Business Talk Δευτέρα 9/01/2023, 00:01
BUSINESS TALK

Το κακόγουστο ανέκδοτο με τα υδροπλάνα και η έναρξη πωλήσεων των πακέτων του ΤΧΣ από την Πειραιώς

Το κακόγουστο ανέκδοτο με τα υδροπλάνα και η έναρξη πωλήσεων των πακέτων του ΤΧΣ από την Πειραιώς
  • Ανέκδοτο έχει καταντήσει υπόθεση των υδροπλάνων στην Ελλάδα το οποίο ωστόσο έχει πάψει να είναι αστείο. Διαβάζουμε το τελευταίο διάστημα «ειδήσεις» όπως, οψίμως, ότι εγκρίθηκε η άδεια υδατοδρομίου στην Κύμη, στην Πάτμο, στη Σκύρο, στον Άλιμο και ούτω καθεξής. Χρόνια τώρα, τα σχετικά Δελτία Τύπου προαναγγέλλουν πανηγυρικά την άφιξη υδροπλάνων, ιστοσελίδες «αεροπορικών» εταιρειών περιγράφουν υπηρεσίες, δρομολόγια, αεροσκάφη, υπόσχονται καριέρες και φθηνά εισιτήρια. Και το μόνο που τελικά εκδηλώνεται είναι ακατάσχετη φλυαρία. Οι μόνοι που γράφουν ώρες… πτήσης είναι οι συντάκτες των Δελτίων Τύπου. Μια αεροπορική εταιρεία όμως είναι μάλλον κάτι περισσότερο από μια ιστοσελίδα κι ένα γραφείο Τύπου. Θέλει αεροσκάφη, πληρώματα, τεχνικούς, πρόγραμμα πτήσεων. Έχει κάποιος από αυτούς κάτι από αυτά; Κι αν έχει, τι περιμένει για να «πετάξει»; 
  • Για κάποιους το ζήτημα των υδροπλάνων στην Ελλάδα δεν περπατάει γιατί το πλαίσιο είναι λανθασμένο: προβλέπει αεροπορικές εταιρείες με προγραμματισμένες πτήσεις και επομένως σημαντικές επενδύσεις με επιεικώς αμφίβολο οικονομικό αποτέλεσμα. Ίδιες πηγές προκρίνουν άλλα μοντέλα όπως αυτό του Καναδά ή των Μαλδίβων όπου ουσιαστικά ιδιώτες μπορούν αδειοδοτούνται για να πραγματοποιούν ιδιωτικούς ναύλους. Λίγο πολύ όπως είναι το μοντέλο των ελικοπτέρων σήμερα. Αλλά η αποθαλάσσωση και προσθαλάσσωση ενός υδροπλάνου έχει διάφορα ζητήματα ασφαλείας στις πολυσύχναστες ελληνικές θάλασσες. Πολλοί μιλούν και για πόλεμο που δέχονται τα υδροπλάνα από τους κλάδους που θα ανταγωνιστούν, δηλαδή την ακτοπλοΐα και την αεροπορία. Το μόνο που είναι σίγουρο είναι πως μέσα σ’ αυτόν τον κυκεώνα οι μόνοι που ωφελούνται είναι διάφοροι σύμβουλοι που έναντι διόλου ευκαταφρόνητων αμοιβών πωλούν υπηρεσίες σε δήμους για να τους αδειοδοτήσουν υδατοδρόμια.
  • Ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση επιδόσεων αναμένεται να εμφανίσει, φέτος έναντι του 2022, ο κλάδος των αερομεταφορών, χωρίς βέβαια αυτή η πρόβλεψη να είναι σίγουρο ότι θα επαληθευθεί, όπως αναφέρουν οι αναλυτές του Eurocontrol. Ο ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας έχει εκπονήσει τρία σενάρια για τη φετινή χρονιά, από τα οποία το βασικό προβλέπει ότι οι πτήσεις θα διαμορφωθούν στα επίπεδα του 95% του 2019. Το αισιόδοξο σενάριο κάνει λόγο για πτητική δραστηριότητα που θα αντιστοιχεί στο 105% αυτής του 2019, ενώ κατά τις απαισιόδοξες προβλέψεις το πτητικό έργο δεν θα ξεπεράσει το 87% του 2019. Για την Ελλάδα, πάντως, μοιάζει να ισχύει το αισιόδοξο σενάριο, δεδομένου ότι μέσω των 14 περιφερειακών αεροδρομίων διακινήθηκαν κατά 3,4% ή 1 εκατ. περισσότερα άτομα πέρυσι έναντι του 2019. Στον αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» εκτιμάται ότι η επιβατική κίνηση ανήλθε, πέρυσι, περίπου στο 89% αυτής του 2019.
  • Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να αποκαλύψει τις προθέσεις του για τη διάθεση των μεριδίων του στις τέσσερις συστημικές τράπεζες τις αμέσως επόμενες ημέρες. Στόχος μεταξύ άλλων είναι και να βολιδοσκοπήσει το ενδιαφέρον των επενδυτών για το χαρτοφυλάκιό του. Το πρώτο βήμα για να προχωρήσει το ΤΧΣ με αυτό το σχέδιο είναι η δημοσίευση της στρατηγικής αποεπένδυσης. Η εν λόγω στρατηγική εγκρίθηκε από το υπουργείο Οικονομικών στα τέλη του 2022. Πάντως, στην αγορά κυκλοφορούν πληροφορίες με βάση τις οποίες η αρχή της αποεπένδυσης του ΤΧΣ θα γίνει με την Πειραιώς για την οποία άλλωστε έχει ήδη εκδηλωθεί αγοραστικό ενδιαφέρον. Μένει, βεβαίως, να φανεί κατά πόσον το χρονοδιάγραμμα της όλης «άσκησης» θα επηρεάσει και ο χρόνος των εκλογών.
  • Την Τετάρτη 11 Ιανουαρίου πρόκειται να γίνει η επίσημη πρώτη της νέας Nova καθώς η συγχώνευση των δύο εταιρειών (Wind-Nova) έχει ολοκληρωθεί σε όλα τα επίπεδα. Οι εορτασμοί αυτής της νέας αρχής θα συνοδεύονται και από την ανακοίνωση των νέων εμπορικών προγραμμάτων της εταιρείας, εν μέσω του αυξανόμενου ανταγωνισμού, ειδικά στα δίκτυα οπτικών ινών αλλά και στη συνδρομητική τηλεόραση. H νέα εταιρεία η οποία διατηρεί τον αριθμό φορολογικού μητρώου της WIND, αλλά θα ονομάζεται NOVA, σε συνεργασία με τη μητρική της United Group θα προχωρήσει ένα ευρύ επενδυτικό σχέδιο σε υποδομές προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών 10 Gigabit, που θα καλύπτει 4,5 εκατομμύρια ιδιώτες και επιχειρήσεις.
  • Χρονιά εξελίξεων αναμένεται το 2023 για την αγορά των καζίνο της χώρας, καθώς η αρμόδια Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) όλο το προηγούμενο διάστημα συγκέντρωσε τις απόψεις και τα προβλήματα των εγχώριων εταιρειών. Η συνολική ρύθμιση των προβλημάτων βιωσιμότητας που αντιμετωπίζει σχεδόν το σύνολο των 10 καζίνο της χώρας αποτελεί προτεραιότητα για τη διοίκηση της ΕΕΕΠ καθώς η στήριξη των επιχειρήσεων δεν αφορά αποκλειστικά στα δημοσιονομικά έσοδα και στην απασχόληση στις περιοχές λειτουργίας αυτών των καζίνο αλλά επικεντρώνεται στον περιορισμό του παράνομου τζόγου και της εξαγωγής συναλλάγματος σε γειτονικές χώρες.
  • Η ΕΕΕΠ απευθύνθηκε σε όλα τα καζίνο το καλοκαίρι και συγκέντρωσε 115 προτάσεις, ορισμένες εκ των οποίων αφορούν δύσκολα ζητήματα, αλλά κάποιες εκ των οποίων είναι σχετικά απλές στην υιοθέτησή τους, αφού σύμφωνα με την Επιτροπή αφορούν γραφειοκρατικά εμπόδια. Η ΕΕΠ έχει συγκροτήσει ειδική ομάδα στελεχών και έχει προσλάβει νομικούς συμβούλους και αναμένεται σύντομα να ξεκινήσει διαβούλευση και να εξετάσει όλες τις προτάσεις που διατυπώθηκαν. 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News