GREEN ECONOMY

Οι ανατροπές στα ενεργειακά projects του Ταμείου Ανάκαμψης

φωτ. ΑΠΕ - ΜΠΕ

Οι δράσεις ενεργειακής εξοικονόμησης,  η αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων, η στήριξη των ΑΠΕ και οι βιώσιμες μεταφορές είναι οι τέσσερις βασικοί πυλώνες του «ενεργειακού φακέλου» που περιέχει τα έργα που θα πάρουν….ρεύμα από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Σε αυτό το σκέλος του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης (που υποβλήθηκε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο, θα παρουσιαστεί αύριο από τον πρωθυπουργό και θα οδεύσει στη Βουλή στις 5 Απριλίου και στις Βρυξέλλες στα μέσα του επόμενου μηνός) υπάρχουν ανατροπές σε σχέση με τον μέχρι πρότινος σχεδιασμό. Σύμφωνα με πληροφορίες του «MR», οι βασικότερες είναι οι εξής:

-Δεν υπάρχει κανένα έργο που να σχετίζεται με υποδομές φυσικού αερίου, κάτι που συνδέεται με την αυστηρή στάση των Βρυξελλών για το θέμα.  Έτσι, από τη λίστα των έργων απουσιάζει ο αγωγός φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ προς τη Δυτική Μακεδονία καθώς και η αναβάθμιση των δικτύων τηλεθέρμανσης (που «κούμπωνε» με τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ), που είχαν προταθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθώς εντάσσονταν στον σχεδιασμό της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Σημειώνεται ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει δηλώσει ότι θα κατασκευάσει τον αγωγό, ακόμα και χωρίς χρηματοδότηση από το RRF.

-«Επιστρέφει» η χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής από το Ταμείο Ανάκαμψης στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, όπου ήταν αρχικά ενταγμένη. Από τα έργα του ΑΔΜΗΕ παραμένουν στο Ταμείο Ανάκαμψης η Δ’ Φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων (Σαντορίνη-Μήλος-Φολέγανδρος-Σέριφος)  και η αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, με συνολικό κονδύλι 195 εκατ. ευρώ.

– Σημαντική θέση στο φάκελο περιέχουν οι δράσεις που αφορούν στο δίκτυο διανομής του ΔΕΔΔΗΕ: Προβλέπονται συγκεκριμένα 60 εκατ. ευρώ για υπογειοποιήσεις εναερίων γραμμών σε αστικές περιοχές, 40 εκατ. ευρώ για υπογειοποιήσεις γραμμών που περνούν από δασικές περιοχές (project που ανέβηκε ψηλά στις κυβερνητικές προτεραιότητες στον απόηχο της «Μήδειας»)  και 12 εκατ. ευρώ  για αύξηση εγκατεστημένης ισχύος σε υποσταθμούς του ΔΕΔΔΗΕ, ώστε να αρθούν οι τεχνικοί περιορισμοί και να διευκολυνθεί η σύνδεση νέων ΑΠΕ. Υπενθυμίζεται ότι προς χρηματοδότηση από το RRF αλλά από το σκέλος των δανείων και όχι των επιχορηγήσεων, έχει προταθεί και το μεγάλο project της εγκατάστασης των «έξυπνων» μετρητών.

-Επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες για το comeback της χρηματοδότησης του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) με 200 εκατ. ευρώ, για το οποίο τόσο το ΥΠΕΝ όσο και ο ΔΑΠΕΕΠ είχαν δώσει σκληρή μάχη, καθώς και εδώ υπήρχαν ενστάσεις από τις Βρυξέλλες, στη λογική ότι δεν ενδείκνυται η χρήση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για κλείσιμο δημοσιονομικών ή ταμειακών ελλειμμάτων. Το ΥΠΕΝ τεκμηρίωσε πειστικά τη σύνδεση του ελλείμματος του ΕΛΑΠΕ με τις παρενέργειες της πανδημίας του κορωνοϊού (η υπέρβαση των οποίων είναι το κεντρικό ζητούμενο του όλου εγχειρήματος του RRF).

– Ο στόχος για ενισχυμένη διείσδυση των ΑΠΕ εξυπηρετείται και από την στήριξη συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό έχει προβλεφθεί κονδύλι της τάξης των 450 εκατ. ευρώ για εγκατάσταση σταθμών αποθήκευσης όλων των τεχνολογιών (αντλησιοταμίευση και συστοιχίες μπαταριών), συνολικής ισχύος 1.380 MW κατά μέγιστο.

-Το κονδύλι για την για την αποκατάσταση των λιγνιτωρυχείων της ΔΕΗ στη Δυτική Μακεδονία υπέστη περικοπή, καθώς διαμορφώνεται στα 242 εκατ. ευρώ, έναντι αρχικών σχεδίων για 300 εκατ. ευρώ.

-Κεντρική θέση στον  ενεργειακό φάκελο διατηρούν τα τρία προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης: Το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», με  κονδύλι άνω του 1 δις. ευρώ, το  «Εξοικονομώ επιχειρώντας» (που αφορά σε επιχειρήσεις) με κονδύλι 450 εκατ. ευρώ και το «Εξοικονομώ στο δημόσιο» με κονδύλι 200 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η αναβάθμιση της ενεργειακής αποδοτικότητας δημοσίων κτιρίων θα προωθηθεί και μέσω του προγράμματος «ΗΛΕΚΤΡΑ», συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 375 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.  Οι δράσεις για την ενεργειακή αποδοτικότητα, εξάλλου, θα χρηματοδοτηθούν και από άλλους πόρους (ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων).

-Τρία διαφορετικά προγράμματα, συνολικού προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ προβλέπονται – και για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με την χρηματοδότηση να προορίζεται κατά κύριο λόγο για την ανάπτυξη του δικτύου υποδομών φόρτισης (με τον σχεδιασμό να κάνει λόγο για 8.656 σταθμούς ανά την επικράτεια), για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών (με αυξημένη διείσδυση ηλεκτρικών λεωφορείων) και για την χορήγηση κινήτρων για την απόσυρση τουλάχιστον 8.000 ταξί ηλικίας 12-24 ετών και την αντικατάστασή τους με ηλεκτρικά οχήματα.

 

Money Review