Business Talk Δευτέρα 10/10/2022, 00:01
BUSINESS TALK

Τι συμβαίνει με την εξαγορά της Viva και γιατί πλήρωσε ο Γκριμάλντι «ένα σκασμό λεφτά» για την Ηγουμενίτσα

Τι συμβαίνει με την εξαγορά της Viva και γιατί πλήρωσε ο Γκριμάλντι «ένα σκασμό λεφτά» για την Ηγουμενίτσα
  • Πηγές που βρίσκονται πολύ κοντά στην διαδικασία της (υπό εξέλιξη) εξαγοράς της Viva από την JP Morgan Chase ισχυρίζονται πως οι διαπραγματεύσεις για την συμφωνία μεταξύ μετοχών, δηλαδή της αμερικανικής τράπεζας και του ιδρυτή και επικεφαλής της Viva, Χάρη Καρώνη, όχι μόνο δεν έχουν ολοκληρωθεί αλλά κάθε άλλο παρά εύκολες είναι. Οι γνωρίζοντες δεν θα εκπλήσσονταν από μια τέτοια εξέλιξη. Ωστόσο για όσους αναρωτιούνται, το οικονομικό κλείσιμο δεν έχει ακόμα γίνει, προσθέτουν οι ίδιες πηγές.
  • Στις οκτώ περιφέρειες-στόχους για ενδεχόμενες συγχωνεύσεις και εξαγορές κατά το επόμενο διάστημα περιλαμβάνεται πλέον και η Ελλάδα. Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε μεταξύ 60 κορυφαίων στελεχών μεγάλων επιχειρήσεων και επενδυτικών κεφαλαίων η ιταλογερμανική εταιρεία συμβούλων 36Brains. Στην ερώτηση «Ποια μέρη στην Ευρώπη θα προσφέρουν τις καλύτερες ευκαιρίες για συγχωνεύσεις και εξαγορές τους επόμενους 12 μήνες», το 5% των στελεχών απαντά «η Ελλάδα». Επίδοση ιδιαίτερα υψηλή για τη χώρα μας, της οποίας το ΑΕΠ είναι λιγότερο από 2% του ευρωπαϊκού.
  • Αποτίμηση ρεκόρ για ελληνικό λιμένα διαμόρφωσε η προσφορά του ομίλου Γκριμάλντι με την οποία απέκτησε το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας στο σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Κατέβαλε 84,17 εκατομμύρια υπερκαλύπτοντας την προσφορά του ανταγωνιστή του, του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, διαμορφώνοντας έτσι την αξία του 100% της επιχείρησης στα 125 εκατομμύρια. Πρόκειται για ποσό που αντιστοιχεί στο ένα τρίτο της αποτίμησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (360 εκατ. περίπου στο ΧΑ) ο οποίος έχει εικοσαπλάσιο τζίρο ενώ ισοδυναμεί με 150 φορές τα λειτουργικά κέρδη του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, τα οποία διαμορφώθηκαν κατά το 2021 στα επίπεδα των 863.000. Γιατί λοιπόν πλήρωσε «ένα σκασμό λεφτά»;
  • Για πολλούς το ύψος της προσφοράς αποτελεί επίδειξη οικονομικής ισχύος του Ιταλού επιχειρηματία Εμμανουέλε Γκριμάλντι και μήνυμα για το πώς σκοπεύει να κινηθεί και στον έτερο διαγωνισμό για ελληνικό λιμάνι, αυτόν για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου στην Κρήτη όπου έχει επίσης προκριθεί στην δεύτερη φάση. Ωστόσο όσοι γνωρίζουν περισσότερα για τα επιχειρηματικά σχέδια του ιταλικού ομίλου αντιλαμβάνονται τις προοπτικές που βλέπει στην Ηγουμενίτσα ο εφοπλιστής. Αλλά το απόγευμα της Παρασκευής ο Ιταλός δισεκατομμυριούχος δήλωσε πως «είναι εδώ και καιρό ο κύριος πελάτης του λιμανιού και υπό αυτή την έννοια η απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου του εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική καθετοποίησης». Επιπλέον, προσέθεσε πως «μέσω επενδύσεων στο λιμάνι στοχεύουμε να διευκολύνουμε την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και στη βελτίωση των υπηρεσιών, προκειμένου το τουριστικό προϊόν να γίνει πιο ελκυστικό αλλά και να τονωθεί η κυκλοφορία επιβατών και εμπορευμάτων». Αλλά μίλησε και για «ανάδειξη νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τον θαλάσσιο τουρισμό». Δηλαδή μαρίνες.
  • Το ΤΑΙΠΕΔ προχώρα με βήμα ταχύ την διαδικασία για την παραχώρηση πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β.) και μάλιστα έχει ήδη δώσει εντολή στους συμβούλους που το συνδράμουν στην διαδικασία να διερευνήσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη διάθεση ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που ανέρχεται σε τουλάχιστον 67%. Υπενθυμίζεται πως τα τελευταία χρόνια ενδιαφέρον για το λιμάνι έχει διατυπώσει σε δηλώσεις του ο πρώην επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματικής αποστολής στην Ελλάδα πρέσβης Τζέφρι Πάιατ και δεν είναι ο μόνος Αμερικανός παράγοντας που έχει κάνει κάτι τέτοιο…
  • Η Ο.Λ.Β. έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης έως το 2062 του λιμένα Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης και των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Το βασικό όμως ατού του λιμανιού είναι η εγγύτητα του με οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα αλλά και τις βασικές ρότες εμπορίου από και προς την Μαύρη Θάλασσα αλλά και την Βόρειο Ελλάδα. Θα πρέπει να θεωρείται πάρα πολύ πιθανό να το διεκδικήσει ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα αποκτήσει ισχυρό ανταγωνισμό, μετά από την Ηγουμενίτσα, και από τον Βόλο.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News