους βουλευτές ότι το νέο ΕΣΕΚ θα ευθυγραμμίζεται με την αυξημένη φιλοδοξία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει ήδη αποτυπωθεί στην δέσμευση για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 (από 42% που ήταν πριν), και θα εξειδικευτεί και στο πακέτο «Fit for 55» που θα παρουσιαστεί τον Ιούλιο και θα περιέχει τις προτάσεις της Κομισιόν για την αναθεώρηση –μεταξύ άλλων- τον οδηγιών για της ΑΠΕ και την ενεργειακή απόδοση, το νέο σύστημα Μηχανισμό Συνοριακής Προσαρμογής Ανθρακα (CBAM) κ.α. 

Ο κ. Σκρέκας είπε μεταξύ άλλων ότι στο πλαίσιο της αναθεώρησης του ΕΣΕΚ θα αναθεωρηθούν προς τα πάνω οι στόχοι της Ελλάδας  αφενός για τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου το 2030 , αφετέρου για το ποσοστό ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ , με τον πήχη για το δεύτερο να τοποθετείται  πάνω από το 67% στο τέλος της δεκαετίας (έναντι υφιστάμενου στόχου για πάνω από 60%). Με δεδομένο ότι το υπό επικαιροποίηση ΕΣΕΚ προέβλεπε επενδύσεις ύψους 44 δις. ευρώ για την υλοποίηση των στόχων του, συνεπάγεται ότι στο νέο ΕΣΕΚ θα ανεβεί ο πήχης και για τις «πράσινες» επενδύσεις που θα απαιτηθούν για να επιτευχθεί ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ, να αναπτυχθούν οι μονάδες αποθήκευσης που θα υποστηρίξουν το αυξημένο ποσοστό των ΑΠΕ, να αναβαθμιστούν τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρισμού κ.ο.κ.

Οι επτά άξονες του ενεργειακού σχεδιασμού

Περιέγραψε τέλος ως εξής τους βασικούς άξονες του ενεργειακού σχεδιασμού όπως υλοποιείται:

1. Απολιγνιτοποίηση, που πέρα από τους περιβαλλοντικούς λόγους είναι επιτακτική και για οικονομικούς λόγους που αφορούν στη ΔΕΗ, η οποία –με τις τιμές των ρύπων στα υφιστάμενα επίπεδα-ρεκόρ- «ζημιώνεται με πάνω από 40 ευρώ για κάθε λιγνιτική μεγαβατώρα πουη παράγει, αφού το κόστος της προσεγγίζει τα 100 ευρώ/MWh, ενώ το κόστος στη χονδρεμπορική αγορά κυμαίνεται στα 60-65 ευρώ/Μεγαβατώρα»

2. Αυξημένη διείσδυση ΑΠΕ, η οποία συνδυάζεται –όπως προαναφέρθηκε- με συστήματα αποθήκευσης και την αναβάθμιση των δικτύων. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Σκρέκας τόνισε την σημασία των πόρων 450 εκατ. ευρώ που θα δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης για συστήματα αποθήκευσης, ενώ ειδική αναφορά έκανε στο Υδροηλεκτρικό Φράγμα της Μεσοχώρας, για το οποίο επιδίωξη της κυβέρνησης είναι «να ολοκληρωθεί γρήγορα και να παραδοθεί εν λειτουργία», αφού πρόκειται για ένα έργο που μπορεί να παράγει 360 GWh ηλεκτρικής ενέργειας και να συμβάλλει στην δραστική μείωση των εκπομπών CO2

