Business Talk Δευτέρα 31/10/2022, 00:01
BUSINESS TALK

Ώρα προσφορών για τις Ιαματικές Πηγές, το πρόβλημα των κατασκευαστών και οι επαφές του ΤΧΣ 

Ώρα προσφορών για τις Ιαματικές Πηγές, το πρόβλημα των κατασκευαστών και οι επαφές του ΤΧΣ 
  • Σήμερα Δευτέρα εκπνέει η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για την μακροχρόνια παραχώρηση του ακινήτου στην Ιαματική Πηγή Λουτρόπολης Καμμένων Βούρλων. Για την συγκεκριμένη 40ετή παραχώρηση τεκμαίρεται ως δεδομένο το ενδιαφέρον του ξενοδοχειακού ομίλου Μήτση, ο οποίος άλλωστε λειτουργεί -δυνάμει προηγούμενης συμβάσεως με το δημόσιο- το ξενοδοχείο Γαλήνη του βρίσκεται στην έκταση. Ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί και από άλλους ομίλους ωστόσο εκτιμάται πως η επί δεκαετίες παρουσία Μήτση στο ακίνητο του παρέχει πρόκριμα και δυνατότητα για λίαν ανταγωνιστική οικονομική προσφορά, αναφέρουν πηγές της αγοράς που παρακολουθούν την διαδικασία. Το ακίνητο, έκτασης 468 στρεμμάτων, διαθέτει εγκεκριμένο ΕΣΧΑΔΑ και Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις εγκαταστάσεις του ξενοδοχείου Γαλήνη και το υδροθεραπευτήριο Ιπποκράτης αλλά και το παρωχημένο Ξενοδοχείο Ράδιον.
  • Τις πρώτες επαφές με τις διοικήσεις των τεσσάρων συστημικών τραπεζών για το θέμα της αποεπένδυσης του ΤΧΣ από το μετοχικό τους κεφάλαιο πραγματοποίησε την εβδομάδα που μας πέρασε η Rothschild σύμφωνα με την Καθημερινή. Οι συναντήσεις γίνονται προκειμένου η Rothschild να καταλήξει στο θέμα της έκθεσης στρατηγικής αποεπένδυσης που θα πρέπει να υποβληθεί στο Ταμείο έως τα τέλη Νοεμβρίου. Οι τράπεζες στις οποίες το Δημόσιο έχει μεγάλη συμμετοχή, όπως η Εθνική και η Πειραιώς, έθεσαν το ζήτημα στη βάση της εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή, ιδανικά με τραπεζική εμπειρία ή ακόμη και τράπεζα του εξωτερικού.
  • Οι πιέσεις που έχουν δεχθεί φέτος οι τιμές των 20 ελληνικών εταιρικών ομολόγων που διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο Αθηνών είναι σημαντικές αλλά όχι και συντριπτικές αφού δεν ξεπερνούν το 13%. Σύμφωνα με   στοιχεία που δημοσίευσε η «Κ», όλα τα χρεόγραφα που είναι εισηγμένα στο Χ.Α. διαπραγματεύονται κάτω από την ονομαστική τους αξία, με εξαίρεση τους τίτλους των Lamda Development του 2029 και B&F, ενώ κοντά στην ονομαστική του αξία διαπραγματεύεται το ομόλογο της Coral. Τη μεγαλύτερη πτώση τιμών, άνω του 10%, σημειώνουν τα ομόλογα των Noval Property, Premia, ΕΛΒΑΛ Χαλκόρ και, Prodea. Σε ό,τι αφορά τις αποδόσεις, η άνοδος είναι εκρηκτική, τη στιγμή που το κόστος δανεισμού του ελληνικού δημοσίου, όπως αποτυπώνεται στην απόδοση του 10ετούς ομολόγου, έχει υπερ-τριπλασιαστεί φέτος και κινείται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2017.  
  • Στην κατασκευαστική αγορά το πρόβλημα που κυριαρχεί αυτή την περίοδο είναι αυτό των υψηλών τιμών των υλικών, που εκτροχιάζουν τους προϋπολογισμούς των δημοσίων έργων και βέβαια και το κόστος ανέγερσης οικοδομών. Όμως υπάρχει ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα το οποίο αυτή τη στιγμή δεν βρίσκεται στο προσκήνιο αλλά όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς είναι πλέον δομικό και πολύ δύσκολο να λυθεί. Ο λόγος για τις ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού. Τα χρόνια της κρίσης πολλοί τεχνίτες, Έλληνες και αλλοδαποί, είτε έφυγαν από τη χώρα μας για να αναζητήσουν καλύτερες ευκαιρίες αλλού, ή βρήκαν εργασία σε άλλους κλάδους. Ο πρόεδρος της Αβαξ, Χρήστος Ιωάννου, έδωσε μια εικόνα της κατάστασης στην συνέντευξη που έδωσε στην Καθημερινή. Όπως είπε ο όμιλος πως θα υπάρξει μια σχετική μείωση σε ειδικότητες, όπως οι χειριστές βαρέων μηχανημάτων, οι ανειδίκευτοι εργάτες, τα συνεργεία τοποθέτησης σιδηρού οπλισμού και σκυροδέματος και τα συνεργεία ηλεκτρολογικών – μηχανολογικών εργασιών.
  • Το ζήτημα της έλλειψης εργατών και τεχνιτών αναμένεται να γίνει ακόμη πιο ορατό το επόμενο διάστημα, καθώς θα προχωρούν οι σχεδιαζόμενοι διαγωνισμοί δημοσίων έργων και στη συνέχεια και οι κατασκευαστικές εργασίας. Ο κατάλογος είναι μεγάλος και πολλές φορές με ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, καθώς έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το 2025. Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται ένα μπαράζ μεγάλων αντιπλημμυρικών έργωνν σε Μπραμιανό, Αμβρακία-Αμφιλοχία-Βάλτο και Λουτράκι, αλλά και μεγάλων έργων ύδρευσης σε Πρέβεζα, Άρτας και Λευκάδα. Έως το τέλος του έτους αναμένεται να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον, ενώ αναμένεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Δυτικής Αττικής.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News