GREEN ECONOMY

ΔΕΣΦΑ και άλλες 93 εταιρείες προς ΕΕ: «Ναι στην πρόσμειξη υδρογόνου με φυσικό αέριο»

ΔΕΣΦΑ και άλλες 93 εταιρείες προς ΕΕ: «Ναι στην πρόσμειξη υδρογόνου με φυσικό αέριο»

Ηγετικά στελέχη 94 εταιρειών του κλάδου φυσικού αερίου από την Ευρώπη συμπεριλαμβανομένου και του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) υπογράφουν ανοιχτή επιστολή στην οποία ζητούν να αναγνωριστεί αναγνώριση ο εποικοδομητικός ρόλος που μπορεί να παίξει για την πράσινη μετάβαση η έγχυση υδρογόνου σε υφιστάμενες υποδομές φυσικού αερίου, ιδίως για τις χώρες της Νοτίου και Ανατολικής Ευρώπης όπου οι συνθήκες δεν είναι ώριμες για τη δημιουργία δικτύων «αφιερωμένων» στο υδρογόνο.

Η επιστολή απευθύνεται στον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Frans Timmermans,  τους Επιτρόπους Ενέργειας Kadri Simson, Εσωτερικής Αγοράς Thierry Breton και Περιβάλλοντος Virginijus Sinkevicius, τους Μόνιμους Αντιπροσώπους όλων των χωρών στην ΕΕ καθώς στις αρμόδιες Επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου.

Εκτός από την διευθύνουσα σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ Maria-Rita Galli, έχει υπογραφεί και από τον επικεφαλής της ισπανικής Enagas Marcelino Oreja, της ιταλικής Snam Marco Alvera  (οι δυο εταιρείες συμμετέχουν στην κοινοπραξία Senfluga που ελέγχει το 66% του ΔΕΣΦΑ) τον Εκτελεστικό Διευθυντή του αγωγού TAP Luca Schiepatti,  την πορτογαλική REN, την γαλλική Gaz Reseau Distribution France κ.α.

Όπως αναφέρεται  στην επιστολή, η Στρατηγική της ΕΕ για το υδρογόνο (που παρουσιάστηκε τον περασμένο Ιούλιο) είναι  επικεντρωμένη στην παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου (από ΑΠΕ) για την βαθμιαία απανθρακοποίηση επιλεγμένων τομέων της οικονομίας. «Αν και στηρίζουμε το ευρύτερο όραμα, θα θέλαμε να τονίσουμε την σημασία της έγχυσης υδρογόνου στα υφιστάμενα δίκτυα μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου και τις συνδεδεμένες με αυτά υποδομές, ως μεταβατική λύση με πολλαπλά πλεονεκτήματα. Ο εκσυγχρονισμός (retrofitting) και η αναπροσαρμογή των υφιστάμενων υποδομών ώστε να μπορούν να υποδεχθούν υδρογόνου (repurposing) μπορεί να συνδυαστεί με την κατασκευή νέων υποδομών αποκλειστικά για υδρογόνο.

Μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι η χρήση μειγμάτων φυσικού αερίου με υδρογόνο σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα μπορεί να επιτύχει μεγαλύτερη μείωση εκπομπών ρύπων και με μικρότερο συστημικό κίνδυνο σε σχέση με την κατασκευή νέων υποδομών υδρογόνου και να συμβάλλει στην δημιουργία οικονομιών κλίμακας και στη δημιουργία ενός θετικού business case για την μετάβαση στο υδρογόνο. «Η έγχυση υδρογόνου μπορεί να είναι μια αποδοτική από πλευράς κόστους μεταβατική λύση ιδιαίτερα για τις περιοχές στην Ευρώπη χωρίς «παράλληλα» ή «διπλά» δίκτυα και χωρίς διαθέσιμες υποδομές φυσικού αερίου που να μπορούν να ανακατασκευαστούν ώστε να γίνουν φιλικές προς το υδρογόνο σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Η παρέμβαση των 94 εταιρειών έρχεται σε μια περίοδο όπου κορυφώνεται η προσπάθεια ώστε να μην αποκλειστεί το φυσικό αέριο από τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Βρίσκονται σε εξέλιξη πυρετώδεις παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις ώστε ο κατάλογος του τι θεωρείται αειφόρος χρηματοδότηση, το sustainable finance taxonomy στην αργκό της ΕΕ, να τροποποιηθεί κατά τρόπο που να αναγνωρίζει τον ρόλο του φυσικού αερίου για την ευστάθεια των συστημάτων ηλεκτρισμού –ιδίως σε περιόδους κορύφωσης της ζήτησης. Προσπάθεια καταβάλλεται επίσης και για να  «χαλαρώσουν» οι ιδιαίτερα αυστηρές προτάσεις όσον αφορά τις επιτρεπόμενες εκπομπές ρύπων και την ερμηνεία της ρήτρας “Do No Significant Harm”, ότι δηλαδή βιώσιμες θεωρούνται οι επενδύσεις που δεν προκαλούν σημαντική βλάβη (στο περιβάλλον). 

