Business Talk Τρίτη 6/09/2022, 00:01
BUSINESS TALK

Η νέα κόντρα στις τηλεπικοινωνίες και οι ναυμαχίες για τα λιμάνια

Η νέα κόντρα στις τηλεπικοινωνίες και οι ναυμαχίες για τα λιμάνια

·       Όλα δείχνουν πως θα αρχίσει να εντείνεται ο ανταγωνισμός στις τηλεπικοινωνίες με βασικό «πεδίο μάχης» τις σταθερές συνδέσεις internet. Την ερχόμενη Πέμπτη η επικεφαλής της United Group, Victoriya Boklag και o CEO της Nova Παναγιώτης Γεωργιόπουλος αναμένεται να παρουσιάσουν τα νέα σχέδια για τη Wind-Nova, και πληροφορίες θέλουν να ανακοινώνονται και νέες επενδύσεις. Στο μεταξύ, ο όμιλος ΟΤΕ ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά ότι θα ξεκινήσει να προσφέρει υπερυψηλές ταχύτητες έως και 1 Gbps στους συνδρομητές δικτύων οπτικών ινών μέχρι το σπίτι (Fiber To The Home), εγκαινιάζοντας στην ουσία την εποχή του Gigabit στην Ελλάδα. Λεπτομέρειες για τα προγράμματα και τις τιμές θα μάθουμε αφού ληφθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις από την ΕΕΤΤ.

 

·      Μία ακόμη ένδειξη για τη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου; Ο αριθμός των πτήσεων που πρόκειται να καταγράψει νέο ρεκόρ, όπως δείχνουν τα… προγνωστικά ή μάλλον τα στοιχεία του Eurocontrol. Την τρέχουσα δηλαδή εβδομάδα μέχρι και τις 16 Οκτωβρίου, χρονικό διάστημα άκρως Φθινοπωρινό πλην με θερμοκρασίες ανοιξιάτικες εάν όχι καλοκαιρινές, οι πτήσεις στους ελληνικούς αιθέρες θα ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019. Κι αυτό σηματοδοτεί ένα νέο ρεκόρ στον ελληνικό τουρισμό, όπως, εξάλλου, δηλοί και μία βόλτα στο αθηναϊκό κέντρο όπου οι τουρίστες τείνουν να ξεπεράσουν τους ντόπιους. Πάντως, τα δύσκολα ίσως ακόμη να μην έχουν παρέλθει. Για παράδειγμα, η τιμή του πετρελαίου έχει υπερτριπλασιαστεί τους τελευταίους δώδεκα μήνες, ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να εντείνονται.

 

·       Πληροφορηθήκαμε πως το διοικητικό συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ενέκρινε το περιεχόμενο του ενημερωτικού δελτίου της   Παγκρήτιας Τράπεζας   για τη δημόσια προσφορά έως 78.966.680 νέων κοινών, ονομαστικών, με δικαίωμα ψήφου μετοχών, με καταβολή μετρητών και δικαίωμα προτίμησης υπέρ των παλαιών μετόχων. Σημειώνεται ότι δεν προβλέπεται η εισαγωγή των μετοχών της τράπεζας στη ρυθμιζόμενη αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Επομένως όλα θα τρέξουν τώρα κανονικά; Ήρεμα ρωτάμε. 

 

·       Την Πέμπτη αναμένεται το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ να εγκρίνει τα νομιμοποιητικά έγγραφα των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό για την πώληση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, ενώ δύο βδομάδες αργότερα, στις 22 Σεπτεμβρίου εκπνέει, εκτός απροόπτου, και η καταληκτική προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ωστόσο, αν και για την Ηγουμενίτσα αναμένεται έως τις 18 Σεπτεμβρίου (10 μέρες μετά τις αποφάσεις της Πέμπτης) να ξεκαθαρίσει η εικόνα για το ποιο από τα τρία επενδυτικά σχήματα που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές θα επικρατήσει (ή ποια δύο σχήματα θα οδηγηθούν σε διαδικασία βελτιωμένων προσφορών), η ορατότητα σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης ενδεχομένως να παραμείνει χαμηλή.

 

·       Και αυτό διότι αφορά ένα λιμάνι κρίσιμης γεωπολιτικά σημασίας ειδικά σε μία περίοδο που εξελίσσεται ένας πόλεμος στην Ευρώπη και οι υποδομές του χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη της άμυνας συμμαχικών χωρών. Υπενθυμίζεται ότι στo πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA) το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης χρησιμοποιούν οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις για τη μεταφορά πολεμικού υλικού στην Ευρώπη, όπως η διαρκής επιχείρηση του Υπουργείο Αμύνης των ΗΠΑ, Atlantic Resolve με την οποία εναλλάσσεται υλικό και προσωπικό που σταθμεύει σε συμμαχικές χώρες. Οι σχετικές πληροφορίες, λοιπόν, που δεν διασταυρώνονται επισήμως, δίνουν αυξημένη πιθανότητα στην χορήγηση νέας παράτασης.

 

·       Λιγότερο περίπλοκα είναι τα θέματα σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας. Στο διαγωνισμό έχουν καταθέσει δεσμευτικές προσφορές τρία σχήματα: η Attica Group σε κοινοπραξία με την Άκτωρ, η κοινοπραξία της Grimaldi Euromed με τις Μινωικές Γραμμές και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης. Στην αγορά εκτιμάται πως όταν αποσφραγιστούν οι οικονομικές προσφορές, δηλαδή έως τις 18 Σεπτεμβρίου, οι δύο υποψήφιοι με τις υψηλότερες οικονομικές προσφορές (και εφόσον η προσφορά του δεύτερου δεν απέχει περισσότερο από 20% από του πρώτου, οπότε και ο διαγωνισμός θα επικυρωθεί στον πρώτο), θα κληθούν να δώσουν νέες βελτιωμένες προσφορές. Η εκτίμηση που επικρατεί φέρει ως πιθανότερους μονομάχους τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης με τον όμιλο Grimaldi.

 

·       Γεμάτο είναι το πρόγραμμα του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή κατά την επίσκεψη του στη Θεσσαλονίκη, ενόψει της ΔΕΘ. Σήμερα θα παραδοθεί και επίσημα ο δρόμος Θέρμη – Γαλάτιστα, ενώ την Τετάρτη θα πραγματοποιήσει επίσκεψη στο μετρό της πόλης και την Πέμπτη θα περιοδεύσει σε άλλη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η μεγάλη είδηση ήρθε χθες πάντως από την Κρήτη μιας  και υπογράφτηκε η σύμβαση με την Άκτωρ για το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ (Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος) που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Πρόκειται για άλλο ένα σημαντικό ορόσημο στο πρόγραμμα δημοσίων έργων ύψους 13 δισ. από τα οποία έχουν δημοπρατηθεί τα 9,6 δισ. ευρώ και συμβασιοποιηθεί τα 4 δισ.

 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News