3. O σχεδιασμός για τα «πράσινα» νησιά που περνά μέσα από την περαιτέρω ανάπτυξη των ηλεκτρικών διασυνδέσεων και την ανάπτυξη υβριδικών συστημάτων για αυτά που δεν προβλέπεται να διασυνδεθούν. Ο κ. Σκρέκας έκανε ειδική μνεία στην επικείμενη θέση της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου σε δοκιμαστική λειτουργία και στην ολοκλήρωση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής το 2023. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το 2025 παίρνουν σειρά η διασύνδεση των Δωδεκανήσων, project ύψους 1.5 δις. ευρώ και η διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου.  Για τα υβριδικά συστήματα σημείωσε ότι είναι σε πολύ καλό δρόμο οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το σχήμα στήριξης.  Ειδική μνεία έκανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο κονδύλι 1 δις. ευρώ που προβλέπεται από το ειδικό Ταμείο για την απανθρακοποίηση των νησιών, καθώς στο ΥΠΕΝ έχει ήδη συσταθεί ειδική Επιτροπή που αξιολογεί τα επενδυτικά σχέδια που έχουν κατατεθεί.

4. Τα προγράμματα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, μέσα από τα οποία θα αναβαθμιστούν 600.000 κτίρια δημόσια και ιδιωτικά έως το 2030 και θα κινητοποιηθούν πόροι άνω των 3 δις. ευρώ τη επόμενη πενταετία. Εντός του καλοκαιριού θα ανακοινωθούν τα νέα προγράμματα για κατοικίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με αλλαγή των κριτηρίων υπαγωγής προκειμένου οι πόροι να διοχετεύονται κατά προτεραιότητα στα κτίρια με μεγαλύτερη ανάγκη ενεργειακής αναβάθμισης, αλλά και στα νοικοκυριά με τις μεγαλύτερες ανάγκες, καθώς ένας από τους βασικούς στόχους είναι και η καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας.

5. Η ανάδειξη του κρίσιμου ρόλου του φυσικού αερίου ως καυσίμου-γέφυρα για την γρήγορη μετάβαση στο πράσινο μέλλον. «Για το λόγο αυτό –όπως σημείωσε ο κ. Σκρέκας- 1 δισ. ευρώ δημόσια δαπάνη στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου, τα οποία θα είναι έτοιμα για να μεταφέρουν λίγο αργότερα και υδρογόνο. Ειδική μνεία έκανε ο υπουργός στον αγωγό φυσικού αερίου East Med μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ,  ο οποίος θα σχεδιαστεί ως hydrogenready και θα μπορεί να μεταφέρει υδρογόνο σε ποσοστό έως 20% (της συνολικής του δυναμικότητας).

6.Η διείσδυση νέων τεχνολογιών όπως το υδρογόνο, για το οποίο υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως φάνηκε και από τις πάνω από 20 προτάσεις που κατατέθηκαν στην πρόσφατη πρόσκληση των υπουργείων ΠΕΝ και Ανάπτυξης Όπως είπε ο κ. Σκρέκας, το πλαίσιο για το υδρογόνο είναι «σχεδόν έτοιμο» και θα παρουσιαστεί στην Κομισιόν το επόμενο διάστημα.

7. Η ηλεκτροκίνηση, η οποία έχει λάβει ισχυρή ώθηση από τα κίνητρα που δόθηκαν στα πλαίσια του πρόσφατου νόμου και του προγράμματος «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΕΙΚΑ», στο οποίο έχουν υποβληθεί 13.000 αιτήσεις (για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού ΙΧ ή ποδηλάτου). Ενδεικτικό της ισχυρής δυναμικής που έχει αναπτυχθεί είναι ότι ενώ τα προηγούμενα χρόνια είχαν ταξινομηθεί 1.100 ηλεκτρικά ΙΧ, οι ταξινομήσεις έφτασαν τις 2.500 τους τελευταίους 5 μήνες. «Ένα στα 10  ΙΧ που ταξινομούνται είναι ηλεκτρικά ή plugin υβριδικά» 

«Στόχος μας είναι να εκπονήσουμε ένα σύγχρονο, ένα αξιόπιστο θεσμικό πλαίσιο που να επισφραγίζει με τον πλέον επίσημο τρόπο την προτεραιότητα που δίνουμε ως κυβέρνηση στην προστασία του μοναδικού μας φυσικού περιβάλλοντος» κατέληξε ο κ. Σκρέκας.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News