Το εγχείρημα πάντως είναι υψηλής δυσκολίας, πράγμα που αντικατοπτρίζεται –μεταξύ άλλων- και στην αρνητική στάση των ευρωπαϊκών αρχών να εντάξουν προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης έργα ανάπτυξης υποδομών φυσικού αερίου. Παρότι που στην περίπτωση της Ελλάδας, οι εν λόγω υποδομές «κουμπώνουν» με το εγχείρημα της εμπροσθοβαρούς απολιγνιτοποίησης και οι αρμόδιοι Διαχειριστές (ΔΕΣΦΑ και ΔΕΔΑ)  έχουν διαμηνύσει ότι κατασκευάζουν τις υποδομές κατά τρόπο ώστε να είναι φιλικές προς το υδρογόνο και άλλα «πράσινα» αέρια καύσιμα όπως το βιομεθάνιο.

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο αυτό, ήδη από την περασμένη άνοιξη, οι υπουργοί  Ενέργειας οκτώ χωρών της ΕΕ (Ελλάδα Πολωνία, Βουλγαρία, Τσεχία, Ρουμανία, Σλοβακία, Λιθουανία, Ουγγαρία) είχαν ζητήσει με επιστολή τους προς την Κομισιόν να διατηρηθεί η στήριξη και η χρηματοδοτική συνδρομή της ΕΕ για την ανάπτυξη υποδομών φυσικού αερίου.

Όπως υποστήριζαν «η παύση της στήριξης για περαιτέρω ανάπτυξη υποδομών αερίου που συνεισφέρουν προς την ενεργειακή μετάβαση θα καταστήσει δυσκολότερο για πολλές χώρες-μέλη να κινητοποιήσουν επαρκείς επενδύσεις και να καλύψουν τις ανάγκες τους για έργα υποδομής», τονίζοντας και αυτοί ότι  «η πλειονότητα των έργων υποδομής φυσικού αερίου σταδιακά θα μπορούν να μεταφέρουν βιομεθάνιο, υδρογόνο και συνθετικά αέρια δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για την ενέργεια και τη βιομηχανία. Συνεπώς, οι εν λόγω υποδομές πρέπει να θεωρούνται καταλύτες για την βιώσιμη και ταχεία μετάβαση προς καθαρότερη παραγωγή θέρμανσης και ηλεκτρισμού, καθαρότερες μεταφορές, βιομηχανικές εφαρμογές και οικιακά συστήματα θέρμανσης και ψύξης. Οι εταιρείες που διαχειρίζονται υποδομές φυσικού αερίου πρέπει να έχουν ίδια πρόσβαση σε κεφάλαια όπως και οι εταιρείες ηλεκτρισμού».

Οι υπογράφοντες: 

ΔΕΣΦΑ και άλλες 93 εταιρείες προς ΕΕ: «Ναι στην πρόσμειξη υδρογόνου με φυσικό αέριο»-1

ΔΕΣΦΑ και άλλες 93 εταιρείες προς ΕΕ: «Ναι στην πρόσμειξη υδρογόνου με φυσικό αέριο»-2

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News