Green Economy Τετάρτη 10/07/2024, 07:42
GREEN ECONOMY

Στον αέρα η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο – Πυρετώδεις διαπραγματεύσεις

Στον αέρα η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο – Πυρετώδεις διαπραγματεύσεις

Καμία πρόοδος σε σχέση με τη στάση της κυπριακής πλευράς στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου δεν σημειώθηκε στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων σε Ελλάδα και Κύπρο. Αντιθέτως το αδιέξοδο φαίνεται να βαθαίνει, καθώς οι πληροφορίες θέλουν την Επιτροπή να έθεσε τελεσίγραφο για την άρση των ρυθμιστικών εκκρεμοτήτων έως και τις 14 Αυγούστου, με την απειλή επιστροφής της εγκεκριμένης κοινοτικής χρηματοδότησης ύψους 657 εκατ. ευρώ.

Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, ένα δεύτερο τελεσίγραφο τέθηκε από την πλευρά της Νexans. O βασικός υπεργολάβος του έργου που έχει αναλάβει την κατασκευή των υποβρυχίων καλωδίων προειδοποίησε για την αναστολή των εργασιών εάν μέχρι τις 31 Αυγούστου δεν καταβληθεί η δόση των 108 εκατ. ευρώ που προβλέπει η σύμβαση ανάθεσης, συνολικού ύψους 1,43 δισ. ευρώ.

Τα τελεσίγραφα απευθύνθηκαν στην κυπριακή πλευρά, η οποία εμφανίζεται επιφυλακτική ως προς τα οικονομικά οφέλη του έργου τόσο σε πολιτικό όσο και σε ρυθμιστικό επίπεδο. Η κυπριακή κυβέρνηση υπαναχώρησε από τη δέσμευσή της για μετοχική συμμετοχή στο έργο έως και του ποσού των 100 εκατ. ευρώ, εξέλιξη που έχει δυσκολέψει την είσοδο τρίτων ενδιαφερόμενων επενδυτών και τη διασφάλιση της πλήρους χρηματοδότησής του από τις τράπεζες.

Το μεγαλύτερο χτύπημα ωστόσο ήρθε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), η οποία αρνείται να εγκρίνει την επιβολή τελών χρήσης στους καταναλωτές από το 2025, ημερομηνία έναρξης κατασκευής του έργου. Στη σχετική απόφασή της η ΡΑΕΚ με σαφήνεια τονίζει ότι οποιεσδήποτε δαπάνες αφορούν την περίοδο κατασκευής δεν θα αναγνωριστούν και δεν θα ανακτηθούν από τους καταναλωτές. Η ΡΑΕΚ εμμένει στην απόφασή της η ανάκτηση εξόδων από την εταιρεία ειδικού σκοπού «Great Sea Interconnector» που έχει συστήσει ο Α∆ΜΗΕ ως φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης να ξεκινήσει με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου.

Ο Α∆ΜΗΕ έχει καταθέσει στη ΡΑΕΚ πρόταση αναθεώρησης της απόφασής της, καθώς σύμφωνα με τη διοίκηση του διαχειριστή χωρίς την τροποποίησή της το έργο δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί και άρα θα ναυαγήσει. Τόσο η ΡΑΕΚ όσο και το υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου αναμένουν από τον Α∆ΜΗΕ την ολοκληρωμένη μελέτη κόστους – οφέλους του έργου. Σύμφωνα με τα όσα είπε στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής που συνεδρίασε χθες για το θέμα ο αρμόδιος υπουργός της Κύπρου Γιώργος Παπαναστασίου, ο Α∆ΜΗΕ έχει κληθεί να παραδώσει την ολοκληρωμένη μελέτη την επόμενη ∆ευτέρα 15 Ιουλίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, η μελέτη θα αξιολογηθεί από ειδικούς για να ληφθεί τελική επενδυτική απόφαση, ενώ ενημέρωσε ότι έχει επίσης ζητηθεί από τον Α∆ΜΗΕ η σύμβαση με τη Νexans, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει δοθεί.

Στο μεταξύ και προκειμένου να κρατηθεί το έργο «ζωντανό», καθώς οι ασφυκτικές προθεσμίες «τρέχουν», πρωτοβουλία για την αναζήτηση μιας πολιτικής λύσης φέρεται να αναλαμβάνει η ελληνική κυβέρνηση επικεντρώνοντας στις γεωπολιτικές προεκτάσεις του έργου. Οι επαφές σε αυτό το επίπεδο προετοιμάζονται ήδη και προκειμένου να διευκολυνθούν ο Α∆ΜΗΕ έχει κληθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, να χαμηλώσει τους τόνους και τη συνεχή ροή πληροφοριών για την πορεία υλοποίησης του έργου, κάτι που έχει προκαλέσει ενόχληση στην κυπριακή πλευρά. «Εχουμε μπροστά μας δύσκολες προθεσμίες, αλλά ευελπιστούμε ότι θα κλείσουμε με ένα θετικό αποτέλεσμα», δηλώνει στην «Κ» αρμόδιο κυβερνητικό στέλεχος.

Στην πλευρά του Α∆ΜΗΕ, πάντως, η αγωνία είναι μεγάλη, καθώς σε περίπτωση ακύρωσης του έργου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ζητήσει την επιστροφή της χρηματοδότησης ύψους 657 εκατ. ευρώ που έχει εγκρίνει από τον μηχανισμό Connect Europe Facility, καθώς το έχει συμπεριλάβει στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI). Από τον περασμένο Οκτώβριο που ο Α∆ΜΗΕ ανέλαβε ρόλο project manager του έργου έχει εκταμιεύσει περί τα 165 εκατ. ευρώ με τη μορφή προχρηματοδότησης, ποσό που αντιστοιχεί στο 25% της συνολικής κοινοτικής χρηματοδότησης. Το ποσό αυτό σε περίπτωση που το έργο δεν προχωρήσει θα πρέπει να επιστραφεί στην Κομισιόν. Από τη ΡΑΑΕΥ θα εξαρτηθεί στη συνέχεια εάν ο Α∆ΜΗΕ θα μπορέσει να το ανακτήσει ως ρυθμιστική χρέωση από τους καταναλωτές.

Διαβάστε επίσης: 

Μ. Μανουσάκης για GSI: Αν δεν αλλάξει η απόφαση της ΡΑΕΚ το έργο θα σταματήσει 

ΑΔΜΗΕ: Απόφαση-ορόσημο για τη μεθοδολογία εσόδου του Great Sea Interconnector

Πιέζει πλέον ο χρόνος για τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News